• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • Tinna79

Spännande, vem är Drifa betäckt med?

• Libellula

Drifa är betäckt med Taktur från Örvik. Ska bli spännande att få se den lille fölisen!
    Jaha,är det några som ska till Holland då? Gunilla och hennes karl ska iväg så jag ska vara djurvakt åt dem så jag blir hemma!

• Ulrisa

VA! blev d inge föl vad tråkigt.. jaja då får vi vänta tills nästa kommer då
    Libellula HUR GICK DET IDAG!!????

ÄÄNTLIGEN har vi fått in vårt hösilage! gud sicken sommar! men nu ska det bli bätre väder.. peppar peppar...

Är det nån som har nåt knep på en "svårtöltad" islänning? Lusse föredrar hellre trav.. jag måste "arbeta" in honom i tölten, men jag tycker han e svår att få i ren tölt..

viktboots är något jag aldrig använt på Lusse kan dom vara bra? eller tt par vanliga boots som e lite tyngre?

(¯`°?.¸ ღ Isak 021119 ♥ ♥ ♥ Elina 061019 ღ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Hej! Just hemkommen från kursen med Hinni! Oj oj... Lång historia... Idag bara skrattade han och skakade u huvudet och tyckte att jag var besvärlig för jag frågade så mycket..... Igår när jag bara var med och såg på så tyckte han att jag var den hängivaste elev han haft för jag satt klistrad vid banan HELA dagen. Och att jag frågade hela tiden men det tyckte han var bra för det visade att jag var intresserad. När jag frågade om det var okej att jag frågade när han undervisade de andra sa han bara: Svarar jag inte så är jag förbannad och svarar jag så ä det okej.... *ASG*
    Igår red Gunilla 2 pass på Hrefna och idag jag 2 st. Det var hel kul men ganska svårt då både jag och Hrefna är "gröna".  Jag har oxå svårigheter att få Hrefna att behålla tölten så hon slår lättare över i trav när jag rider. Och Hinni sa att det beror på att jag driver för dåligt.... Så jag fick öva på att ta tölten,göra halt,flytta 2 steg på bakdelan och sen igång direkt i tölt. Poängen var oxå att lära mej att driva med små impulser,alltså få upp energien innan jag släppte in henne i tölten så att hon nästan trampade innan hon fick gå iväg. Och sen vara med med små impulser när hon var på väg att slå över. Samt att jag skulle röra jätte mycket på händerna samtidigt. Gjorde oxå mycket arbete med att få henne att "lyssna" på hjälperna samt böjning.
    det har ialla fall varit helt underbart och jag har haft urskoj samt att jag nu är helt slut!!!

Nästa pass för Hinni blir 21 september då jag förhoppningsvis rider på Lokkun!

• JonnaS

Ulrisa: Är det nån som har nåt knep på en "svårtöltad" islänning? Lusse föredrar hellre trav.. jag måste "arbeta" in honom i tölten, men jag tycker han e svår att få i ren tölt

Mitt sto är en riktig "travare", hon väljer absolut inte tölten själv och det som har fungerat för mig är samling, samling och åter samling... Jag samlar upp henne mycket i skritt så att hon nästan trampar på stället, man verkligen känner hur hon trampar under sig, innan jag driver på Jättemycket med sitsen och "släpper iväg" henne i tölten. Från början töltade jag jättekorta sträckor, ca 20 m, tog ner till skritt opch gjorde samma sak igen och igen. Så småningom när man känner att dom börjar orka bära sig börjar man länga på sträckan allteftersom. Men man måste verkligen vara konsekvent längs vägen. Alttid bryta av till skritt om hästen ej går rent. Detta fungerar på min Komma, men det är ju så olika på alla hästar beroende vart "problemet" egentligen ligger.. Men, kan ju vara värt att prova! Lycka till! Glad

• Ulrisa

åh vad roligt det lät libellula!!!

Tack Jonna för ditt råd! ska genast prova det!

har ännu en fråga är det nogon som har en valack el hingst? Lusse har "skräp" på sin snopp och det har han alltid haft jag har försökt tvätta rent å så men då åker den in illa kvickt! HUR ska man tvätta rent?

• dono

våran gamla valack har haft mycket problem med sin snopp. Den blir jättesmutsig. Blir som stora hårda flagor på den med smuts och torkat kiss.
    Vi har fått åka in med honom flera gånger under åren,så vet. har fått gett lugnande,så den "trillar ut" först då har det gått att tvätta rent.
    I vanliga fall ska man inte behöva tvätta och så va? men Han blir så smutsig så det kommer ut "gegga" på bakbenen till slut och det luktar apa....

När vi hade Tor,hingsten så tvättade vi alltid "den" innan betäcknings sesongen,men det var inga promblem,han tyckte bara det var skönt

• Ulrisa

dono.. ja det låter precis som Lusse han har oxå "flagor" på den.. men det rinner inget ur den och har aldrig gjort..men går det inte att tvätta själv på något sätt? fasen vad svårt.. jaja detta är inget han lidit av nångång men jag "stör mig" på det och vill gärna få reda på knep!

• Wilmisen

Lillelulla: Precis så hände det med mitt sto - hon konstaterades dräktig och hade alla tecken till det - men fölet fanns även där bara i hennes fantasi. Hon ombetäcktes året därpå och det var likadant. Nu är hon 13 år och kanske för gammal för att få föl. Vad tror ni? Jag tror nog kanske att jag får lägga det på hyllan. Synd, för det är ett väldigt fint sto.

Ulrisa: Veterinären brukar ge min valack lugnande i samband med vaccinationen så att man kan tvätta. Det är ganska svårt annars, de vill ju helst dra in den som du säger.

Jag har precis varit ute på en ritt i värmen. Skönt att komma bort från barn och familjeliv lite. Ridningen har legat på hyllan nu några veckor då jag inte haft någon tid, men jag hoppas kunna fortsätta ordentligt nu ett tag framöver.

Jag är JÄTTESUGEN på att rida kurs, men det finns ingen i närheten tyvärr... Dessutom vet jag ingen bra tränare att rida för. Jag vill ha lite klassiskt blandat med islandshästridning och kanske lite AR också.

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Wilmisen: iNte är hon för gammal för att få föl? Har hon haft förrut?
    Ska försöka få till att sätta in lite bilder i mitt galleri från Hinni kursen men det tar nog lite tid för det är många kort att gå igenom....

Svar på tråden Islandshäst tråden!