Inlägg från: dono |Visa alla inlägg
  • dono

Islandshäst tråden!

hi hi här är jag....

Jag har börjat longera Teiti nu,det går skitbra. Hon har ju varit så barnslig och omogen förut,men som över en natt har hon ändrat sig. hon lyssnar jättefint och kan hålla koncentrationen jättebra.
    Så det kanske blir inridning framåt vintern i alla fall

mamma till Wilma och Tindra
  • dono
    musses matte skrev 2007-08-26 21:46:50 följande:
    Hej på er!Ulrisa låter som du har min hovslagareHAn brukar skoja om att jag har ekonomihästarFRÅGA: Min häst 6 år har plötsligt börjat att kicka baakut så fort jag vill ha upp han i trav eller galopp,trodde berode på spöt men han kickar ändå!Kan det vara sadeln eller är det bara unghästfasoner?Han kickar inte högt,men gör ett litet kast med baken,känns som det är när jag börjar ställa lite krav och ligger på lite mer,någon med tips?Nettan
    precis så började min häst göra när hon fick knäledsinflammation,kanske en idé att kolla upp försäkerhets skull.
  • dono

fy vad jobbigt med hovslagagare som inte passar tider,hade en sån förut,men har bytt nu och gud vad härligt det är med en som kommer på avsatt tid

• dono
    musses matte skrev 2007-09-03 09:00:34 följande:
    Jag puffar fram liteLäste en artikel i ngn hästtidning om urinstenar hos vallacker,Hästen kunde då få svårt med gångarter och bli stel i ryggen,någon som vet om man regelbundet ska kolla detta?Någon som haft detta?Nettan
    Var och kollade våran vallack för något halvår sedan,för han stod så konstigt med bakbenen och man såg liksom att det gjorde ont..men dom  hittade inga stenar.
    Men det var det första dom misstänkte,på hans symptom.

Någon som har några bra ideer hur man tränar galopp på en oinriden häst,som inte får gå på volt?
    Våran teiti har fått konstaterad pattella,och hon måste börja galoppera för att bygga upp bakkärran.
    Hur tränar /stärker ni era hästar utan ryttare?
  • dono
    musses matte skrev 2007-09-03 11:30:59 följande:
    Vad var det för fel?om jag får frågaTill din fråga så vet jag faktiskt inte,tömkörning i skogen kanske?
    Dom hittade inget fel,tvättade rent snoppen på honom och gav honom antiinflammatoriskt och på några dagar var han bra,jättemysko.....
    musses matte skrev 2007-09-03 11:30:59 följande:
    Vad var det för fel?om jag får frågaTill din fråga så vet jag faktiskt inte,tömkörning i skogen kanske?
    hoppsan,blev visst två gånger
  • dono
    musses matte skrev 2007-09-03 11:33:24 följande:
    Den sista frågan svarade jag påFrågade en fråga som du svarade på i ett tidigare inlägg,han kickar inte längre och har gått jättebra att rida på senaste gångerna
    Vad härligt att det går bra igen

Här går det desto sämre,hovslagaren var ute igår,och han kunde inte sko teiti,hon hade så ont så hon kunde inte lyfta hovarna nu undrar jag om det verkligen är patella i alla fall....vi har i alla fall fått en tid på strömsholm till henne på måndag...
  • dono
    Ulrisa skrev 2007-09-04 11:24:58 följande:
    Dono- Stackars Teiti! Vad trodde hovlslagaren att det kunde vara? hoppas hon snart blir bra igen..musses matte- Jag har ingen aning om det med urinsten hos valacker! är det ingen annan här som vet? jag skulle oxå vilja veta nu..
     nä han visste inte,han ville att vi skulle ringa honom och berätta vad det är efter att vi varit på strömsholm. fy känns jättejobbigt,vi som hade tänkt börja med inridningen i vinter....
  • dono

åh,vilket fint hus   GRATTIS!!!

• dono

hej svejs,nu ska jag åka iväg,våran klubb har islandhästensdag idag. Atli kommer dit och håller clinic/föreläsning...det ska bli skoj hoppas på bra väder,et ser lite gråmulet ut....

• dono

Islandshästensdag blev lyckad,det var så kul att se hur Atli,jobbar med hästarna. Han red tre hästar och dom blev som andra hästar med honom på ryggen.

Var med Teiti på strömsholm igår. Dom hittade inget fel. Röntkade knän,haser och ryggen,men allt såg fint ut. Dom trodde att hon eventuellt vuxit för fort (hon är stor ca 143 cm) och att musklerna inte riktigt hunnit med.
    För säkerhets skull ska hon få gå på smärtlindring i ett par veckor,om det inte blir någon skillanand på henne då,får hon vila och växa på sig ett år till,annars får vi åka tillbaka för ev. yttligare utredning.

På lördag ska vi titta på en ny häst. Det är våran gamla uppfödning,som vi sålde för 4 år sen. Nu är hans matte sjuk och hinner inte med honom så han är till salu igen. Har inte sett honom på 4 år,så det ska bli såå kul. verkar allt bra så får vi köpa tillbaka honom spännande...

• dono

Nu ska vi snart åka och hämta hem "våran offe" igen. Var och provade honom igår. Han kändes jättefin förutom att han var lite styv i tölten,men vi ska honom hemma på prov en vecka innan vi bestämmer oss..gud så spännande

• dono

Vi ger b-vitamin under pälssättning och fälling.

Visst är det jobbigt med alla jägare man vet inte vart man ska ta vägen med hästarna...

Förmodligen kommer vi köpa tilbax offe,har haft honom på prov några dagar nu och det känns jättebra..åh så kul

• dono
    Skrattande wiiie..nu är det klart..offe blir våran igen om han går igenom vet.bes. Skrattande
Svar på tråden Islandshäst tråden!