• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • Wilmisen

Lillelulla: Nej hon har inte haft föl förut, därav min tanke. Det känns lite "sent" för att vara förstföderska.

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Hm,en tjej på kursen nu fick rek om att betäcka sin 19åring för första gången nu... Finns bilder fån kursen nu om ni vill kika!

• Wilmisen

Oj, jag trodde det var farligt att betäcka så gamla ston. Risken kanske är större att det inte tar sig bara...

Tittade på fotona från kursen - jättefina! Gillar kortet på Blossi - vilken man och pannlugg!! Var kursen bra?

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Kursen var kanon! Men jag var lite besviken på min egen prestation... Hinni tyckte att jag ställde höga krav på honom och jag tyckte att han ställde för dåliga på mej!   Red Hrefna igår igen på hemma plan och nu gick det bättre när man fick lite direktiv av Hinni att träna på. Längtar tills nästa kurs! Tror att alla var jätte nöjda för de flesta tjatade på Hinni att komma tillbaka igen. Roligt oxå att han satt sej upp på alla hästar och prövade dem.

• Libellula

Har konditions tränat med Hrefna idag. Red ut och red intervaller mellan trav,tölt,galopp och halt mellan varven samt lite böjning. Tror att jag var lika trött och svettig som Hrefna efteråt... Hrefna måste banta för hon är alldeles för tjock och jag har klurat ut ett tränings program till henne och tänkte höra era synpunkter på det!

Dag 1. Intervaller. Trava eller galoppera i uppförsbacke och skritta nerför. Samt däremallan varva med det som jag gjorde idag.

Dag 2. Låååååångt skrittpass. Läste idag att låååånga skrittpass är fett förbrännande.

Dag 3. Vila

Dag 4. Löslongering i rundkorall

Dag 5. Träning på bana

Dag 6. Vila

Sen börja om från dag 1 igen. Då har man väl fått med "allt"? Eller?

• Dillen

nej va skoj med en islandshästtråd! Har hållt på med islänningar sen jag var nio år men har nu slutat pga omständigheter för ett år sen. Sålde min valack Falki då också :(
    Saknar verkligen hästeriet!

• Dillen

nej va skoj med en islandshästtråd! Har hållt på med islänningar sen jag var nio år men har nu slutat pga omständigheter för ett år sen. Sålde min valack Falki då också :(
    Saknar verkligen hästeriet!

• Dillen

Ulrisa: Falki var mer åt det passiga hållet i sin tölt så där var det mjukgörning mjukgörning och åter mjukgörning, men de hästar som lätt blivit travtaktiga sin jag har ridit har det enda varit att samla ihop de ordentligen och se till så att rumpegumpen är med + mycket driv =)

• Dillen

JonnaS: Exakt så tränade jag Falki också i tölten, bröt av till skritt om han gick orent och töltade bara korta sträckor =) FUnkade kanon på honom också! =)

Är det nån av er som varit på island?

• dono

Dillen: Jag har varit på Island och jobbat sommaren sommaren -97 och -00...börjar längta tillbaka igen nu,får ta med familjen på semester när barnen blir lite större
    Har du varit där?

Svar på tråden Islandshäst tråden!