• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • Cizilia

Hej hej!!

Sökte på exemtäcke och hittade denna tråden. Jag har en shettis på 17 år som jag haft i 15 år och en islandshäst på 12 år sen 3 år tillbaka. Min shettis har fått mer o mer solexem för varje år som går men iår (eller till nästa) måste jag inhandla ett exemtäcke! Tips på något som verkligen funkar? Finns ju en hel uppsjö...

Hälsn Cecilia

♥Mamma till Alice♥
  • cajsasmamma
    Cizilia skrev 2007-08-09 14:34:28 följande:
    Hej hej!! Sökte på exemtäcke och hittade denna tråden. Jag har en shettis på 17 år som jag haft i 15 år och en islandshäst på 12 år sen 3 år tillbaka. Min shettis har fått mer o mer solexem för varje år som går men iår (eller till nästa) måste jag inhandla ett exemtäcke! Tips på något som verkligen funkar? Finns ju en hel uppsjö... Hälsn Cecilia
    Hej jag har en russ valack på 20år o vi använder prob olja o schampoo på honom o det har fungerat helt utmärkt...
    kommer inte ihåg var jag har beställt det.. men kan ta reda på det när jag kommer hem...
  • Tinna79

Idag har jag varit och hälsat på den femåriga hingsten och den sjuåriga vallacken som jag skrivit om tidigare igen...Vi hälsade på en himla massa fler hästar också, är sååå underbart att ströva runt i hästhagarna med massor av nyfikna hästar, unghästarna har en viss charm när man hälsar på dem i hagen, alltid lika vakna och nyfikna. De var särskilt nyfikna på den lilla varelsen (min dotter) som var med .

Förstår inte riktigt varför, (eller jo det gör jag väl egentligen), jag har fastnat så TOTALT för hennes sjuåriga vallack....... Alltså hingsten den femåriga är jättesnygg men denna vallack alltså.....oh my god....
    Har lovat att jag ska komma upp och provrida någon dag!

Tyvärr så får jag nog försöka inse att denna häst är i helt fel ålder för min del....han är ju i en ålder då det verkligen är dags att börja med träningen på allvar och den tiden har tyvärr inte jag . Det perfekta för min del vore egentligen att köpa en ny unghäst (om jag nu ens ska köpa mig en ny häst just nu) som kan gå "på tillväxt" och endast arbetas lite med...

Men denna underbara kille blir svår att släppa.....ska i alla fall provrida så får vi se vad som händer sen....

• Tinna79

Finns nu två bilder på 7åringen i mitt galleri

• Dillen

tinna79: förstår verkligen varför du fastnade för honom. Jättevacker!! =)

• Tinna79

Dillen: Ja visst är han är vacker, han har det där lilla extra . Han är sent kastrerad (som 6åring) och detta gör att mycket av hingstutstrålningen finns kvar.

• Ulrisa

Tinna ! Ja åh va fin han va! förstår att du fastnat för honom!

Välkommen hit alla nya!

Igår red jag på Lusse busen! gud va härligt! vi töltade korta sträckor.. det gick bra!

Vad har ni för bett på era kusar nu? eller dom ni rider på?

(¯`°?.¸ ღ Isak 021119 ♥ ♥ ♥ Elina 061019 ღ ¸.?°´¯)
  • Wilmisen

Ulrisa: Jag har vanligt tredelat på mina två hästar.

Tinna79: Vilken urtjusig herre!

Cizilia: Vill du ha tips på täcken eller preparat? Ang täcken tycker jag Boetts täcken är outstanding, men jag vet inte vilka storlekar de finns i (om de finns för så små hästar)

Lillelulla: Ja du borde väl ha fått med allt i det schemat! Du får testa och se om det hjälper. Banta hästar är svårt, speciellt nu på sommaren Vad får hon för mat? Oftast måste man försöka ändra maten samtidigt som motionen. I min mening bör alltid hästarna ha fri tillgång till grovfoder, men man kan ju ha något som inte är jättekraftigt. Mina hästar skulle också behöva banta en del. Jag har just nu stängt in dem i en lite mindre hage för att de inte ska äta ihjäl sig. Tyvärr räcker inte tiden till att motionera dem så mycket som jag skulle vilja nu när man har småbarn och allt.

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Gunilla kör med 3 delade bett och D-ring på alla. Men sist jag red så stoppade jag in ett vanligt 2 delat med D-ring på Hrefna. Kändes som hon var bättre på det,hon brukar gapa och tjaffsa annars men nu tyckte jag inte att hon gjorde det. Vi har oxå provat en ny nosgrimma som ger "bettfrihet"" eller hur man ska beskriva det. Nosgrimman sitter som en båge runt bettet och spänns med 2 remmar över och under bettet. Nån som vet vad jag menar?

• dono

Vi var hos tandläkaren och provade ut tredalade bett till hästarna,men även helt raka.Dom sa det att man aldrig ska rida mer än tre gånger på rad med samma bett,så här varierar vi,tredelat,rakt och bettlöst,det funkar kanon

ja,en sån nosgrimma har inackorderingen hos oss,verkar jättebra,den lämnar ju bettet helt fritt annars tycker jag att det är svårt att hitta nosgrimmor som inte är för långa och lägger sig på bettringarna,var köper ni era träns?

Här kör vi också med Boetts täcken,kanonbra men jag har inte heller någon koll på om det finns små storlekar....

Svar på tråden Islandshäst tråden!