• Piri

Sy eget till bebis - tips?

Jag har sytt vagga och lapptäcke (bilder finns) och sen har jag sytt påslakan och lakan (bilder saknas).

Jag tycker att det är så himla dyrt med sängkläder till barn att jag "offrat" ett av våra extrabreda lakan. Det är tvättat sisådär 100 gånger och det hade gått hål på det, så nu blir det bebis-lakan och örngott av det!

När jag gjort påslakan och örngott har jag helt enkelt mätt täcket och kudden vi köpte. Glöm inte att lägga till lite för sömsmån.

Annat återvinnings-sömnadstips: vid en garderobsrensing hittade jag ett par gamla kjolar i bomullstrikå. (Ja, de låg lääängst in! ) Jag var på väg att slänga dem, men så kom jag på att man kan nog kanske sy barnkläder av dem. Så de lämnades över till mamma som nu syr mysdressar av dem!

Lycka till!!

• Piri

Ramen till vaggan är egen design, svetsad av min bror. Så den är i stål som sedan är spraymålad chokladbrun.

Måtten till själva vaggan tog vi delvis från de vaggor som finns på marknaden och delvis utifrån vad som passade i vårt sovrum. Så den är 85x55 cm i fyrkant och sedan är den ca 45 cm ner till botten, om ni förstår vad jag menar.

Jag har sytt den i kraftigt bomullstyg och alla sidor har dubbelt tyg för att få lite stadga. Sen har jag även förstärkt alla sömmar från rätsidan för att det ska bli starkare. I botten kommer vi att lägga en träplatta för ytterligare stadga och sen har vi vanlig madrass.

Kul att ni gillade den! *sträcker på mig lite*

• Piri

Jag bugar och bockar för alla fina ord om vaggan! Tack!

Hoppas att TS ursäktar att min vagga tycks ha tagit över tråden. Jag kan iaf meddela att den är ruskigt enkel att göra. Jag syr mest gardiner i vanliga fall och ser mig som en dunder-amatör när det gäller att sy. Det gäller bara att våga lite, det värsta som kan hända är ju att man får sprätta upp en söm eller två, och det har jag gjort mååånga gånger!

Svar på tråden Sy eget till bebis - tips?