• Surface

    Varför tror Mac användare att det inte finns några virus som kan angripa deras system?

    Nu har jag hört det så många gånger... "nej jag har en mac, till mac finns inga virus"

    När man ger svar på tal om att det visst finns så blir man idiotförklarad? Vadan detta?

    OsX tex bygger på Unix, till Unix finns flera virus och vad skulle hindra dem från att kunna infektera ert system?
    OSX/Leap-A worm är ett virus som helt klart existerar.



    Kevin Finisterre caused ripples in the Mac community when he started a website in January revealing a different bug in Apple systems each day of the month.


    Apple owners' attitude to security was "one of the main reasons we started the campaign," he said.

    Jag är totalt helt med på att det inte fins lika många virus till Mac och dess olika operativ men för guds skull, säg inte att det inte finns några.

    Vill någon överbevisa mig? Be my guest.


    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Svar på tråden Varför tror Mac användare att det inte finns några virus som kan angripa deras system?
  • Surface
    CUFC skrev 2007-06-26 15:30:28 följande:
    (the user has to receive a file via iChat, and manually choose to open and run the file contained inside).Alltså väljer jag att installera det. Öppnar man en jpg fil och får frågan: do you want to install ******? så klassar jag lika mycket som virus som det "rumänska viruset" som cirkulerade för några år sedan där man får ett mail som användaren själv uppmanas att radera sin hårdisk.Det är inget virus!!!
    Suck... nehej. Då finns det inga virus alls då. Säg det till de som fått virus av länken de klickade på. För där måste de ju faktiskt klicka eller hur? Och så dum är väl ingen? Dessutom kom inte frågan

    Side effectsDeletes files off the computer Leaves non-infected files on computer Dessutom, hur vet du att man får den frågan? För det fanns väl inga virus alls eller?

    SYmantec tar upp hotet eftersom det inte finns kanske?
    Discovered: February 16, 2006
    Updated: February 13, 2007 12:51:24 PM
    Also Known As: CME-4, OSX/Leap.A [Computer Associate, Leap.A [F-Secure], IM-Worm.OSX.Leap.a [Kaspersky , OSX/Leap [McAfee], OSX/Leap-A [Sophos], OSX_LEAP.A [Trend Micro]
    Type: Worm
    Systems Affected: Macintosh, Macintosh OS X
    Note: It infects files on the Macintosh OS X version 10.4.

    Kallar du inte det virus?

    Dessutom får man ingen fråga om man vill installera något program!
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • CUFC
    Amexblue skrev 2007-06-26 15:46:51 följande:
    Note: It infects files on the Macintosh OS X version 10.4. Kallar du inte det virus? Dessutom får man ingen fråga om man vill installera något program!
    [B]choose to open and run the file contained inside[/B]

    Läs och förstå... MAN INSTALLERAR DEN!
    Du KAN inte lägga in ett program i OSX utan att acceptera och installera. DET GÅR INTE! HELT OMÖJLIGT!!! Sätt dig vid en Mac med ett operativsystem post-10.2 någongång och försök.
    Med tanke på dina argument och din okunskap inom OSX och Mac så är det uppenbart att du inte har använt Mac dom senaste 5 åren.
  • CUFC

    www.symantec.com/enterprise/security_response/weblog/2006/07/macinenterprise_mac_os_x_virus.html

    Kan vara läsvärt för dig kanske?

    Sen ute slöt du lite fakta i din "citering" tidigare.

    Discovered: February 16, 2006
    Updated: February 13, 2007 12:51:24 PM
    Also Known As: CME-4, OSX/Leap.A [Computer Associate, Leap.A [F-Secure], IM-Worm.OSX.Leap.a [Kaspersky , OSX/Leap [McAfee], OSX/Leap-A [Sophos], OSX_LEAP.A [Trend Micro]
    Type: Worm
    Systems Affected: Macintosh, Macintosh OS X

    OSX.Leap.A is a worm that targets installs of Macintosh OS X and spreads via iChat Instant Messenger program.

    Note: It infects files on the Macintosh OS X version 10.4. The worm will execute on Intel Macs, but cannot spread to other systems from these machines.
    ProtectionInitial Rapid Release version February 16, 2006
    Latest Rapid Release version pending
    Initial Daily Certified version February 16, 2006
    Latest Daily Certified version February 16, 2006
    Initial Weekly Certified release date February 22, 2006
    Click here for a more detailed description of Rapid Release and Daily Certified virus definitions.

    Threat AssessmentWildWild Level: Low
    Number of Infections: 0 - 49
    Number of Sites: 0 - 2
    Geographical Distribution: Low
    Threat Containment: Easy
    Removal: Easy
    DamageDamage Level: Low
    DistributionDistribution Level: Low

    Writeup By: Costin Ionescu

  • Surface
    CUFC skrev 2007-06-26 16:00:08 följande:
    [B]choose to open and run the file contained inside[/B]Läs och förstå... MAN INSTALLERAR DEN! Du KAN inte lägga in ett program i OSX utan att acceptera och installera. DET GÅR INTE! HELT OMÖJLIGT!!! Sätt dig vid en Mac med ett operativsystem post-10.2 någongång och försök.Med tanke på dina argument och din okunskap inom OSX och Mac så är det uppenbart att du inte har använt Mac dom senaste 5 åren.
    Med din trevliga attityd så verkar det inte som om du träffat människor de senaste 5 åren.

    Så du menar att bara för att det krävs en användare av normalnivå för att få in skiten på sin dator, så är det inget virus. Okej jag ger mig, saker som skadar och raderar filer på datorn är inget virus. DU har så rätt så.

    Leap/A raderar filer, utan att användaren behöver hjälpa den att radera dom. Om detta inte är ett virus, ja, då finns det väl inga alls.

    Någon idé att fortsätta?

    Så summa summarum:

    Dumma användare bör använda en MAcintosh eftersom de inte klarar av att tänka själva. (typ klicka inte på skit ni inte vet vad det är) så de måste ha ett operativ som är som ett bubbelplastklätt rum.

    Jag som win användare har inte råkat ut för ett virus sedan Beijing.... undrar vad det beror på, min rena flax?
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Micke
    c0ol skrev 2007-06-26 11:41:35 följande:
    ja micke och? det viruset är till osx, kul att du sjölv skriver att det inte finns sådana virus :) men inte lätt att hålla koll på vad man skriver
    Men bad jag inte dig att läsa inlägg 1 och 18? Var det för svårt?

    Jag citerar inlägg 18 åt dig, så kanske det blir lättare för dig att förstå:

    "Security Response team had determined that OSX.Leap.A was a worm, and not a file-infecting virus."

    Jag står fast vid att det inte finns några virus (i dagsläget) till OSX.
  • Surface
    Micke skrev 2007-06-26 16:21:00 följande:
    Men bad jag inte dig att läsa inlägg 1 och 18? Var det för svårt? Jag citerar inlägg 18 åt dig, så kanske det blir lättare för dig att förstå: "Security Response team had determined that OSX.Leap.A was a worm, and not a file-infecting virus."Jag står fast vid att det inte finns några virus (i dagsläget) till OSX.
    konstigt för den infekterar filer enligt det lilla konstiga företaget symantec...
    Creates the following files:

    /tmp/latestpics /tmp/latestpics.tgz /tmp/latestpics.tar.gz   /tmp/hook /tmp/apphook /tmp/pic.gz /tmp/apphook.tar /tmp/pic

    Deletes all files from the following folder:

    ~/Library/InputManagers

    Copies /tmp/apphook to the following folder:

    ~/Library/InputManagers/apphook/apphook.bundle/Contents/MacOSso that it runs every time an application starts.

    Uses Spotlight to search for the four most recently used applications this month, which do not require root permissions.

    Searches these files for the extended attribute oompa. If it does not find this attribute, it will infect the selected files.

    Infects the selected files by copying the contents of the data fork to the resource fork of the selected file, and then copying itself to the data fork of the selected file.

    Note: Due to a bug in the code, the infected files may be corrupted and may not run correctly.

    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Micke
    Amexblue skrev 2007-06-26 16:22:38 följande:
    konstigt för den infekterar filer enligt det lilla konstiga företaget symantec..
    Ifrån vem kommer citatet i inlägg 18?
  • Surface
    Micke skrev 2007-06-26 16:26:35 följande:
    Ifrån vem kommer citatet i inlägg 18?
    hittade tyvärr symantec filen först idag, annoying värre.

    Nej nu ska jag demontera en projektor! HP, projektorer från helvetet...
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Micke
    Amexblue skrev 2007-06-26 16:40:33 följande:
    hittade tyvärr symantec filen först idag, annoying värre. Nej nu ska jag demontera en projektor! HP, projektorer från helvetet...
    Det var alltså symantec som jag citerade med
    "Security Response team had determined that OSX.Leap.A was a worm, and not a file-infecting virus.""
  • Surface
    Micke skrev 2007-06-26 16:43:47 följande:
    Det var alltså symantec som jag citerade med "Security Response team had determined that OSX.Leap.A was a worm, and not a file-infecting virus.""
    Men då kommer vi in på vad definitionen av vad ett virus/mask är grunddefinitionen är ju att allt skit som kommer in som ställer till det i en dator är virus. Mask och andra def. har kommit till under senare tid.
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
Svar på tråden Varför tror Mac användare att det inte finns några virus som kan angripa deras system?