• Pumpalicious

Ni som bor i England!

Hej!
    Jag är gift med en engelskman, och vi funderar nu på att kanske flytta till England. Jag vill gärna komma i kontakt med andra Svenskar som bor där. Har massa frågor!

• Svar på tråden Ni som bor i England!
  • M K

Tyvärr inte, men jag har en syster som bor i London. Det jag kan säga är att hon bott där till och från sen hon slutade gymnasiet 1985 och nu har hon bott där permanent sedan 2000 och hon trivs jättebra. Jag önskar er lycka till!

• M K

Hon slutade gymnasiet 1995 inte 1985, men det spelar ju ingen roll i och för sig.

• Pumpalicious

M K tack för ditt svar. Behöver ngn som kan svara på praktiska frågor om mammaledighet, barnomsorg osv.

• irrajk

Alltså här tror jag de som skriver bor i England. Den där meningen var kanske inte helt genomtänkt.

• Pumpalicious

Tack!!

irrajk skrev 2007-06-26 14:04:50 följande:
    Alltså här tror jag de som skriver bor i England. Den där meningen var kanske inte helt genomtänkt.
  • ullis01

Hej, jag hjälper gärna till. Jag har bott i England (sydkusten) sedan 12 1/2 år tillbaka.
    Fråga på du bara. Om du hellre vill mejla så kan vi ordna det också.
    Var någonstans funderar du på att flytta till? Barnomsorg och mammaledighet varierar mycket beroende på var i landet du bosätter dig, vet att det är lite svårare för de som bor i London eftersom allt är dyrare där, men här är det ganska lätt att ordna. Mammaledighet varierar mycket beroende på vilket företag du arbetar på och hur länge du arbetat för dem.
    Jag trivs alldeles utmärkt, men visst är det mycket som är annorlunda här, och det var en liten kulturchock faktiskt. Kan vara en bra ide att försöka hitta andra svenskar i närheten av dit du vill flytta, det hade hjälpt mig oerhört, tog 12 år att hitta några här där jag bor....

• utlandsmamma

Det finns flera mamma grupper i London. Många träffas även på svenska kyrkan. Har ni funderat på att flytta till London?

Jag har bott här sedan 1998 och stormtivs. Har nu tre barn, två går  i skolan här och en är 5 månader.

Som Ullis sa det är rätt stora skillnader mellan Sverige och England, framförallt när det gäller barnomsorg och föräldrarledighet.

Barnomsorgen är mycket dyrare här och den är inte subventionerad förrän barnet är 3.5 år gammal. Du får 90% av din lön i 6 veckor som föräldrarledig, efter det får du 100 pund i veckan. Å andra sidan är lönerna högre än hemma så det går inte direkt at jämföra med Sverige.

Fråga på om du vill veta mera.

Anna

• Pumpalicious

Tack alla för era svar. Efter att ha kollat upp lite hur det skulle funka med föräldraledighet för mig och min man samt pengar under ledigheten har vi beslutat att vi gör bäst i att stanna i Sverige tills den tiden är över.

Kanske hugger er igen om några år

Svar på tråden Ni som bor i England!