Inlägg från: Lady Sylvana |Visa alla inlägg
  • Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Lady Sylvana

Jag skrev sjukdomar och syndrom.

Om folk läser noggrannare.

Sen är den inte så dum tråd, då en del verkar säga att de vill ha barn med downs syndrom.

Om man får välja mellan två barn, det ena friskt, det har inga syndrom, eller något annat, utan är "normalt". Så som människan är menad att fungera.

Det andra med downs.

Båda är lika lätta att få. Vad väljer man?

• Lady Sylvana

Mamma

Men i det här fallet kan du det. Du kan se och du vet att det ena barnet har ds.

Det andra barnet har inga sjukdomar, och inga syndrom.

• Lady Sylvana

Kaiza

Det finns många frågetrådar på fl som inte händer i verkligheten.

Det är en etikfråga, på ett forum.

• Lady Sylvana

KKaiza

Javisst, de flesta önskar sig ett barn utan sjukdomar och syndrom, och väljer det. Det var som jag trodde.

• Lady Sylvana

Mamma

Jag skrev dock det ena är friskt och utan syndrom.

• Lady Sylvana

Jag har dock läst på internet att downs syndrom är en sjukdom.

Det avviker ju från det normala, så det borde ju vara en sjukdom. Om barnlöshet är en sjukdom, så borde ju downs syndrom vara en sjukdom med.

• Lady Sylvana

Då är inte barnlöshet en sjukdom heller, egentligen.

• Lady Sylvana

Mamma

Varför skulle annars barnlöshet vara en sjukdom?

• Lady Sylvana

Jag anser inte att det är fel att göra abort om man kommer på att det barn man väntar har ds, jag skulle göra det.

Det handlar inte om era barn, eller om era liv. Det handlar om mitt liv, och om att jag vill inte ha ett barn med ds. Om jag vet att det är något som inte stämmer med barnet, så tar jag bort det, då jag vill ge det de bästa förutsättningarna.

• Lady Sylvana

fru vanheden

Men att andra inte vill ha barn med ds, varför är det så upprörande? Ni säger ju hela tiden att barn med ds är individuella, att de inte är syndromet osv, men så fort någon säger att de inte vill ha barn med ds, då är alla barn med ds lika, eftersom då vill man inte ha ett barn som ditt barn, som har ds. Kan ni bestämma er?

Jag har inget emot abort, så ditt argumenat om att du ger dem livet funkar inte på mig. Ett foster på 17 veckor t.ex. är inte levnadsdugligt.

• Lady Sylvana

fru vanheden

Just det att ni blir upprörda över att en del inte vill ha barn med ds, så tyder ju det på att barn med ds är likadana. Om de inte är det, varför bli upprörd?

Jag anser inte det är fel att göra abort, och det är lagligt i Sverige att göra abort i vecka 17.

Jag ser det inte som att man sorterar sina barn, då måste man vänta tills efter de är födda.

• Lady Sylvana

anne h

Du tycker inte det är fel att göra abort om barnet man väntar har ds då?

• Lady Sylvana

Maline

Nejdå.

Men nu skulle båda vara ditt barn, men du kan välja om barnet kommer att ha ds eller att vara friskt utan syndrom.

Svar på tråden Downs syndrom