DS är ingen sjukdom, det är ett syndrom. Ett syndrom är inte heller någon sjukdom, lika gott att påpeka det direkt.
Har man DS kan man vara frisk/sjuk, precis som alla andra, men själva syndromet som orsakas av en extra kromosom innebär ingen sjukdom.
sara1986 skrev 2007-07-10 17:52:28 följande:
Nej man är inte fullt frisk om man har DS, just för att man har DS.
sara1986 skrev 2007-07-10 18:32:44 följande:
Ta inte detta så himla personligt! Jag säger att man inte är frisk om man har ett handikapp, jag och mitt barn är fullt friska, dvs vi är inte sjuka. Det är inget fel i att vara sjuk, men det är bara fakta att ds är en sjukdom.
sara1986 skrev 2007-07-10 18:49:39 följande:
Får jag en sjukdom som har ett namn så är jag ju sjuk, inget mer med det. Skulle mitt funktionshinder vara en sjukdom, ja då är jag ju sjuk, så är det vare sig jag vill eller inte, man måste lära sig inse och inte bara tycka synd om sig själv.DS ÄR en sjukdom, det står skrivet, och ingenting jag bara påstår.Men jag vet inte om alla handikapp är sjukdom, om man brutit benet eller så, då är man ju bara
funktionshindrad.Om man has ds, men visar inga symtom, hur vet man då att man har det och hur kan man få diagnos på det?
sara1986 skrev 2007-07-10 19:03:49 följande:
Jag har läst om att ds ÄR en sjukdom, och jag utgår från att det verkligen är det.