Nu listo är det din tur
Du skrev ett så långt och bra inlägg att jag sparade dig till sist.
Jag håller med dig i det du skriver i ditt inlägg. Jag tror också att man behöver motivation, insikt och vilja för att sluta röka men därmed inte sagt att man måste eller bör vänta på att detta ska komma till en (jag har faktiskt läst en kurs i motivation så jag borde veta) *skäms* Jag har lärt mig att man måste jobba för sin motivation, sin insikt och sin vilja. Hur många gånger hör man inte rökare säga: Jag kan inte sluta för att jag inte vill sluta. Sådär har jag också sagt. Lääänge. Men frågan är om man någonsin vill sluta, egentligen? Jag är rädd för att man bedra sig själv och istället för att ta saken i egna händer går man och vänta på det där miraklet, dagen D som ska få en att sluta röka. Men det kan dröja länge, länge innan den dagen kommer.
Med risk för att bli påhoppad av andra rökare och nikotinister så tror jag att det handlar mycket om tanken, samt synen man har på sig själv. Jag kan egentligen inte tala för alla, så jag väljer att tala om hur jag tror det varit/är för mig. Det du skriver om, hur du försökt hjälpa rökare och den respons du fått påminner skrämmande mycket om hur det faktiskt ser ut i behandling med narkomaner och alkoholister. Missbrukaren (oavsett om det är tobak, alkohol eller knark) använder sig av samma slags ursäkter och resonemang, allt för att skydda sitt beroende. Och som du skriver så klokt om allt som hotar beroendet är ju skrämmande. Förändring på alla sätt kan vara skrämmande (inte bara i dessa sammanhang). Insikter är inte bara skrämmande, de gör ont, de svider och den smärtan vill vi försvara oss imot och om vi lyckas blir det ännu svårare att nå fram till den lilla delen av oss som faktiskt vill ha hjälp.
Du skriver att känner man sig inte redo fungerar inga argument i världen. Jag känner igen mig i detta. Jag var t.o.m så fräck att jag la över ansvaret på min sambo. Det var hans fel att jag misslyckades, att jag inte kunde sluta. Eller p.g.a att han inte hjälpte/stöttade mig på rätt sätt så kunde jag inte sluta. Varför? Är det inte lite väl fegt att slänga över detta enorma ansvar på någon annan? Jovisst, men jag tror mig veta varför jag gjorde det. Av rädsla. För visst är det skönt när någon annan har ansvar då slipper man ju själv stå där och skämmas om man misslyckas. Äran vid ett lyckande vill man förstås ta åt sig av men denna ära blir inte äkta om man själv inte var den som kom till beslutet, tog det och sedan fullföljde det UTAN att anklaga, skuldbelägga eller ösa över ansvaret på någon annan. När man insett det är man nog steget närmare "att bli redo" än man var innan.
Till sist, precis som du skriver så kommer förmodligen rökaren i mig vara aktiv många år till, kanske resten av mit liv (det räknar jag med). Både igår och idag har varit extra kämpiga av någon anledning. Jag har fått stångats med tankar som: Men jag ska bara röka ett paket till SEN kan jag sluta, åhh bara ett bloss, nej, jag klarar inte detta, nu skiter jag i det här, det är fan värt att ta risken osv, osv. Dessa tankar är enormt svåra att stå imot. Utan snuset vete fan om jag fixat det. Snuset är inte mycket till hjälp och nej det är inte ens bra att jag snusar MEN hellre det än att jag sätter igång med att röka 1-2 paket om dagen igen. För en cigg sedan är jag fast.
Jag tror mig veta ett utav mina problem, något som gör det hela svårare. Det är min enormt låga toleransnivå för stress och ångest. Så fort något stressar mig, ofta en påtryckning utifrån, te.x en oväntad räkning, en betalningspåminnelse, ett oroande telefonsamtal, ett bråk med sambon så känner jag ett behov av någon form av tröst, något som lugnar mig. Ja, det påminner faktiskt lite om hur spädbarnet eller det lilla stora barnet känner. Ett litet barn behöver ju till en början föräldrarnas hjälp med att hantera sin ångest. På så sätt utvecklar barnet så småningom sina egna strategier för att härbärgera sin ångest och oro. Förhoppningsvis strategier som är hälsosamma. Men i mitt fall verkar det som om jag saknar dessa strategier eller verktyg för att "hålla" min egen ångest. Jag har använt mig av alla möjliga berusningsmedel men alkohol och tobak har varit de som fungerat bäst och som jag hållt fast vid även om de inte fungerat särskilt bra det heller, bara dämpat en aning och bara för stunden. Inte sällan har jag försökt och ofta lyckats lägga ångesten utanför mig själv genom att beskylla min sambo, vänner, familj och istället för att själv må dåligt får dem att må dåligt. Det är som om jag själv inte vet hur jag ska hantera min egen oro, eller som om jag inte kan eller klarar av det. Sorgligt men sant.
Så visst, rökningen eller tobaksberoendet är ett stort problem men jag är nästan helt säker på att i samtliga fall (inte bara i mitt) döljer sig något annat, kanske större problem, och kanske är det DÄR man faktiskt måste börja, att hitta anledningen till varför man började röka och varför man fortsätter och jobba med det. I mitt fall måste jag jobba på att hitta ett sätt som inte är självdestruktivt för hur jag ska hantera min egen ångest och oro. Och vem vet, när jag funnit ett sätt som passar den vuxna person jag ändå är idag, när jag kan sluta vara rädd för vad ansvar och förändring innebär, när jag vågar lita på min egen förmåga att faktiskt kunna klara något (te.x ta ansvar över mina egna känslor) så är jag kanske redo att HELT ge upp allt vad tobak heter. Vinsten blir på så sätt dubbel. Fri från tobaken och fri från rädslan. Tänk bara vilken enorm självförtroendeboost som skulle komma ur det? Wow! Måste ju kännas helt underbart att få knalla runt på jorden utan allt detta självförakt, att vara orädd och faktiskt känna sig nöjd och stolt över sig själv. Det blir lite som att ta av sig solglasögonen. Mina sitter fortfarande på. Men jag har i alla fall vågat tjuvkika under och över dem. Snart vågar jag kanske låta dem "hänga" på näsan också. Sedan vågar jag kanske ta av dem helt och hålla dem i handen innan det är dags för hyllan. Små men säkra steg. Det tror jag på. I alla fall i mitt fall.
Tack för ditt inlägg listo!