• Anonym (Kaffedraken)

    18,44 kommer jag in på juristprogrammet?

    Det kan också bero på att Uppsala har problembaserad inlärning och 20-poängstentor vilket det inte är i Sthlm. Göteborg vet jag inte.

    Det är inte en utbildningsform som passar alla.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det har iaf tidigare funnits en möjlighet att läsa T1 fristående fördelat på två delkurser på hösten och sedan hoppa på T2 på våren. Det är lättare att komma in på kurserna än programmet tror jag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men det är bara första urvalet eller hur?

    Det är säkert många som har sökt det som andrahandsval och kommit in på sitt första val.

    Det kan fortfarande gå.

    Om du vill kan du försöka ordna en plan B att falla tillbaka på om det inte går vägen:

    Kolla runt på andra universitet efter något motsvarande juridisk översiktskurs 1 och 2 vilket sammanlagt ska ge ca 20 poängs studier (dvs en termin, 30 poäng i nya systemet). Kontakta studievägledaren på juridikum och ta reda på vilka av dessa som är jämförbara med motsvarande kurs vid Uppsala Universitet (som ger möjlighet att hoppa in på programmet termin 2, dvs till våren).

    Till hösten verkar det bara som att 2:an går i Uppsala och du behöver ha läst motsvarande 1:an innan för att vara behörig- det kanske finns någon sommarkurs nånstans i landet som ger behörighet till den?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men om man sökt juridik i andra hand tänkte jag och inte kommit in på sitt första alternativ i första urvalet så blir det en del platser efter andra urvalet. Det blir alltid en viss rotation sen. Möjligtvis inte rotation på 280 platser men det vet man ju inte.

    Sedan är det alltid folk som hoppar av efter ett par veckor så det kan gå att komma in lite senare också om man har tur. När jag läste T1 kom det en tjej efter 4 veckor som stod som 30:e reserv vid uppropet. Hon hade ju lite att läsa ikapp men det gick bra.

    Jag tycker inte ts behöver gråta riktigt än men det är nog bra med en reservplan för hösten om det inte funkar.

Svar på tråden 18,44 kommer jag in på juristprogrammet?