• Linny

skor på bebisar 0-4 månader?

NEJ!!! Om de inte är lika mjuka som strumpor så skulle jag aldrig ha det.
    Min man, som är ortopedingenjör, har lärt mig att det är skadligt. Man använder skor, på små bebisar, för att _forma om_ fötter som tex. är deformerade. Visst, om man använder dem någon gång är det väl ok. Men annars kan ett litet tryck under längre tid forma om fötterna. Barn ska inte ha skor innan de börjar gå. Det behövs inte och det är inte bra..

• Linny

Dessutom är det riskabelt. Tårna kan vikas fel. Gör det jätteont så skriker naturligtvis barnet. Men små bebisar kan ligga lite hur som helst med tex. handen (kommer ihåg att min son låg i vagnen en gång i en konstig ställning så ett finger var helt bakåtböjt). Det är ju inte speciellt bra, och inget man kanske märker som förälder..

Om ni ska ha skor, ha då supermjuka och minst en storlek för står så att barnet kan röra på tårna. Det är viktigt att de kan vifta på dem och röra dem..

• Linny
    mästerkattenistövlar skrev 2007-06-28 12:09:39 följande:
    Men ni som är så anti skor, vad SKA man ha på de små fötterna då? Nu menar jag skor som i små toffelskor för bebisar, några grövre skodon går väl inte att få tag i ens.
    jag hade strumpor och ev. tossor på vintern. Var det riktigt kallt när jag var ute och gick så hade han termostrumpor eller en extra filt i åkpåsen, nere vid fötterna. Skor är inte bra för små bebisar. Som sagt; min man har detta som arbete och vet precis hur det påverkar de små fötterna.
  • Linny

Nu är det ju inte jag som är experten och kan tala om exakt HUR det påverkar. Men om man har något som trycker (även ett litet tryck) över en längre tid så kan det forma om foten. Det behöver inte vara att de klämmer över tårna, utan kan klämma lite på sidan. Inte så hårt att det gör ont, men ändå ett tryck. Det är självklart att du kan ha på ditt barn ett par söta skor på tex. sitt dop EN dag. Men om du gör till vana att ha på barnet små skor i tex. vagnen osv ofta så är det riskabelt.

Om man vill ha något på skon som man har på ofta så ska det vara i princip lika mjukt som strumpor/mockasiner. Det ska följa foten, inte hålla emot/hålla in. Tunna mjuka Bobux går bra, men se till att ha rymliga skor. Det får inte sitta åt.

• Linny

Fast jag tycker skorna på HM osv är alldeles för hårda. De har ofta en gummisula. Sådana anses för hårda och kan forma om ifall du inte använder jättestor storlek. Det är det som är så konstigt, att såna affärer säljer skor i så små storlekar utan någon varningstext.

• Linny

Tänk bara på att vuxna kan få deformerade fötter av att gå runt i trånga skor. Tänk också på att små bebisars skelett är väldigt mjukt och formbart i början, inte alls som vuxna. På dem krävs därför inget stort tryck, inga jättetrånga skor..

• Linny

Det var så lite så

Jag hoppas ingen tar illa upp. Ni får naturligtvis bestämma hur ni gör. Det enda jag vill är att man ska veta om att fötterna kan påverkar. Det är inte konstigt att de flesta inte vet det, när det säljs såna skor i var och varannan affär. De är ju fina och söta och jag kan förstå att man vill köpa. Men det absolut bästa för ett barn är att få röra fritt på tårna och inte ha skor förrän han hon börjar gå.

• Linny

solida: Men jag menar inte "hårda" som våra skor är. Jag menar att de bör vara så mjuka (hela vägen, även sulan) att det nästan är som strumpor/mockasiner. Stickade mockasiner är ju helt ok, för de har ju bara en lite styvare sula under foten, inte på sidan.

• Linny

Vet inte om ni läst tillbaka i tråden, men tänk på att skor på små bebisar (även om ni nu tycker det är gulligt och håller strumpor på plats) kan deformera fötterna..

• Linny

Bobux som sitter löst och som barnet kan röra tårna i är ok. Sitter de åt så att de inte kan vifta med fötterna så kan de också forma om. Så pass lösa att de kan vifta på tårna alltså, om man nu måste ha skor. Själv tycker jag barnen ska få röra så mycket som möjligt på fötterna och vara barfota. Och best greppförmåga har de helt klart barfota

• Linny

Nej, inte om de sitter löst och inte sitter åt det minsta någonstanns. Men om de klämmer minsta lilla och man har dem ofta så... Tänk på att små barns fötter är otroligt mjuka, mest brosk, och omformas lätt. Min man är ortopedingenjör och jobbar med detta. De använder just skor för att _forma om_ fötter som från början är deformerade. Han blir helt galen när han ser att det säljs skor till just bebisar..

• Linny

....är "fint" viktigare än att barnet riskerar få deformerade fötter? (OBS, nu menar jag inte ni som använder typ Bobux som är supermjuka, i stor storlek så de kan vifta på tårna)..

Men, jag har upprepat mig ett par gånger. Respekterar att andra gör som de vill. Är bara lite oroad att så många går på att det är "sött" och inte känner till riskerna..

Tack för mig

Svar på tråden skor på bebisar 0-4 månader?