• Äldre 2 Jul 21:21
    6333 visningar
    69 svar
    69
    6333

    Kan AMS tvinga en att flytta om man har familj och sambo med jobb?

    Ja, hur är det egentligen?
    Kan arbetsförmedlingen tvinga en att söka jobb och acceptera ett jobberbjudande på annan ort om man har barn, hus och sambo med fast jobb sedan flera år tillbaks?
    Alltså, ett jobb som är längre bort än pendelavstånd.


    Stolt mamma till Nicke-lilltroll! 061103
  • Svar på tråden Kan AMS tvinga en att flytta om man har familj och sambo med jobb?
  • Äldre 2 Jul 23:24
    #51

    Drömmen är ju att vinna på lotto och bara smälla fram en anmälan om utträde från a-kassan *haha*

  • Novus
    Äldre 2 Jul 23:28
    #52

    Konstigt att folk reagerar på detta nu då det inte är en ny regel Fundersam

    Och VAD har hus med saken att göra?? "Jag kan inte flytta för jag har ett hus". Gäller det även oss med bostadrätt?

    Och ja, jag är arbetslös med två småbarn

  • hus busen
    Äldre 2 Jul 23:28
    #53

    51 Idag 23:24 - ID: 22390961
    SofiaB

    Drömmen är ju att vinna på lotto och bara smälla fram en anmälan om utträde från a-kassan *haha*

    Haha... det hade varit nåt...

    Både min mamma och min sambo har snackat om det den sissta veckan :)

    Mamma låvade att ge mig pengar så jag kunde be a-kassan och fk å dra långt åt skogen :)

  • hus busen
    Äldre 2 Jul 23:31
    #54

    52 Idag 23:28 - ID: 22391079
    Novus

    Konstigt att folk reagerar på detta nu då det inte är en ny regel

    Och VAD har hus med saken att göra?? "Jag kan inte flytta för jag har ett hus". Gäller det även oss med bostadrätt?

    Och ja, jag är arbetslös med två småbarn

    Jo det är en ny regel att man måste söka jobb i hela landet från dag 1.

    Och det med hus... det är la mer att man har köpt ett hus där man vill leva och bo resten av livet kanske.... kanske inte i just de huset men endå.. ett hus säljer man inte på någon vecka.

  • Äldre 2 Jul 23:32
    #55

    Novus

    Ja, du kanske tycker det är jättekonstigt. Men för oss var det en ganska omfattande procedur att sälja vårt förra hus och köpa vårt nya hus. Svårt att få allt att gå skapligt omlott för att slippa dubbla boenden. Dessutom är det ju otroligt mycket pengar som är i omlopp under husförsäljning och husköp. Och givetvis under BOSTADSRÄTTSKÖP och BOSTADRÄTTSFÖRSÄLJNING också.

    Men om du inte upplever samma ansträngning som jag i att behöva sälja ditt hem, så är väl ingen gladare än den som skärpte denna regel...?

  • Novus
    Äldre 2 Jul 23:35
    #56

    Givetsvis förstår jag att det är problem med att sälja hus osv. Men ska man kunna köpa sig ett hus ute i ingenstans och då säga att "nej, jag har hus här så jag kan inte flytta".

    Att man ska söka från dag 1 är nytt ja. Men inte att man ska söka i hela landet. Förrut var det efter dag 100, vilket var vad jag menade. Hörde aldrig någon som klagade över det då

  • Novus
    Äldre 2 Jul 23:37
    #57

    Och f.ö tror inte JAG att det kommer bli så värst många som kommer "tvingas" flytta. Jag tror arbetsgivare tänker lite längre också och tar någon som bor nära där det inte blir problem med att hitta nytt dagis, hitta nytt hus/lägenhet samt sälja det man hade innan osv. Om det verkligen inte är rätt person vill säga

  • snuttP
    Äldre 2 Jul 23:37
    #58

    Jag förstår denna regel, absolut gör jag det. Det finns många arbetslösa som kanske av en eller annan anledning inte vill jobba, därför kan jag förstår att den fanns i sin förra form, men jag som är arbetslös för första gången i mitt liv, som bara är arbetslös nu för att jag inte kan starta mitt företag nu, då jag ska ha barn i början på november.. nja.. det köper jag kanske inte. Jag tycker att man ska trycka på mer, få ut folk i arbetslivet, tvinga dom att ta jobb som dom kanske inte tycker är världens toppjobb, men se då till längden av arbetslösheten, vad har dom gjort innan, mm. Detta tar väl tyvärr för lång tid. Men.. hmm.. ja det är svårt det här. Som jag skrev innan.. tack o lov för mina sista dagar av föräldrarpenning jag har kvar på sonen. Nu kan jag njuta av sommaren med honom. Sen får jag väl anmäla mig som arbetslös sen igen i slutet av september, men ja.. 1½ månad kan jag väl stå ut med dom.. =/

  • hus busen
    Äldre 2 Jul 23:37
    #59

    56 Idag 23:35 - ID: 22391325
    Novus

    Givetsvis förstår jag att det är problem med att sälja hus osv. Men ska man kunna köpa sig ett hus ute i ingenstans och då säga att "nej, jag har hus här så jag kan inte flytta".

    Att man ska söka från dag 1 är nytt ja. Men inte att man ska söka i hela landet. Förrut var det efter dag 100, vilket var vad jag menade. Hörde aldrig någon som klagade över det då

    100 dgr är endå en rimlig tid att få tag i ett jobb på den ort man bor.... men redan dag 1 är lite för tidigt tycker jag.
    Nu ska jag sova... go natt.

  • Novus
    Äldre 2 Jul 23:39
    #60

    Hus busen
    Det kanske inte de som betalar ut ersättningen tycker

  • Äldre 2 Jul 23:40
    #61

    Novus

    Hur vet du att jag bor i ingenstans?
    Jag har 4,5 mil till Örebro, och det är väl en hyfsat stor stad eller? Kanske inte om man jämför med Stockholm, men det finns fler städer än Stockholm i detta avlånga land

    Att det förut var 100 dagar och att ingen klagade då kanske beror på att det känns lite rimligare och lättare att få ett jobb i sin närhet på 100 dagar än 1 dag?

  • Novus
    Äldre 2 Jul 23:42
    #62

    SofiaB
    Jag skrev aldrig att du bodde ute i ingenstans, utan frågade bara om man skulle kunna göra så och sen ha det som "ursäkt"

  • Äldre 2 Jul 23:47
    #63

    Novus.

    Ok. Dåså.
    Min önskan är att jag aldrig ska behöva ställas inför det ultimatum att bli tvungen att sälja mitt hem för ett jobbs skull. Men det känns inte så sannolikt med tanke på att jag har en human och förstående arbetsförmedlare. Vilket jag är enormt tacksam för

  • Äldre 3 Jul 08:35
    #64

    Men de är väl bara att skriva i sin ansökan om sin situation eller skicka med ett exrta brev. Jag skulle iaf om jag skulle söka veckopendlingsavstånd lägga stor vikt på att framhäva hur mycket mina barn betyder för mig och att jag inte alls skulle må bra att leva ifrån dem (de är ingen osanning) sambon är helt oki att bara träffa på helger

    Men många yrken är de omöjligt att veckopendla. Man är kanske inte ledig på helgerna och har ingen lång ledighet i ett sträck.

    Om man hamnar i norra sverige (om man bor i södra) har man kanske bara råd att åka hem 1-2 ggr per år de är helt åt skogen när man har barn. Då finns de ingen mening med nåt längre...

  • Äldre 3 Jul 09:52
    #65
    +1

    Men som sagt... om man inte har någon väldigt speciell kompetens som efterfrågas på något särskilt ställe, så konkurrerar man på samma villkor som alla andra.

    Att det finns krav på att man måste SÖKA jobb på andra orter, betyder ju inte per automatik att man blir ERBJUDEN jobb på andra orter.
    De som varit arbetslösa och sökt jobb på sin hemort vet väl troligen hur svårt det kan vara att få jobb DÄR. Om man (som sagt) inte har någon särskilt efterfrågad spetskompetens så finns det i regel ingen anledning för en arbetsgivare att hellre anställa en person som måste flytta 100 mil med sin familj och som inte kan börja jobba förrän kanske 4-5 månader senare, än en person som FINNS på orten och kan börja jobba snabbt.

    Eller hur?

    Det är ju inte direkt så att erbjudandena haglar när man är arbetslös, det vet väl de flesta. Och om man HAR särskild spetskompetens så kanske tanken på flytt inte är så himla hotfull, för då gissar jag att man vill få användning för sin utbildning och sina kunskaper.

    Som sagt, jag tror oron är enormt överdriven.

  • Äldre 3 Jul 10:06
    #66

    När jag var på inskrivningen igår frågad ejag om detta med att vara tvungen att flytta.

    jag har ett liten barn som jag har ensamn vårdnad om fast jag bor med pappa. han är egen företagare, men liten enskild firma som är välinarbetad i staden där vi bor.

    Fick veta igår att jag blir tvugen att söka i hela sverige och om jag får ett jobb någonannnstan tvugen att splittra fmailjen för att min sambos firma komma inte att funka någonannastan då han är tvugen att börja om på nytt.

    Tanten sa ordagrant att jag kan blir tvungen att flytta och bara ta med med mig barnet isåfall.

  • mmonik­a77
    Äldre 3 Jul 10:18
    #67

    Knäppskalle

  • Wed 14 Apr 2021 11:05
    #68

    Yes,

    You can absolutely be cut off from Akassa for not taking a job even if the job is so far away from your home that you cannot travel daily or even weekly to see your family. I ended up in the exact situation. My husband manages his own company and we have children together. I was offered a job in an area 6 hours from where we currently live. I explained that my family cannot come with me because I don?t have a place for my daughter to go to school in the new area yet, and I also explained that moving would mean my husband would lose his job if he came with me., since he would have to close down his business. The akassa said I needed to decided which of us was going to take our children and that if I didn?t accept the job my akassa would be canceled. I explained that the situation was ridiculous. I asked how they can expect my kids to not live with both parents and how I can explain to my young children that their mother has to move away for work or lose akassa. I ended up not taking the job offer and was cut off from akassa.

    The akassa agency has rules they must follow and they cannot and will not consider your situation. If you can get a doctors note explaining that a particular job is bad for your health then you can sometimes get an exception. I was not able to get this type of letter before I had to give an answer to the potential employer and was therefore cut off.

    The truth is that if you end up unemployed and on akassa you have almost no rights and are just another number in the system. They don?t care if you have kids or not. My advice would be if you are forced into the same situation as me to just suck it up and go without the money from akassa if you can manage. Also, if you live in a larger city they are usually okay with you applying to jobs only in that area, since that is where most of the jobs are anyways. Breaking up families is not illegal from what I was told by all the agencies involved. Arbetsformedling sided with my akassa and said I should have chosen the job over my family and therefore reported that I deserved the cancellation of my unemployment.

    Your family should always come first. That is all I am going to say. This is especially true in your situation where children are involved.

  • sextio­talist
    Wed 14 Apr 2021 12:43
    #69
    listo skrev 2007-07-03 09:52:05 följande:

    Men som sagt... om man inte har någon väldigt speciell kompetens som efterfrågas på något särskilt ställe, så konkurrerar man på samma villkor som alla andra.

    Att det finns krav på att man måste SÖKA jobb på andra orter, betyder ju inte per automatik att man blir ERBJUDEN jobb på andra orter.
    De som varit arbetslösa och sökt jobb på sin hemort vet väl troligen hur svårt det kan vara att få jobb DÄR. Om man (som sagt) inte har någon särskilt efterfrågad spetskompetens så finns det i regel ingen anledning för en arbetsgivare att hellre anställa en person som måste flytta 100 mil med sin familj och som inte kan börja jobba förrän kanske 4-5 månader senare, än en person som FINNS på orten och kan börja jobba snabbt.

    Eller hur?

    Det är ju inte direkt så att erbjudandena haglar när man är arbetslös, det vet väl de flesta. Och om man HAR särskild spetskompetens så kanske tanken på flytt inte är så himla hotfull, för då gissar jag att man vill få användning för sin utbildning och sina kunskaper.

    Som sagt, jag tror oron är enormt överdriven.


    Gammal tråd, men säkert lika aktuell idag. Det är exakt som du skriver. Vi var båda arbetslösa och var villiga att flytta dit vi fick arbete (och vi sedermera även gjorde) och det var inte lätt att som arbetssökande påvisa att man verkligen var seriös med detta, dvs att man var beredd på att flytta till orten där man fick arbete. 
    Men som du skriver, vill man arbeta med rymdforskning, så kanske man måste vara beredd på att flytta till Kiruna etc. 
Svar på tråden Kan AMS tvinga en att flytta om man har familj och sambo med jobb?