• M C Catta

    Signatur/namnteckning

    Det finns absolut inget som säger att du måste skriva så som det är på din legitimation. De flesta människor "byter" ju handstil så.. Jag jobbar i butik o har aldrig hört talas om att det skulle vara så....

  • M C Catta

    Jaha, ojdå! Jag har aldrig hört några sådana direktiv från mina chefer iaf. Tycker att det låter konstigt. Många av mina kunder brukar bara skriva första bokstaven i sitt förnamn och sen efternamnet.

  • M C Catta

    Och med tanke på att ett kortköp med signatur ofta kräver legitimation ska det ju inet vara några problem tycker jag.

  • M C Catta

    Man kan ju tycka att det borde räcka att man ser ut som på bilden på legitimationen. Och att betalkortet är skrivet på samma namn som på legitimationen... Eller???

  • M C Catta

    SVejsan: Jag som kassabiträde tar aldrig emot enbart en signatur utan måste först godkänna personen som personen på legitmationen, vilken kontokortet tillhör. Om då signaturen skulle visa sig lite annorlunda tycker inte jag spelar så stor roll. Men om man inte visar ID, då kan jag hålla med dig.

  • M C Catta

    SVejsan: Men i länken som du bifogade så står det ju att man TIDIGARE i Sverige brukade kolla behöhrigheten på kortet genom att kolla signaturen. Nu gäller ju "åtagandet" där legitimation gäller. Eller har jag missuppfattat helt?

    Jag frågade min chef om detta.. O han skrattade o undrade på vilket sätt en legitimation inte räckte? Då ser man ju på bilden om det är personen framför, o på legitimationen står namn som också ska stå på kortet. Detta borde ju verkligen räcka och vara mer tillförlitligt än en signatur. Den är ju inte så svår att förfalska.

    Jag tycker att detta sätt är uppenbart mer säkert en det andra...

Svar på tråden Signatur/namnteckning