• Krusbär

    Mens eller spotting? Snälla, någon som vet?

    Bara ca 8 dagar efter ÄL med Pergo fick jag en liten spotting, pyttelite blod och sen lite rosa. Det varade i ungefär två dagar. Sen kom det lite mer blod, inte mycket men lite mer iallafall. Så det var väl mensen som kom, tänkte jag. Men det är fortfarande så lite mot vad det brukar vara! Det kommer kanske en skvätt blod på morgonen och en på kvällen. Däremellan ingenting eller bara lite ljusrött. Är det den riktiga mensen som är extremt sparsam för att den kom så tätt inpå ÄL? Eller är det bara en mellanblödning? När ska jag börja med nästa pergokur? Ska jag räkna första dagen med spotting som dag 1, eller från första dagen med lite, lite mer (men inte mycket)? Hade lite mensvärk innan och i början men den har försvunnit nu. Snälla, hjälp!

  • Svar på tråden Mens eller spotting? Snälla, någon som vet?
  • Drömmerdrömmar

    det låter som en nidblödning, vissa kan få så när ägget fäst :-d

  • Drömmerdrömmar

    jag ska också börja med pergotime snart =) hoppas att jag får + snart!!!

    du är säkert gravid! det låter som det =)

  • Krusbär

    Tack för svar! Ja det vore ju nåt, om det var en nidblödning. Men det känns lite för bra för att vara sant. Har tidigare haft lite spottings innan mens ibland även innan pergon, både med och utan p-piller, men trodde att jag skulle slippa det när jag äntligen fått ÄL. Jag får väl avvakta några dagar till och om det inte blir mer räknar jag det som en mens.

  • Drömmerdrömmar

    du får väl avvakta en vecka och sen ta ett gravtest :)
    låter lite väl tidigt att du skulle få mens 8 dagar efter ägglossning.

    hade du aldrig äl innan du började med pergo? eller hur ligger det till :) jag är lite nyfiken.. för jag ska ju också börja med pergo, och hoppppas verkligen att det ska funka på mgi!

  • Krusbär

    Kruxet är att man ska börja med pergon från dag fem i cykeln, alltså på femte mensdagen. Det är ju typ i morgon om första spottingen ska räknas! Borde kanske göra ett grav-test innan dess, men det känns lite desperat att köpa grav-test när man har mens och dessutom inga grav-symtom! Det verkar iaf som om man kan få lite mens av pergon - men hur lite är det? Hm...

    Kollade aldrig ÄL innan pergon. Fick långa blödningar när jag slutade med p-piller och sen diagnos PCO. Fick då välja mellan p-piller och pergo, valde pergo och fick ÄL på första enkelkuren! Men nu kanske det inte funkar ändå om jag får för kort lutealfas...

  • Krusbär

    Jag blir galen!

    Är jag på dag 36 (BIM beräknat 14 dagar efter ÄL) i den gamla cykeln eller dag 5 i nästa cykel??? I fem dagar har det varit samma sak: en liten blödning på morgonen (som mens), sen lite tunna rosa/röda flytningar under dagen (inte som mens). Sen en liten blödning på kvällen. Varje morgon och kväll tänker jag att nu kommer den riktiga mensen. Men icke! Har lite mensvärk till och från och mår illa som tusan också. Fick - på grav-test i morse.

    Vad tror ni, snälla kom med idéer!

Svar på tråden Mens eller spotting? Snälla, någon som vet?