• Waldenryd

    Inköpslista inför bebis

    Hej detta har jag:
    Vagn
    Blöjor i massor
    Våtservetter
    Säng
    Skötbord
    Skötbordsmadrass (eller vad det heter)
    Barnstol (har syskonbarn som är små)
    Idominsalva
    Barn olja
    Barn "tvål/shampoo"
    Badtermometer
    Feber termometer
    Amningskudde
    Badbalja
    Sängkläder
    Madrass
    Kläder till bebisen
    Nappar
    Nagelsax + filar
    Nappflaska
    Puder
    Borste
    BH inlägg/amningsskydd

    Tänkt att köpa in innan bebis kommer:
    Bilbarnstol
    Bröstpump
    Åkpåse (varm)
    Byrålåda
    Skötväska
    Täcke och kudde
    Själskydd

    Senare:
    Filtar
    Babysitter
    Gåstol
    Bärsele?
    Babygym?

    Jag har fyramånader kvar innan BF. Jag vill veta vad jag behöver tänka på att ha innan (efter är det inte så noga, det märker man).
    Jag vill ha tips på vad jag behöver innan, kanske inte alls innan. Bra att ha när man har bebis.


    V. 23. Första barnet, en pojke! BF 071107
  • Svar på tråden Inköpslista inför bebis
  • 0Love0

    Bröstpump har jag aldrig behövt
    bilbarnstol är självklart om ni har bil
    Fanns det inte åkpåse med vagnen?
    Filtar behöver man bara en eller två
    Babysitter från början kan vara bra
    gåstol aldrig något jag nånsin kommer att använda igen,för mig onödigt.
    Bärsele,ingen av mina barn har tyckt om det,så se om duinte kan låna av nån kompis innan
    babygym behövs inte förrän senare eller kan man göra eget.

  • noodle

    Oj du har verkligen tänkt på allt :) Jag skulle säga att du inte behöver fler tips, och det är knappt du behöver allt det du skrivit upp.

    Kan dock ge dig ett tips på babysitter, köp inte "lyxvarianten" med stoppning och sånt, utan håll dig till den enklaste varianten med bara tyg och tunn stålställning. Den ger mycket skönare sittställning och ett bättre gung. Och ska du ha bärsele så säger vissa att typen som babybjörn och liknande har inte är bra till små bebisar eftersom de sitter för upprätt och det blir för stort tryck på bäckenet. Bärsjalar är bättre eftersom barnet ligger ner, och en sån kan du även amma i.

  • Waldenryd

    Nej ingen åkpåse följde med + att jag köpte vagnen beg.


    Jag tror att jag ej kommer vilja ha bärsele eftersom det är vinter och kallt är bebisen kommer, bättre med vagn då tror jag.


    Tack för tipsen.


    V. 23. Första barnet, en pojke! BF 071107
  • 0Love0
    Waldenryd skrev 2007-07-06 14:58:56 följande:
    Nej ingen åkpåse följde med + att jag köpte vagnen beg.
    Jag tror att jag ej kommer vilja ha bärsele eftersom det är vinter och kallt är bebisen kommer, bättre med vagn då tror jag.
    Tack för tipsen.
    Man kan ha bärselen innanför jackan
  • 0Love0
    noodle skrev 2007-07-06 14:57:39 följande:
    Oj du har verkligen tänkt på allt :) Jag skulle säga att du inte behöver fler tips, och det är knappt du behöver allt det du skrivit upp. Kan dock ge dig ett tips på babysitter, köp inte "lyxvarianten" med stoppning och sånt, utan håll dig till den enklaste varianten med bara tyg och tunn stålställning. Den ger mycket skönare sittställning och ett bättre gung. Och ska du ha bärsele så säger vissa att typen som babybjörn och liknande har inte är bra till små bebisar eftersom de sitter för upprätt och det blir för stort tryck på bäckenet. Bärsjalar är bättre eftersom barnet ligger ner, och en sån kan du även amma i.
    Jag har dåliga erfarenheter av dom stela babysittrarna
  • Waldenryd

    Babysitter tänkte jag köpa en som låter och vibrerar. Min storasyster har sådan och alla hennes tre sista har gillat den. Sen vet jag en vän som har en sådan och funkade väldigt bra.


    V. 23. Första barnet, en pojke! BF 071107
  • Ina 67

    tänk på att Idominsalvan innehåller jordnötsolja och kan vara allergi framkallande (ett tips är att köpa någon salva utan parfym och jordnötsolja).


    En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
  • Waldenryd

    Ina 67:
    Oj det visste jag inte, tack då vet jag. Puder kan man ha då, det innehåller väl inget allergiframkallande?


    V. 23. Första barnet, en pojke! BF 071107
  • 0Love0
    Waldenryd skrev 2007-07-06 15:03:10 följande:
    Babysitter tänkte jag köpa en som låter och vibrerar. Min storasyster har sådan och alla hennes tre sista har gillat den. Sen vet jag en vän som har en sådan och funkade väldigt bra.
    Låter o vibrerar.berätta mer=)
Svar på tråden Inköpslista inför bebis