• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 18 Jul 13:42
    2966 visningar
    17 svar
    17
    2966

    Ni som har barn som har en avliden förälder!

    Hej!
    Min äldsta flickas pappa har hastigt avlidit i en olycka.
    Nu har de på begravningsbyrån bett mig att ta kontakt med försäkringskassan om ngt som heter barnpension.
    Jag tänkte bara höra hur det gick för er , är det en självklarhet att barnet får det och vilka summor handlar det om i sånna fall , var ut på fks sida men det står mest om grundbelopp och min hjärna orkar inte riktigt nu.
    Om jag fattade rätt så uteblir underhållet och ersätts med det här men de pratade om godman odyl oxå och min ekonomi är ändå lite beroende av underhållet så om det ska dras in och erättas av det här som jag fatta ska in på ett konto hon inte får röra eller hur funkar det.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ni som har barn som har en avliden förälder!
  • Miss USA
    Äldre 18 Jul 13:46
    #1
    http://www.fk.se/privatpers/efterlev/barnpension/
    You say I'm a bitch like it's a bad thing
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 13:58
    #2

    Tack miss Usa!
    Men det vore roligt med ngn som har erfarenhet oxå!

  • tessa0­63
    Äldre 18 Jul 14:04
    #3

    Jag fick barnpension tills jag var 18 eftersom min pappa tyvärr gick bort när jag var liten.
    Alla barn _tror_ jag har rätt till det, och dessutom _tror_ jag att summan är högre än underhållet.
    Jag fick min sista BP 2002 och då låg det på lite över 3000 i månaden..
    Hoppas du blir hjälpt, men annars är det ju "bara" att ringa och fråga nån snäll person på FK.
    Skänker en tanke till dej och erat barn som mist sin pappa. Jag är verkligen uppriktigt ledsen för erat barns skull.
    Ta hand om er!

  • Miss USA
    Äldre 18 Jul 14:08
    #4

    Försäkringskassan
    Försäkringskontoret för efterlevandepension
    Box 50142
    973 24 LULEÅ
    telefon 0771-768 900

    Det är dom som har hand om detta.

    blanketten :
    http://www.fk.se/pdf-blankett/3050.pdf


    You say I'm a bitch like it's a bad thing
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 14:13
    #5

    Tack för det!
    Jag lider ngt fruktansvärt med henne. De hadde en otrolig kärlek för varandra oxå det lyste om de båda när de träffades,man kände sig som en grå liten mus brevid.
    Det är svårt att trösta men barn är otroliga de ältar inte som vuxna , hn är glad när hon e gladoch lessen när hon e lessen.
    Kram till dig med!

  • tufft liv
    Äldre 18 Jul 16:16
    #6

    Barnpensionen beräknas på atg-poäng. dvs, hur mycket pappan har jobbat.
    Min äldste son får 3056/mån, och yngste 2587/mån.( detta går upp lite varje år). Ja bådas pappor är döda..
    Ta väl hand om er.

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 21:49
    #7

    "Puffar lite"

  • supera­sstess
    Äldre 18 Jul 21:53
    #8

    vad har du för försäkring på barnet?
    med trygghansas barnförsäkring får man ut en viss summa vid plöstligt dödsfall av förälder.

  • Äldre 18 Jul 23:41
    #9

    tufft liv skrev 2007-07-18 16:16:46 följande:


    Barnpensionen beräknas på atg-poäng. dvs, hur mycket pappan har jobbat.Min äldste son får 3056/mån, och yngste 2587/mån.( detta går upp lite varje år). Ja bådas pappor är döda..Ta väl hand om er.
    Usch, vad hemskt *kramar*
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 19 Jul 00:25
    #10

    Hmm ja jag har inte ngn försäkring alls på barnen förutom det som de automatiskt har genom skolan.
    Och inte han heller vad jag vet och dessutom gick han helt ur facket i januari :(

  • tufft liv
    Äldre 19 Jul 11:32
    #11

    Glömde tillägga, att barnpensionen betalas ut till dig. Synd att pappan inte var med i facket, annars hade dottern fått dryga 200.000, som blir "låsta", hos en överförmydare.(Där kan man sedan söka om pengar ifall barnet behöver något.)

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 19 Jul 11:56
    #12

    Aha okej , Tack tufft liv.
    Jag förstår ditt nick.
    Sänder en tanke till dig jag med.

  • tufft liv
    Äldre 19 Jul 12:17
    #13

    Ni är gulliga, stort tack..Sköt om er /kramar

  • lisabe­th
    Äldre 19 Jul 22:09
    #14

    Kolla med pappans arbetsgivare om hans arbetsplats har kollektivavtal kan det ändå finnas försäkringar på ansenliga belopp som kan betalas ut till dottern!

    Annars har jag ingen erfarenhet av barnpension.

    Lycka till!

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 19 Jul 23:02
    #15

    Tack för det!!
    Han har dock enbart jobbat svart de senaste åren :(

  • tufft liv
    Äldre 20 Jul 10:23
    #16

    Äldste grabbens pappa jobbade oxå svart i många år. Jag ringde alla hans gamla arbetsgivare, för och kolla om det fanns någon försäkring kvar, vilket inte fanns ( han hade även gått ur facket). Grabben fick alltså inga pengar.
    Yngste grabbens pappa var med i facket, därifrån fick han pengar, som alltså är låsta hos en överförmyndare, där vi någongång sökt pengar när han velat ha någon lite dyrare sak. (han får ut pengarna den dagen han fyller 18-år)
    Barnpensionen betalas ut beroende på vilken dag i mån barnet är fött. mina är födda 7 och 12, pengarna kommer den 18 varje mån..
    Jag har alltid varit med i facket, och har även livförsäkring just för pojkarnas skull, ifall något skulle hända även mig, då har de ialla fall ekonomin tryggad.
    Tänker på dig och din dotter./kram

  • Anonym
    Äldre 20 Jul 18:41
    #17

    Barnpension får alla barn. Hade du tidigare underhållsbidrag så ersätts det är detta, barnpensionen är ALDRIG mindre än underhållet, sen beräknas det på hur gammal föräldern var och vilken pension han skulle haft och hur många år det var kvar till hans pensionsålder. Hade han fler barn så delas den procectuellt på barnen, och ökar lite grann för varje år. Mina två barn får nu ca 3000:- var i pension. Detta är alltså pengar som går in på ditt konto i stället för underhåll.


    Mina barn fick också ca 100.000 var som gick in på konton i min bank. Dom är låsta till dom blir 18.

Svar på tråden Ni som har barn som har en avliden förälder!