• Äldre 21 Jul 12:12
    4004 visningar
    24 svar
    24
    4004

    örontermometer?

    Har läst trådar här om att örontermometer för små bebisar inte är bra. Men den här då?

    www.onetex.se/vuxoronterm.htm

    En sekund låter ju kanon och kan väl inte skada bebisens trumhinna t ex?

    Jag vill INTE ha en rumptermometer, JAG är så otroligt löjligt känslig, skulle inte våga stoppa in den!! (hur långt in ska den???)

    Finns det alternativ? panna? napp? *desperat*

  • Svar på tråden örontermometer?
  • Dora
    Äldre 21 Jul 12:13
    #1

    Jag tycker örontermometer är värdelöst. Barnen lider inte av rumptemp. Lite salva på och sen in någon centimeter bara.
    Har tyvärr ingen erfarenhet av något annat.

  • Susann­eSJ
    Äldre 21 Jul 12:16
    #2

    Är inte ens säkert att termometern får plats i nyfödda bebisens öra och det är inget fel på en rumptermometer, ger bäst svar av allt och det är bara att vänja sig ändå, hur ska du annars göra om bebisen ex behöver hjälp på traven om den inte kan bajsa? Är inget svårt eller konstigt och är man osäker så informerar BVC gärna dig om hur du gör!

  • Äldre 21 Jul 12:30
    #3

    Jag jobbar inom äldrevården och där har vi haft örontemp till "mina" äldre men allt som oftast så har dessa tempar visat fel; på upp till två grader när man jämfört med rumptemp så jag för min del skulle aldrig införskaffa mig en örontemp o förlita mig på den.

  • Dora
    Äldre 21 Jul 20:46
    #4
    mozilla skrev 2007-07-21 12:30:18 följande:
    Jag jobbar inom äldrevården och där har vi haft örontemp till "mina" äldre men allt som oftast så har dessa tempar visat fel; på upp till två grader när man jämfört med rumptemp så jag för min del skulle aldrig införskaffa mig en örontemp o förlita mig på den.
    Min örontermometer sa att min 4-åring hade 38,6 och rumptermometern visade 39,5. Jag tänker inte använda örontempen mera.
  • Ananas­paj
    Äldre 21 Jul 23:42
    #5

    Örontemp är ok men svåranvända. Man måste tempa ofta när man är frisk för att se vilken snitt temp du har friskt tillstånd på just den termpmetern! Jag tyckte det var uselt. Nej rumptemp är det bästa, när barnen sen blir större kan man använda muntemp!

  • Sandra O
    Äldre 21 Jul 23:44
    #6

    de ska ju finnas en som är avsedd för pannan har jag hört!

  • Äldre 22 Jul 08:07
    #7

    jag arbetar på förskola och har bara erfarenhet av att örontermometern visar fel väldigt ofta! rumptermometern är det bästa (oslagbart) och man vänjer sig! det är lite läskigt i början men barnet lider inte av det som sagt :)

  • Bellob­ert
    Äldre 22 Jul 08:47
    #8

    JAg har en napptermometer, en öron och en rump, napp använder jag mest den e faktiskt jättebra men man måste lägga på 0,5, öron använder jag bara på min stora 5 år e hon, den får inte plats i killens öra, man måste ganska långt in för att den ska funka och man måste ta i ganska mycket får att rikta den rätt, rump använder jag om jag vill få ett exakt om jag tex har använt nappen och den visar feber så vill jag gärna veta exakt, men den har stämt varje gång jag har gjort så.

  • NiXxI
    Äldre 22 Jul 08:50
    #9

    Lite OT, men på VårdCentralerna och Lasarettet här i HBG använder de enbart örontemp.
    Varför gör de det om den nu är så missvisande?
    Jag vet dock inte med barn under 1 år, men med de över 1 år så är det örontempen de använder.


    En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • Dora
    Äldre 22 Jul 09:09
    #10
    NiXxI skrev 2007-07-22 08:50:55 följande:
    Lite OT, men på VårdCentralerna och Lasarettet här i HBG använder de enbart örontemp.Varför gör de det om den nu är så missvisande?Jag vet dock inte med barn under 1 år, men med de över 1 år så är det örontempen de använder.
    Det funkar kanske bättre på vuxna.
Svar på tråden örontermometer?