• Barn o Katt Mamma

Koka ägg i mikron...........????

Ja som rubriken säjer, då.......

Under semestertider finns bara micro att fixa mat i och engångstallrikar och engångsglas........!!!!

Så förslag på hur jag fixar till ägg.......kokta, äggröra, omelett eller ......... ja, har du nåt bra förslag, helst som du testat eller du vet funkar.

Tackar på förhand

• Svar på tråden Koka ägg i mikron...........????
  • tjej mamman

Jag vet bara att man inte kan koka ägg i micron.Äggröra eller omelett borde ju gå,men jag vågar inte prova.

• Barn o Katt Mamma

Nä, det stämmer.........man kan väl inte lägga in ett ägg med skal.....nej.

Men typ i vatten eller glas........?????

• mumlan1

kan explodera iallafall...

• tjej mamman

Nej du kan inte lägga det i vatten heller.I micron värms det ju inifrån så att säga och då exploderar gulan hur du än gör.

• jenah

Finns en kopp man kan köpa (vet inte var) mina föräldrar hade en sån (av nån anledning..). Man knäcker ägget i den och sätter på locket och kör sen i micron. Det smakar sen som kokt ägg. äggröra och omelett går alldeles utmärkt att göra.

• Upptagen

microegg eller nåt sånt tror jag koppen heter där man kan koka ägg i. Eller ja, man knäcker ägget i koppen och har den i micron, så det blir nästan som kokt ägg.

• Fam

Jovisst går det ... Gör så här: knäck tre, fyra ägg (gula och vita) i en microsäker skål i porslin. Ta håll på gulorna och rör lite. Sätt in i micron och ta ut och rör lite till efter säg 10-15 sekunder - så att det som är stelnat och det som inte är stelnat blandas ngt. Beror på effekten ... Och gör om proceduren ett par gånger till ägget verkar klart. Jag brukar skära det som stelnar (alltså istället för att röra/vispa runt) så att när allt är klart ser resultatet ut /nästan/ som tärnat kokt ägg. En hel del av gulan för sig och en hel del av vitan för sig.

• Barn o Katt Mamma

Okej.....tackar för alla tips....

Men var köper man den där ´´äggmicraren´´ ????

Flera förslag..........??????

Svar på tråden Koka ägg i mikron...........????