• mamma annso

    Vad betyder ???

    Vad betyder igentligen missed abortion och vad är skillnaden mellen missed abortion och missfall ?

  • Svar på tråden Vad betyder ???
  • Suzz

    Är det inte att MA är det när fostret dör tidigt i magen, men du aldrig får nån blödning. Och missfall får du en blödning. Tror det är så.

  • Lovley

    japp stämmer som du sa, men fostret behöver inte ha dött tidigt för ma, det är bara att inte hela fostret kom ut genom blödningen...

  • jagäraf

    Missed abortion är när fostret dör men stöts inte ut direkt. Nu för tiden, sedan VUL började användas, har man märkt att de flesta missfall är sk missed abortions. Förr visste man ju inte hur länge fostret varit dött innan det stöttes ut. Även vid ma kommer fostret till slut även om man ibland skrapar. Jag har haft åtminstone 2 ma, en gång skrapade de direkt, andra gången valde jag att vänta ut missfallet som kom igång efter några veckor.

  • mamma annso

    Okej då vet jag . Mitt första MA fick jag i v 23 och blev då igångsatt så jag fick föda som vanligt andra MA fick jag i v 15 och då gick vattnet och värkarna startade av sig själv .

  • nudelbumsan

    Spontant missfall (missfall)


    Vi förknippar vanligtvis ordet missfall med en situation där graviditeten avbrutits spontant och kroppen stöter ut resterna. Denna typ av missfall, eller spontant missfall som det egentligen heter är, tyvärr, relativt vanligt förekommande.


    De flesta missfall sker innan kvinnan ens vet om att hon är gravid. Många gånger vet inte kvinnan om att hon har haft ett missfall utan tror att menstruationen bara är försenad någon vecka. De flesta missfall sker innan den 8:e graviditetsveckan, men det är inte ovanligt med missfall upp till graviditetsvecka 13. Symtom på missfall kan vara blödningar eller smärtor i underlivet.


    Missed abortion (MA)


    Det finns också en annan, mindre vanlig typ av missfall, så kallat missed abortion (MA). Vilket kan översättas med ett missat missfall.


    MA innebär att det blev inget missfall omedelbart när fostret dog. Fostret ligger kvar en tid i livmodern innan det stöts ut. I och med användningen av ultraljud har man konstaterat att detta är det vanligaste förloppet vid missfall. Trots att fostret är dött kan moderkakan fortsätta att växa ytterligare några veckor.
    Oftast upptäcks MA vid vanliga kontroller hos barnmorskan eller läkaren.


    Mamma till älskade Theodor 4år
  • respire

    fast till mig sa två gynläkare, varav en överläkare, att MA är det vanliga förloppet! Kroppen är gjord för att skydda livet som startat i livmodern och det tar tid för den att förstå att det inte lever och ska ut.

  • Morrizz

    En missed abortion behöver inte leda till att fostret stöts ut, utan det kan tillbakabildas också om det sker tidigt i graviditeten. Jag väntade tvillingar och den ena var en s.k. MA som dött i v.8 och sedan tillbakabildades, alltså jag fick inget missfall. I v.11 syntes den fortfarande men vid ett ul i v.18 var embryot borta.

    mamma annso; hoppas allt är bra med dig nu. kram.

  • Angel78

    mamma annso;

    För mig hände det nåt liknande...började med värkar å sen gick vattnet när vi kom till akuten där även fostret kom ut på gynstolen så vi kunde verkligen kolla in liten å även knäppa kort på h*n. Det har faktiskt hjälpt oss lite i sorgen. Detta skedde samma dag jag gick in i V.15 å det var i förrgår.

    Hoppas att du mår bättre nu.

    kram

Svar på tråden Vad betyder ???