• Vildblomman

"banden" typ rosa, blå osv

Skulle vilja veta lite mer vilken färg som står för vad och så vidare...

Har ett rosa band, tänkte på mig själv och min farmor som haft bröstcanser
    och så har jag det blåa bandet, köpte det när min son var 2 dagar gammal på apoteket på väg hem från bb

Nu skulle jag vilja veta vilka ban som finnsmer.

Har sett att en jobbarkompis har en rosabandet klocka.. nån som vet om man fortfarandekan köpa saker från rosa bandet?

• Svar på tråden "banden" typ rosa, blå osv
  • Madelene81

Det vita står för aids.
    Det gröna har något att göra med cancer i underlivet... tror jag...

Det är ju snart dags för rosa bandet igen.
    Har för mig att det är oktober som gäller.
    Har du kollat på guldfynd? Har för mig att de har en hel del saker.

• Jessie 85

Röda Bandet - Stöd i kampen mot AIDS
    Blåa Bandet - Stöd i kampen mot prostatacancer
    Vita Bandet - Stöd i kampen mot kvinnomisshandel
    Gröna Bandet - Stöd i Kampen mot Gyncancer
    Gråa Bandet - Stöd i kampen mot barnarbete
    Lila Bandet - Stöd i kampen mot trafficking
    Turkosa Bandet - Stöd för neurologisk forskning
    Gula bandet - visa stöd för anhängare av Falun Gong

• emet

köper elle gör man dess band själv?

• LillaLulla

emet - man köper dem, det är liksom det som är hela meningen med dem. Att samla in pengar till offren

Rosa bandet säljs bland annat på lindex, men den andra banden hade jag inte ens en aning om att fanns!

• Tussan05

ja det är lätt att glömma, finns säkert fler vi glömt.
    Beställer man en änglarosett kunde man välja till vilken av tre donationer pngarna skulle gå till, ett av dom var hjärtebarnsfonden minns jag men den sista kommer jag ej ihåg.

• sommarblomma1

Jag har en tråd som jag uppdaterar regelbundet där jag listar dessa olika ändamål www.familjeliv.se/Forum-5-158/m25850084.html

Så här långt har jag kommit just nu:

Rosa bandet - bröstcancer - BröstcancerfondenRöda bandet - AIDS - Stiftelsen Läkare mot AIDs ForskningsfondVita bandet - våld mot kvinnor - UnifemGröna bandet - kvinnor med gynekologisk cancer - GynsamsBlå bandet - prostatacancer - Prostatacancerförbundet
    Lila bandet - trafficking - Soroptimisterna och Samverkan Mot TraffickingGuld bandet - barncancer - BarncancerfondenGula bandet - cancer generellt - Cancerfonden
    Grå bandet - barnarbete - Rädda Barnen
    Turkosa bandet - neurologisk forskning - NHR (Neurologiskt Handikappades Riskförbund)
    Änglarosetten - spädbarnsdöd - Spädbarnsfonden
    Pusselbit - autism - Stiftelsen Autism
  • shiri

Mådse även lägga till blå och rosa ihop = prematurbandet, det vita bandet används även för lungcancer. 

• shiri

Måste skulle det så vill även berätta att man kan oftast köpa dessa i stödgrupper för dessa olika situationer, förutom att visa stöd så brukar pengarna gå till viktig forskning om just det bandet står för. 

• PolyPond

Inflation, kan man säga att det gått i detta med band-symbolik. Själv skulle jag bara kunna tänka mig bära det röda, som var en av de första (eller möjligen det allra första). Tyvärr blir det ju så att få känner till vad de står för när de blir så många. Att bära det röda var dessutom smått kontroversiellt när det kom, då det kunde antydas att man eventuellt var bög, om man bar det. Och bögskräcken i samhället vid den tiden var ungefär i paritet med den som vi ser hos högerextrema grupper och i Ryssland idag.

Svar på tråden "banden" typ rosa, blå osv