• socker­flicka
    Äldre 8 Aug 13:48
    1064 visningar
    13 svar
    13
    1064

    Högt blodtryck sa hon!

    Var för ett tag sen hos en barnmorska för att få nya p-piller. Dock fick jag inget eftersom mitt blodtryck var så högt. Jag hade 170/90. Är det jättehögt? Har ingen aning, kom att tänka på det nu i efterhand och blev lite orolig. Jag är 22 år och inte fasligt överviktig. Det konstiga är att det alltid förut varit normalt, hur kan det komma sig att det stiger så mycket på så kort tid (ett halvår)? Jaa, om det är nån som är bättre än vad jag är så är jag tacksam för upplysning!

  • Svar på tråden Högt blodtryck sa hon!
  • Äldre 8 Aug 13:51
    #1

    120-130 i övertryck är normalt.


    [[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • stroje­s
    Äldre 8 Aug 13:51
    #2

    Det låter högt. Har för mig att man bör ligga kring 100 + sin ålder ungefär. Själv har jag lågt tryck med 120/60 ca.
    Kanske du skulle få det kollat hos din läkare för att se vad som orsakar det höga trycket.

  • Heaven­ly Demise
    Äldre 8 Aug 13:53
    #3

    övertrycket ska inte va över 140 och undertrycket ska inte va över 80 så ditt va högt


    mamma till markus(01) ella (f/d04) emilia(06)
  • Äldre 8 Aug 13:54
    #4

    170/90 är ganska högt. Man brukar säga att man ska ligga på runt 110-130/50-80 i genomsnitt. Gränsen för högt tryck ligger runt 140/90. Var du stressad när hon tog trycket? Har du märkt någon skillnad under det senaste halvåret, något som varit förändrat? Satt du upp eller låg ner? Fick du vila innan?


    Your good mood is both obvious and contageous.
  • pulmon­es
    Äldre 8 Aug 13:54
    #5

    men man måste ta blodtrycket vid flera tillfällen innan man får ett säkert resultat.

    du hade kanske nuligen rört på dig, varit upprörd.....eller något annat, vad vet jag? .

  • Äldre 8 Aug 13:55
    #6

    Här kan du förresten läsa en del om högt blodtryck: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp


    Your good mood is both obvious and contageous.
  • socker­flicka
    Äldre 8 Aug 14:03
    #7

    Tack för svaren!

    Nja, jag var inne i en stressig period.. Sluttentor och så! Så det var ju säkert det! Jag blev bara lite nervös eftersom vi har mycket hjärtsjukdomar i släkten.

  • stroje­s
    Äldre 8 Aug 14:07
    #8

    sockerflicka: boka in ett återbesök om ett tag och ta nytt blodtryck

  • Äldre 8 Aug 19:48
    #9

    Var du lugn när hon mätte?
    Är man lite stressad eller flåsig kan det bli missvisande.
    Vad gjorde BM då?
    Remitterade dig för utredning? bad dig komma tillbaka och kolla igen?
    Om inte borde du ringa VC och få komma och ta om det igen.

  • socker­flicka
    Äldre 8 Aug 20:04
    #10

    Jenny F
    Jadå, rätt lugn var jag när hon tog det. Vi hade suttit och pratat en stund. Men som sagt, det kan ju vara att jag var lite stressad i allmänhet. Barnmorskan sa inget särskilt, bara att jag fick äta minipiller istället!

  • Myrtil­le
    Äldre 8 Aug 23:06
    #11

    Kolla upp trycket hos husläkaren. Det är ohälsosamt att gå med så där högt tryck en längre tid, och man kan fundera på vad det är som orsakar det.

  • Krissa
    Äldre 8 Aug 23:10
    #12

    Jag hade gått till doktorn. Sliter på kroppen OM man alltid har högt tryck. Då kan du kanske få reda på varför, och kanske få medicin som tar ner det om det behövs.

  • Thu 6 May 2021 17:48
    #13

    Hej! Nu var ju detta ett tag sen hehe, men fick du reda på vad orsaken till ditt förhöjda blodtryck var? Var det stress? Mitt har nämligen också förhöjts på ett halvår och funderar också på om det kan ha med stress kring mycket tentor, ångest kring privata saker osv...

Svar på tråden Högt blodtryck sa hon!