• Felicia6

Någon som vet nåt om brock i matstrupen??

Min man var på en gastroskopi i går för att kolla om han ahde magsår men magsäcken såg jättefin ut. Däremot har har ett brock i matstrupen. Han var den yngsta dom sett med det och det är mest äldre som får det.

Dom vet inte så mkt om det heller utan säger att dom låter det vara bara. dom vet heller inte om hans smärtor kom från det, just eftersom dom vet så lite om det.

Är det någon här som vet nåt om det?

• Svar på tråden Någon som vet nåt om brock i matstrupen??
  • Myrtille

"Bråck i matstrupen" gissar jag handlar om vad man kallar hiatusbråck, och alltså inte ett kärlbråck.
    Hiatusbråck betyder att en liten bit av magsäcken slunkit förbi övre magmunnen, så att slutningen där kan påverkas. Det kan leda till dålig andedräkt och halsbränna och eventuellt t.o.m. slemhinneskada i matstrupen då magsyra vandrar upp.
    Det går att operera ett hiatusbråck, men det gör man bara om patienten har ordentliga problem, eftersom det är en ganska omfattande operation med medföljande risker. Oftast fungerar det bra att behandla med syraminskande medicinering.

Skulle det däremot handla om att han har kärlbråck i matstrupen (s.k. esofagusvaricer) är det lite allvarligare. Det brukar oftast tyda på något trassel med levern och innebär risk för dramatiska blödningar om ett kärl brister. Nu tror jag inte att det är vad han har, men det är hursomhelst en form av bråck i matstrupen.

Svar på tråden Någon som vet nåt om brock i matstrupen??