• jenny b

hjälp med ullmatta.....

någon kunnig person som har ett bra tips på hur man tvättar en stor (300 *170 cm)ullmatta???
    kemtvätt är lika dyrt som en ny matta.....
    läste man skulle lägga ut den i snö men det hjälper ju inte mig en superkvav dag i augusti...

en kvinna utan mage är som en säng utan kudde
  • Svar på tråden hjälp med ullmatta.....
  • sakaij

Går det med högtryckstvätt kanske? Lägga den på marken och ge den en rejäl genomkörare...

• annmi

Torrtvätt
    Torrschampo & dammsuga!

• sakaij
    annmi skrev 2007-08-11 11:40:53 följande:
    Torrtvätt Torrschampo & dammsuga!
    Bra tips! Vart köper man sånt?
  • jenny b

blir den torr om maan kör den i högtrycken? rädd den ska börja lukta unk....
    med nyfiken på det med torrtvätt.....var finns det?

• annmi

sakaj: Jaa testa i en Matt/möbelaffär eller en typ Målar/Färg butik kan ha..

Hittade detta mé:
    Ullmattor
    Spill inte tid om olyckan skulle vara framme. Nio fläckar av tio går bort om de behandlas snabbt.
    Följande tre metoder är lämpliga att använda på ullmattor. Se fläcknyckeln under rubriken fläckguiden.

1. a) Sug upp fuktigt spill med ofärgat hushållspapper.
    b) Späd ut resterna med ljummet vatten (färskt blod: kallt vatten). Sug upp. Upprepa och låt därefter mattan torka.
    c) Eventuella rester avlägsnas med hjälp av en vit trasa som fuktas med ljummet vatten tillsatt med lite diskmedel (torkat blod och urin: tillsätt gärna lite ammoniak). Efterbehandla med rent vatten. Sug upp.

2. a) Skrapa försiktigt (vid sot dammsug) bort så mycket som möjligt av fläcken.
    b) Fukta en vit trasa med lösningsmedel, typ perkloretylen. Badda fläcken och sug upp. Upprepa förfarandet.

3. a) Kyl ner fläcken med isbitar. Hacka sönder den och lyft upp.
    b) droppa försiktigt lite perkloretylen på ytan. Vänta någon minut och lyfy sedan upp tuggummit/stearinet.
    c) Eventuelle rester avlägsnas med hjälp av en vit trasa som fuktas med perkloretylen.

Hm Lite konstigt men...

• annmi

Står dock att Ryamattor i ull - Bör lämnas in till auktoriserad matttvätt.
    Såå hör efter innan såå du inte förstör mattan,vore ju trist!
    Meen ring Kemtvätten & fråga!

• jenny b

ska testa mattvätt.....blir den fördäravd blir den.....kemtvätt är lika dyrt som en ny matta så allt är värt ett försök.....

• annmi

jenny b : Ok
    testa Torrschampo då..Det tror ja' mest på!

• sakaij

Det ska införskaffas hit också! Tack!

• jenny b

tack för tipsen!!!!!!!!

• Pistou

Hör med butiken där du köpte mattan istället. Det vore synd om mattan förstördes. Enligt den här webbsidan ska man t.ex. INTE använda ammoniak för ylle-/ullmattor, se "Viktigt!" längst ned. http://www.citymattor.se/advice.asp?page=advice 

Min man och jag fick en jättefin röllakansmatta i ull från MMF (http://www.mmf.se/) av mina föräldrar i bröllopspresent, och jag brukar dammsuga den en gång i veckan och bara använda vatten och ev. en liten gnutta diskmedel för att ta bort fläckar. Eftersom ullmattor är naturligt feta lägger, sig många fläckar ovanpå istället för att tränga ner i materialet. Om man spiller sås t.ex. räcker det att låta fläcken torka och sedan kan skrapa bort den och dammsuga (och ev. gnugga lite med vatten efterår). Vad man gör med svårare fläckar vet jag inte ännu, och förhoppningsvis bir det inga sådana heller.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • mejram

Är det lugg på mattan hjälper det att rulla den när man dammsuger. Rulla med luggen utåt så att luggen spretar isär och dammsug den lilla biten du kommer åt. Sen får man rulla några cm till coh dammsuga där osv. Har för mig att det var så textilkonservatorerna rengör gamla fina mattor just för att inte förstöra ullens egenskaper med kemikalier. Annars är ju skumtvätt en bra grej. Tror att du kan hitta det på en vanlig mataffär.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
Svar på tråden hjälp med ullmatta.....