• Äldre 13 Aug 16:25
    38093 visningar
    17 svar
    17
    38093

    är det okej med liniment?

    Hej har dragit på mig en inflammation i axeln och undrar om någon vet om det är farligt att använda liniment (hästliniment eller tigerbalsam)???

  • Svar på tråden är det okej med liniment?
  • Äldre 13 Aug 20:25
    #1

    skulle de inte va okej eller? jag använder liniment flera gånger i veckan för nacken!!! Fot i munnnen

  • Äldre 13 Aug 21:08
    #2

    jag läste på gamla trådar att det inte var att rekommendera. Men jag ställde mig tveksam till det så det var därför jag tog upp frågan på nytt.

  • Äldre 13 Aug 21:40
    #3

    Jag tror det beror på vilken typ av liniment man använder. Hör med BM så får hon kolla upp det.

  • Ess
    Äldre 13 Aug 22:23
    #4

    Under de tre sista månaderna så är svaret nej, det är inte lämpligt. Men fråga på apoteket vad som gäller med just det du tänker använda.
    Hästlinimentet hade jag hoppat över.

  • Äldre 14 Aug 08:20
    #5

    Är inte hemma och kan kolla, men jag har för mig att det står på Tigerbalsam-burken att det inte är lämpligt för gravida.


    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Äldre 14 Aug 08:22
    #6

    På svenska agenturens hemsida www.tigerbalsam.se (Ellem läkemedel) under Frågor och svar står det så här:


    Kan Tiger Balsam användas av gravida eller ammande kvinnor?
    Tiger Balsam har inte studerats på gravida eller ammande och kan därför inte rekommenderas. Det har dock aldrig inkommit några rapporter om biverkningar hos dessa grupper vid användning av Tiger Balsam.


    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Äldre 14 Aug 08:23
    #7
    själen skrev 2007-08-13 16:25:53 följande:
    Hej har dragit på mig en inflammation i axeln och undrar om någon vet om det är farligt att använda liniment (hästliniment eller tigerbalsam)???
    Hästliniment skall du inte använda på dig själv över huvudtaget! Varken som gravid eller icke gravid!
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Änglap­linga
    Äldre 14 Aug 08:26
    #8

    jag har använt tigerbalsam, så länge man inte tar runt magen och i nedre delen av ryggen, axlar å sånt har gått bra för mig...

  • Äldre 14 Aug 09:55
    #9

    jag har ett starkt liniment som heter LINNEX. www.linnex.se


    hittar inget på hemsidan där de står om man får eller inte får avnända det...
    vad kan hända om man inte får använda de men gör de endå?
  • Äldre 14 Aug 10:01
    #10
    rebecku skrev 2007-08-14 09:55:42 följande:
    jag har ett starkt liniment som heter LINNEX. www.linnex.se hittar inget på hemsidan där de står om man får eller inte får avnända det... vad kan hända om man inte får använda de men gör de endå?
    Jag skulle maila tillverkaren/importören och fråga.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Äldre 14 Aug 11:15
    #11

    Jag ringde till apoteket läkemedelsrådgivning och där sades att inget liniment skulle användas. Inte heller antiinflammatoriska tabletter eller voltaren salva. Panodil och alvedon gick bra! Hur fasiken blir man då av med inflammationen?

    Hästlinimentet har aldrig skadat mig bara hjälpt så jag fortsätter med den. Fast inte nu när jag är gravid.

  • Äldre 14 Aug 11:22
    #12

    Hästliniment är gjort för hästars betydligt tjockare hud, inte för människor.
    Jag känner folk som har fått nästintill brännskadora av hästliniment.


    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Äldre 14 Aug 11:33
    #13

    Ja man har väl olika känslig hud.

  • Äldre 14 Aug 11:33
    #14

    men vad kan hända om man använder liniment som gravid, kan de bli missfall?


  • Äldre 14 Aug 11:39
    #15

    de sade de däremot inte bara att det kunde vara skadligt. Vet faktiskt inte på vilket sätt.

  • Babe
    Äldre 15 Aug 07:11
    #16

    Vet bara att orudis och andra salvor med smärtlindrande/antiimflammatorisk verkan inte bör användas av gravida, enl. info-bladet som medföljer. Spelar mindra roll var du smörjer det, det går ut en del i blodet ändå genom huden... Hälsokostpreparat ska man va försiktig med, gäller alltså Tigerbalsam också, de är sällan beprövade...
    Babe

  • Äldre 16 Mar 18:28
    #17

    Jag hasr använt hästliniment i minst ett år och jag tycker det är jättebra Det värmer och läker

Svar på tråden är det okej med liniment?