• Anonym (Kaffedraken)

    Överviktig 4 åring

    Hej

    är min dotter på 4 1/2 år för överviktig ? hon väger 23 kg och är 110 lång. På BVC tycker dom att hon börjar bli överviktig och har sänt oss vidare till en dietist som vi nu ska träffa i höst. hon går på gymnastik 1 dag i veckan och simskola 1 dag i veckan leker hela dagarna på dagis där dom även har aktivitets timme 1 timme varje dag med hinder och lekar

    en dag kan se ut så här

    frukost
    Havregryn rivet äpple eller mossad banan 1 glas mjölk

    mellanmål
    frukt

    Lunch
    1-2 normalstora potatisar med lite smör 3 köttbullar

    Mellanmål
    Frukt eller Smörgås med ett glas mjölk

    middag
    1 dl köttfärsås och 1 1/2-2dl pasta

    sen på kvällen om det är en vardag så blir det oftast grönsaker morötter,gurka, paprika mm. är det fredagsmyss så får dom dipp på turkisk yhogurt

    dom äter inget godis med är det kalas så blir det självklart så att dom dricker saft läst och godis och tårta men aldrig annars
    vad kan jag göra för att förbättra kosten för henne ?


    mamma till tre 0212, 0408, 0701
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-13 19:59:02:
    Glömde att det mesta är vegetarisk kost vi äter hemma och alsidig kost på dagis

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-13 20:03:01:
    Det fins alltid grönsaker på bordet glömde skriva det ochså
  • Svar på tråden Överviktig 4 åring
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker faktiskt att din dotter äter väldigt sund och bra mat. Jag tror att det är något som kommer växa ikapp henne. Hoppas det löser sig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    jag tycker inte hon verkar vara varning för övervikt!!


    här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker det verkar hur vettigt som helst! Kanske lite mer grönsaker till lunch och middag bara. Satsa på bra pålägg som skinka istället för fet korv, 17%ig ost istället för 40%, lättmjölk istället för standard...

    Inte fettsnål kost, men bra fetter! Hellre lite raps/olivolja på pastan än smör tex.


    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Bästa mamman dom har skrev 2007-08-13 19:56:54 följande:


    Hejär min dotter på 4 1/2 år för överviktig ? hon väger 23 kg och är 110 lång. På BVC tycker dom att hon börjar bli överviktig och har sänt oss vidare till en dietist som vi nu ska träffa i höst. hon går på gymnastik 1 dag i veckan och simskola 1 dag i veckan leker hela dagarna på dagis där dom även har aktivitets timme 1 timme varje dag med hinder och lekaren dag kan se ut så härfrukostHavregryn rivet äpple eller mossad banan 1 glas mjölkmellanmålfruktLunch1-2 normalstora potatisar med lite smör 3 köttbullarMellanmålFrukt eller Smörgås med ett glas mjölkmiddag1 dl köttfärsås och 1 1/2-2dl pastasen på kvällen om det är en vardag så blir det oftast grönsaker morötter,gurka, paprika mm. är det fredagsmyss så får dom dipp på turkisk yhogurtdom äter inget godis med är det kalas så blir det självklart så att dom dricker saft läst och godis och tårta men aldrig annarsvad kan jag göra för att förbättra kosten för henne ?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-13 19:59:02:Glömde att det mesta är vegetarisk kost vi äter hemma och alsidig kost på dagis
    Hej!

    Jag tycker att det läter som en sund kost för ett litet barn. Min rekommendation är isåfall att öka rörelsen. Många barn växer in i sin övervikt, så det viktiga är att hennes vikt inte ökar.

    Kram Zarah
  • Anonym (Kaffedraken)

    men hur ökar jag rörelsen ? kanske dum fråga men jag tycker hon hela tiden springer omkring ute upp och ner för klätterställningar

    vi är ute hela helgerna och på vardagarna hämtar jag barnen kl 15 och vi är ute oavsett väder och vind i två timmar fram tills jag måste laga middag


    mamma till tre 0212, 0408, 0701
  • Anonym (Kaffedraken)

    Bästa mamman dom har skrev 2007-08-13 20:06:09 följande:


    men hur ökar jag rörelsen ? kanske dum fråga men jag tycker hon hela tiden springer omkring ute upp och ner för klätterställningarvi är ute hela helgerna och på vardagarna hämtar jag barnen kl 15 och vi är ute oavsett väder och vind i två timmar fram tills jag måste laga middag
    Hmmm.., Ja, då tror jag att det bästa du kan göra är att vänta tills hon växer in i sin kropp. Min rekommendation är dock att vara lite lyhörd. Tänk på att BVC använder sig av BMI-mätning, som endast visar på hur mycket du väger jämfört med din längd. Den tar inte ställning till VAD du väger av... stor del av vikten kan ju vara muskler om hon rör sig så mkt.

    Kram Zarah
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack Zarah
    ska fundera för hon kommer ju i sina kläder utan problem som det är i dag och har den stl hon ska ha så jag får se vad dietisten säger


    mamma till tre 0212, 0408, 0701
  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter som om hon väger lite för mycket för sin längd och ålder.
    Min son fyllde 8 år idag och han väger 28 kg. Han vägde 23 kg när han var 7 år.

    Det är inte enbart vad de äter som är det viktiga utan hur mycket åt gången och att de har rörliga lekar, är ute och rör på sig istället för att sitta framför tv:n/videon/data/tv-spel eller liknande.

  • Anonym (Kaffedraken)
    mamsingenX4 skrev 2007-08-13 20:23:37 följande:
    Låter som om hon väger lite för mycket för sin längd och ålder. Min son fyllde 8 år idag och han väger 28 kg. Han vägde 23 kg när han var 7 år.Det är inte enbart vad de äter som är det viktiga utan hur mycket åt gången och att de har rörliga lekar, är ute och rör på sig istället för att sitta framför tv:n/videon/data/tv-spel eller liknande.
    tror inte du kan tänka så där. jag har en son som blir 4iår det finns inte ett uns övervikt på honom men han är lång. han är runt 110 och väger runt 20 . min kusin som är 9år väger 25kilo och är mycket längre.. men han är då istället skitsmal. man ska inte stirra sig så blind på vikten. min son tappar alla byxor i 104.
  • Anonym (Kaffedraken)
    mjukisvicki skrev 2007-08-13 20:34:45 följande:
    tror inte du kan tänka så där. jag har en son som blir 4iår det finns inte ett uns övervikt på honom men han är lång. han är runt 110 och väger runt 20 . min kusin som är 9år väger 25kilo och är mycket längre.. men han är då istället skitsmal. man ska inte stirra sig så blind på vikten. min son tappar alla byxor i 104.
    men jag skrev ju oxå att vikten i jämförelse till längden och åldern du kanske missade det...

    och nån mening finns det ju med kurvorna på BVC annars skulle de ju inte finnas!
Svar på tråden Överviktig 4 åring