• Anonym (knölen)

Knöl på handleden.

Upptäckte idag att jag har en bula/knöl ovanför den stora knölen som alla har. Jag har haft lite ont i handleden de senaste veckorna. Är det något jag behöver kolla upp? Vad kan det vara? Det är liksom en hård knöl som ben typ.
    Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Knöl på handleden.
  • babyblue68

Hej.
    Jag hade en knöl fast på foten. Det kallas för Ganglion. Den försvinner oftast av sig själv.(den är mycket vanlig) läkaren som jag träffade sa att han hade haft sin på handleden precis där du beskriver att du haft sin. Den är ofarlig fast att det gör ont. Om du vill kan du kolla upp det eller se till att du får en tid till Ortopeden. Om det är Ganglion så är det ofarligt. Men kolla gärna upp det om du är osäker

Längtar till Februari
  • Pallas Athena

Anonym (knölen) skrev 2007-08-22 12:42:49 följande:

Har varit där nu. Han kallade in en arbetsterapeut som gav mig en skena och sa att jag skulle ha den typ hela tiden och ringa om två veckor ifall det inte blivit bättre. De undrade om jag hade ramlat eller nåt , men det har jag inte .
    Antar att det är sjukgymnasten du har varit till?
    Hoppas att det blir bättre med hjälp av skenan då. Annars vet du ju ungefär vad som väntar om den inte gör det.
    Men ett tips: Testa inte att det där med att punktera och/eller suga ut innehållet! Det gör himmelens ont och är oftast inte särskilt effektivt vad jag förstår.. Dessutom är ju handleden redan retad, och att då vara våldsam mot den tycker inte jag känns som någon bra idé. Nej, operation är mycket bättre, och då har man väldigt goda chanser bli av med både knölen och smärtan för alltid!
    Lycka till!
  • Jewell

Säkert finns det ett annat namn på knölen som har samma funktion som en liktå. Använde det namn dom översatte det till på Oprah.
    Besök en läkare så slipper du fundera över vad det är för knöl.
    Läkaren skickar då dig dit du behöver gå för att få bort den eller för att få rätt behandling.

• Anonym (Arbetstera)
    Anonym (knölen) skrev 2007-08-22 12:42:49 följande:
    Har varit där nu. Han kallade in en arbetsterapeut som gav mig en skena och sa att jag skulle ha den typ hela tiden och ringa om två veckor ifall det inte blivit bättre. De undrade om jag hade ramlat eller nåt , men det har jag inte .
    Åhhh så du FICK träffa en ARBETSTERAPEUT nu?! *stolt*
    Hoppas denne var trevlig! (annars får de med mig att göra!!)

Tycker att du ska fråga henne/honom när de 2 veckorna gått om de rekomenderar något träningsprogram!

Du vet väl att du får ta av skenan för att tvätta handen t.ex?
  • Anonym (knölen)

Haha ja jag har inte den på hela tiden:D Ska man verkligen ha det?? JA HON VAR JÄTTETREVLIG!!oj casplock

• Anonym

Hade en så kallad ganglion på handleden för ca 9 år sedan... Jag fick den bortopererad och den har inte kommit tillbaka ännu. Det tråkiga är att jag nu har ett ärr där i stället, trots att läkaren sa att det inte skulle synas något.

• Dr Snuggles07

har inte läst alla svar....

jag har en likadan knöl där, har haft så länge jag kan minnas, e en fett knöl...inget att bry sig om

• inoka

Jag har inte heller läst alla inlägg men jag har haft en liknande själv. Jag hade en broskknöl på handleden vilket gjorde att jag inte kunde lyfta tungt på jobbet och jag opererade bort den och gick sen med skena länge efteråt.

• Anonym (knölen)

Han trodde det var en senknuta. Opererar man bort sånna ifall de inte försvinner?? Hur går den operationen till?

• Anonym (knölen)

Någon som vet?

Svar på tråden Knöl på handleden.