• Anonym (knölen)

Knöl på handleden.

Upptäckte idag att jag har en bula/knöl ovanför den stora knölen som alla har. Jag har haft lite ont i handleden de senaste veckorna. Är det något jag behöver kolla upp? Vad kan det vara? Det är liksom en hård knöl som ben typ.
    Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Knöl på handleden.
  • Anonym (knölen)

Men kan inte sjukgymnasten skicka vidare då??

• Majsan70

Anonym (knölen) skrev 2007-08-16 17:40:01 följande:

Men kan inte sjukgymnasten skicka vidare då??
    Sjukgymnaster sickar inga remisser. De skickar bara tillbaka dig till den läkare du egentligen skall gå till. För att få en remiss måste du ha en diagnos o det får inte en sjukgymnast ställa.
  • Anonym (Arbetstera)
    Anonym (oxå knöl) skrev 2007-08-16 17:14:09 följande:
    Det TS har är med all säkerhet Ganglion. Fick min diagnos för 3 år sedan och ibland har man bra perioder och ibland sämre. Nackdelen med en operation är att det till 85% kommer tillbaka om några år igen. Det är med andra ord kroniskt, kan man säga. Jag fick också en tid till en sjukgymnast där vi konstruerade en handledsskena till mig så att jag kunde jobba obehindrat. Jobbar inom vården och då krävs det bra hjälpmedel. Märker själv att när jag stressar och slarvar så kommer det tillbaka. Men det är bara att lära sig leva med det.
    Ursäkta men det var nog en arbetsterapeut som gjorde skenan va??
    Denna yrkesgrupp brukar misstas för sjukgymnaster (vi får aldrig någon credit!!)
    VAR det en sjukgymnast så BORDE du gått till en arbetsterapeut; en sjukgymnast är inte alls lika stor expert på händer & skenor! Så det så!
  • Anonym (knölen)

Men jag fattar ingenting..varför skickade hon mig vidare till någon som inte kan då?? Hon sa att det är han som kan mest om armar o sånt..Jag sa att jag hade ont och en knöl på handleden.

• Anonym (Arbetstera)

Ja visst; sjukgymnast kan armens muskulatur o.s.v men specifikt handen är arbetsterapeuter experter! Det är oftast arbetsterapeuten & kirurg som pat träffar på handkirurgen!
    Att Dr remitterar dig till sjukgymnast berodde kanske på ren okunskap; Doktorer har inte fattat att min yrkesgrupp existerar tyvärr

Sen kan sjukgymnaster händer till viss del; men det är arbetsterapeuter som i första hand bedömmer, behandlar och kan problematiken kring handen och dess motorik m.m...

Vi är väldigt bra på frakturer, reumatiska sjukdomar m.m som berör händerna! Ganglion är dock lite svåra och bör bedömmas av arbetsterapeut eller Dr just för att se om operation är nödvändigt eller inte!
    En arbetsterapeut kan göra en bra bedömning om gangliot innebär någon inskränkt rörlighet t.ex... Eller om det kanske rör sig om annan sen-åkomma??

På Capio St Görans hemsida står det ang. en viss typ av sen-åkomma som kräver operation:
    "Efter ytterligare 1 vecka tas stygnen bort. Då får du också träffa en arbetsterapeut för att få bl.a. träningsråd. Ofta behövs en skena (ortos) att användas nattetid i några månader efter operationen."

• Anonym (knölen)

okej men de kan skicka mig till en vanlig läkare iallfall? Men vad ska jag säga om jag ringer dit igen? Att jag skulle vilja ha tid till en vanlig läkare eller?=(

• Anonym (Arbetstera)

På många vårdcentraler har de någon gång per temin besök av en Dr med insriktning mot hand; t.ex för bedömning av artros, ganglier o.s.v.
    Jag föreslår att du ringer tllbaka & ber om att få komma till en kunnig Dr på hand-området eller om de har någon sådan konsylt? Annars ber du att Dr skriver remiss till någon kollega som KAN händer; kanske på sjukhuset?
    det kan dock bli väntetid...
    Jag hade INTE låtit en allmänläkare "dränera" gangliet på vårdcentralen... men det är jag det! Jag vill hellre gå till en som jobbar med detta dagligen!

• Anonym (knölen)

Fast jag vet ju inte om det är ganglion än..Men jag fattar inte varför hon skickade mig dit då..=/

• Anonym (knölen)

Kanske borde ringa dit imorgon då. Inte säkert att det är samma som svarar då. Kan man säga att man vill komma till en läkare som kan säga vad det är först och om man ens behöver komma till en sjukgymnast? Alltså jag tror det var sjukgymnast hon sa , det kan ju inte ha varit något annat för hon sa att de är bra på armar och sån t o se vad som är fel. Hon frågade var knölen satt (hon var tvungen att fylla i ngt papper tills sjukgymnasten) och jag sa att den satt typ ovanför den stora knölen.
    Kanske lika bra att gå dit. Låter konstigt bara.

• Anonym (Arbetstera)

Vill du få dem nervösa så säg att den sitter "dorsalt på vä/hö handled,  nära  ulna-huvudet" (om det är  på handen sett ovanifrån knölen till höger)

Svar på tråden Knöl på handleden.