• Boolli

    Valpen har blåsljud på hjärtat :-(

    Har tingat en valp vars uppfödare hört av sig och meddelat att veterinärbesiktningen visade på ett, litet, men ändå existerande blåsljud.

    Vad ska jag göra? Har någon här erfarenhet av detta? Är så inställd att få hem den lilla pluttan nu så jag kan inte riktigt tänka klart känner jag.

    Enligt veterinären var blåsljudet litet och hon trodde det skulle växa bort..

  • Svar på tråden Valpen har blåsljud på hjärtat :-(
  • Tequilamie

    Be att få prata med hennes vet så kan ju denna förklara för dej vad det handlar om o troligen lugna dej.
    Säger vet att det växer bort o är av ringa betydelse så får du helt enkelt ta till dej detta o besluta om valpen ska komma eller ej.
    Vad är det för ras?

  • Kazz4

    Jag har haft en hund med litet blås ljud....
    Vi fick först veta att han kommer behöva medicineras och en massa hemskt..... Vi kontaktade en speciallist som fick göra en riktig undersökning som visade på att det var ett mycket litet "hål" och han lever helt utmärkt nu!!!! Och kommer aldrig få några som helst problem med det, vi kommer dock självklart inte ta honom i avel som det var tänkt......
    Dessutom som veterinären sa det kan växa bort helt.....

  • Boolli

    eftersom bara en besiktning är gjord än så vet man inte om det kommer växa bort eller ligga kvar och eventuellt ge besvär. efter ultraljudet först så får man veta det. vad ska jag säga till uppfödaren? kan man begära halvbetalning tills ultraljud är gjort eller hur? Har nån något tips?

  • Uncia

    jag förstår ditt beslut, jättetrist såklart men man vet ju inte om det kommer växa bort eller utvecklas så man får behandla och så i framtiden.

    vad var det för ras? vissa raser har ju större problem med blåsljud.

  • Lyndi
    Boolli skrev 2007-08-16 09:06:59 följande:
    Har tingat en valp vars uppfödare hört av sig och meddelat att veterinärbesiktningen visade på ett, litet, men ändå existerande blåsljud. Vad ska jag göra? Har någon här erfarenhet av detta? Är så inställd att få hem den lilla pluttan nu så jag kan inte riktigt tänka klart känner jag.Enligt veterinären var blåsljudet litet och hon trodde det skulle växa bort..
    Min boxer hade blåsljud som valp, men det har växt bort.
  • Monqan

    Min vovve hade också blåsljud på hjätat som liten men det växte bort

  • Lyndi

    Inom boxer rasen är det vanlig med valpar som har blåsljud. Tre i min hunds kull hade det. Ingen har det idag.

  • Lyndi
    Boolli skrev 2007-08-16 11:02:27 följande:
    Ringde och avböjde nu
    Har inte uppfödaren nån garanti? Min uppfödare hade som så att, var man inte nöjd med hunden så fick man lämna tillbaka den inom 2år och få full betalning tillbaka. Asså, det behövde inte vara några "fel" på den, utan att man helt enkelt inte tyckte att hunden mätte upp till förväntningarna...
  • Boolli

    Lyndi -- nä vi pratade inte om det. vill iaf inte ta hem en hund och sen göra mej av med den det måste ju vara fruktansvärt

  • Lurvenpajsaren

    Boolli: det behöver inte alls vara så illa som det verkar! Min förra kisse hade blåsljud och han levde i sexton år. Om valpen behöver medicin så löser det sig förhoppningsvis. Se fram emot all den härliga tid i har framför er, du matte och din nya kompis vovven!

  • MissTag
    Lyndi skrev 2007-08-16 12:52:36 följande:
    Har inte uppfödaren nån garanti? Min uppfödare hade som så att, var man inte nöjd med hunden så fick man lämna tillbaka den inom 2år och få full betalning tillbaka. Asså, det behövde inte vara några "fel" på den, utan att man helt enkelt inte tyckte att hunden mätte upp till förväntningarna...
    Va? Om hunden inte levde upp till förväntningarna?? Det var en modig uppfödare. Så om min hund inte blev lydnadschampion som jag förväntat mig så får jag pengarna tillbaka?
Svar på tråden Valpen har blåsljud på hjärtat :-(