• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • rosalin

fruFilipp : å, så det var pga potatisen tösen fick så ont i magen. Började med smakis igår och bvc-tanten sa potatis som alternativ att börja med så det gjorde jag. Sen skrek tösen som en galning hela eftermiddagen. Trodde att det berodde på att det var annan mat än mjölken bara. Ska nog inte ge potatis mer på ett tag.

• solhem

Den här gröten har jag hittat på själv och den fungerar perfekt som magfixare på min lille son. Linfröna i kombination med katrinplommon löser stengodset i kulan

Grötrecept.

Några matskedar linfrö
    Några matskedar psylliumfrö
    4 dl havreflingor
    2 dl rågflingor
    1 dl majs- eller vetemjöl

Kör frön och flingor separat i mixer tills du fått en konsistens typ fullkornsmjöl.

Blanda allihopa och spara i en fin glasburk på hyllan med en glad etikett med barnets namn eller Mammas gröt på! (Eller pappas såklart)

Att koka gröten: koka upp knappt 1/2 dl av grötpulvret i ca 1 och 1/2 dl vatten. Vispa om ordentligt i början. När vattnet kokar, sänk värmen till lägsta och låt gröten stå och svälla en liten stund.

Servera gärna med katrinplommonpuré (jag brukar köpa färdig semper på burk...) och mosad banan. Vatten eller ekologisk mellanmjölk (om barnet är över 8 mån) att dricka till.

Vägra köpa produkter från CocaCola, Nestlé och Pepsi!
  • Irma07

Ett recept mot hårda magar! Detta gör åt patienterna på sjukhus och ålderdomshem i Göteborgstrakten och är både gott, nyttigt och sätter fart på magen!

Rävlandablandning:
    1 dl hackade katrinplommon
    1 dl russin
    1/2 dl hela/krossade linfrön

Blötläggs i 1/2 liter vatten över natten.
    Kokas sen 10 minuter och tillsätt 1/2 dl vetekli.

Jag har inte testat på Irma än då hon inte haft behov av det utan det har räckt med päron o plommon bara..

• Alkemisten

Har sett liknande recept tidigare fast utan russin. Kallas då för Trollmos

Evelina 070202
  • Tudorjohansson

Lägger till i favvisarna

• Castle

Vill bara upplysa om att denna tråd är avsedd för enbart recept, inte diskusitioner om recepten,, de diskusitionerna görs i en annan tråd : www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html
    (adressen står ovan i starten)

Detta för att detta ska vara enbart en recept tråd där man smidigt ska kunna gå in och hitta recept utan att behöva leta bland massor av inlägg som inte innehåller recept.

Hoppas vi kan få detta att fungera...

• Ullegulle78

grön, kryddig puré:
    Broccoli kokas med lite rosmarin.
    Mosa ihop med en mogen avocado.
    Späd ev med lite bröstmjölk...
    Mumsimums!

• Annapannan

1 del ångkokta morötter
    3 delar ångkokta potatis
    1 tsk persilja
    1 msk olivolja el osaltat smör

Kan spädas med mjölk

Mums och ordentlig titt efter mer från min 6 månaders tjej...

• nikolin

Gröna Böngrytan

Kokt ris
    Kokta Sommargrönsaker (fryst blandning, morot, gröna bönor, blomkål, ärtor)
    Kokta kidneybönor
    En klick osaltat smör
    Ett par msk kallpressad rapsolja
    Lite gräddmjölk
    Paprikapulver

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept