• Äldre 18 Mar 15:59
    9211 visningar
    115 svar
    115
    9211

    *Nyfiken på om det är fler än jag som är desperat

    Kul att det startats en ny tråd på "min" förra. inte så kul kanske att folk är arbetslösa men vi kanske kan diskutera positiva saker och ge tips och uppmuntran i af!

  • Äldre 18 Mar 17:56
    #0

    Jag jobbar just nu inom kundtjänst + extra på mitt förra jobb. Har ännu inte fått något jobb jag är utbildad till men jag är glad för det jag har ändå

  • Äldre 1 Apr 14:04
    #0

    Usch jag ligger lite i valet och kvalet om jag ska börja söka jobb "på allvar" nu igen..Är på min tredje arbetsplats just nu på ca 6 mån pga dels att jag haft praktik, men sen har det varit visstidsanställningar. Den anställningen jag har nu är också en visstidsanställning, en månad i taget. Det är ju bra på ett sätt för om jag hittar ett jobb inom det jag är utbildad till kan jag snabbt lämna stället jag är på nu, men samtidigt känns det så osäkert. De säger att vi sammanlagt kommer vara anställda 6 mån, men då en månad i taget - men tänk om det inte blir då? Tänk om de upptäcker att de bara behöver oss 2 mån...

    Jag vill ju ha ett fast jobb, med hyffsad lön (det är ganska dåligt där jag är nu) men orkar man verkligen med att byta jobb en gång till?? Hade tänkt sätta igång på allvar med spontanansökningar men jag har ingen lust och ork till det... Tänk om man bara kunde hitta något som är lite mer _fast_ och kunna slappna av och slippa detta j_la sökande heeela tiden...

  • Äldre 8 Apr 14:40
    #0

    Iiihh! Nu ska jag på en intervju snart... Kl 15 är domedagen

  • Äldre 8 Apr 16:07
    #0

    Nu har jag varit där!!

    Intervjun kändes bra. Det som var lite negativt var att lönen var lite sämre än jag trott och att det kanske inte blir en 100% tjänst där heller... suck... Jag lyckas alltid på något sätt undvika heltidstjänster verkar haha. Men vi får se om någon vecka då får jag besked. Har ju trots allt andra jobb under tiden men de känns så himla osäkra.. Vill ha någon stans där jag vet att jag åtminstone kommer ha jobb i 6 mån framöver!

  • Äldre 13 Apr 13:40
    #0

    Fick faktiskt jobbet

    Så nu kommer jag att kombinera två 50% tjänster ett tag framöver. Sen ville de att jag skulle säga upp mig från mitt andra jobb och bara vara där, först på 50 men senare på 75% och chans på 100%. Känns lite knäppt att säga upp sig från ett jobb där jag varit knappt 2 mån, men samtidigt känns det så osäkert med det jobbet. Man har ingen aning om exakt hur länge man var behövd + att vi skulle ha upphåll utan betalningen hela sommaren. Så jag hoppas att jag gör rätt ändå..

    Lycka till, till er andra som skulle på intervjuer m.m

  • Äldre 14 Apr 13:29
    #0

    Hur kändes det då Puh76? Hoppas det gick bra och att du får svaret snart!!

  • Äldre 26 Apr 14:48
    #0

    Vad tråkigt att höra Puh78

    Konstigt förresten att de satt ut annons två gånger! De måste ha extremt höga krav på den de tänker anställa (så måste man tänka ) typ väntar in den absolut perfekta sökanden

  • Äldre 26 Apr 14:55
    #0

    Ok, då förstår jag...

    Jag kan trösta med en liten historia hur det gick till när min sambo sökte det jobb han har idag, det säger en hel del om hur rekryteringar går till ibland

    Företaget han sökte till hade anlitat Manpower för att hitta folk till tjänsten han sökte. Jag sökte samma tjänst den gången och var egentligen mer intresserad än var han var. Vi har bägge utbildning inom området kan jag tillägga. Det slutade med att min sambo blev kallad till intervju för att han hade "säljerfarenhet" och det hade inte jag (jobbet är en teknisk support med lite sälj) samt en massa folk som jobbat i t ex mataffärer (que ?? liksom).

    Det slutade med att han inte fick jobbet ändå pga för lite säljerfarenhet och de valde ut folk framför honom som hade jobbat i butik o likn och inte hade den tekniska kunskapen... Efter ett par månader fick han dock höra att företaget inte varit så nöjda med rekryteringen som Manpower gjort och han sökte jobbet direkt och fick det! Idag är han bland de bästa på avdelningen trots att han först knappt blev kallad till intervju Snacka om att de kan göra fel i rekryteringen ibland!!

    Lite lång historia kanske men man kan ju trösta sig lite med att man nog inte alltid inte blir vald för att man är "fel" utan att det lika gärna är de som rekryterar som gör fel och inte tänker efter...

  • Äldre 26 Apr 15:04
    #0

    Haha, ja där ser du då gör de säkerligen fel denna gången också

  • Äldre 26 Apr 21:26
    #0

    Kan köra några tips under intervjuer nu när vi ändå är inne på det

    * Var glad och försök gärna klämma in något skämt på ett bra sätt för att få de som intervjuar att vara glada och kanske skratta. Det hjälper mycket tycker jag, att få det till en bra stämning. Arbetsgivarna vill ju hellre ha någon glad och trevlig person hos sig, så det är bra om man kan visa det på ett tidigt stadie

    * Berätta gärna om något speciellt intresse du har (så länge det inte är allt för konstigt ) det får intervjuarna att minnas dig. T ex säger jag ofta att jag har 4 stora akvarier inklämda i vår tvåa vilket ofta leder till intresse och skratt.

    * Ge någon/några komplimanger ang företaget. Gå in på hemsidan innan och läs, det som väcker ditt intresse ska du använda dig av på intervjun för att visa att du verkligen är intresserad och tycker att företaget är bra!

    * Tacka alltid ja till kaffe/te

    * Ha med dina betyg och intyg, gärna trevligt organiserade/inplastade i en pärm. Det visar att du har ordning och reda m.m

    * Förbered dig innan på de klassiska frågorna starka och svaga sidor, varför skulle du passa för jobbet, varför du sökte osv. Där får man inte svamla allt för mycket. Det ska inte heller låta inrepeterat däremot!

    * Läs igenom annonsen och din ansökan före så du kan förklara vad du skrivit om de undrar över något speciellt.

  • Äldre 4 May 18:53
    #0

    Får man fråga vilket företag du fått jobb på UllaMaja

    Såg att vi bodde i nästan samma stad så man är ju lite nyfiken

Svar på tråden *Nyfiken på om det är fler än jag som är desperat