• Anonym

Betalningsanmärkning - lånelöfte. Får min sambo reda på min gamla anmärkning? Info?!?

Jag har en gamal betalningsanmärkning på en ganska stor summa men som är betald sedan länge. Efter att jag fick min anmärkning har jag hunnit med att bli sambo och få barn. Nu växer vi nästan ur vår lägenhet och vill gärna söka ny bostad och behöver därav lånelöfte. Både jag och sambo har swedbank.
    Saken är att min sambo inte vet att jag har en betalningsanmärkning, dumt jag vet men det har inte varit aktuellt att ta upp det förrän nu och nu känns det bara pinsamt och vill helst undvika detta. Tror anmärkningen går ut nästa år.

Har talat med banken och de sa att jag skulle komma förbi och boka tid hos handläggare så skulle banken överlägga om det var möjligt för oss att ändå få låna till bostad.

När jag fick anmärkningen var jag arbetslös och singel medans idagsläget sedan flera år tillbaks så har jag fast jobb, är sambo och har barn.

I dagsläget äger min sambo vår bostad, vi båda har fasta anställningar på våra jobb sedan flera år tillbaks. Vi har varit noggranna att betala våra räkningar i tid och amorteringar har vi betalat ner i förtid.

Är jättenervös nu när jag ska till banken... kommer min sambo få reda på att jag har en anmärkning? Jag ska ner och ansöka om lånelöfte och om det blir beviljat kommer vi båda att gå tillsammans och skriva på papper. Hoppas på så sätt att min anmärkning inte kommer på tal.
    Är det ngn som vet om det kommer att stå på lånelöftet att jag har anmärkning eller dylikt?

Känns helfåningt men nu har det gått så lång tid så det bara känns helfel. Min tjej skulle bli väldigt besviken så jag vill gärna undvika att berätta.

Är inte slarvig för övrigt.

Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Betalningsanmärkning - lånelöfte. Får min sambo reda på min gamla anmärkning? Info?!?
  • Anonym (liknande)

Tror inte det kommer att stå på lånelöftet. Men det tas kreditupplysning på både dig och din sambo. Om hon öppnar och läser din upplysning, så kommer hon att se anmärkningen. Efter vad jag har förstått här på FL så är det vanligt att man läser varandras post.
    Om hon själv pratar med banken och ifrågasätter varför inte ni kan få lån, så kommer banken troligen att svara att det är pga betalningsanmärkningen eller säga till henne att hon ska prata med dig. Och då får du ännu svårare att förklara dig.

Men om du går till banken först och talar med dom, om hur chanserna till att kunna få lån trots din anmärkning. Hur de ställer sig till det hela med tanke på att du idag är i en annan situation. Det beror ju också lite på vad det är för anmärkning.
    Det kan ju hända att banken beviljar trots anmärkningen, men troligt är det inte. Bankerna är ganska hårda på detta.

Jag har full förståelse för att du inte vill berätta. Jag har själv varit i samma situation och det blev pinsamt när min sambo kom hem och sa att vi får inte lån pga din anmärkning.
    Jag hade totalt förträngt allt som hade med anmärkningen att göra och blev brutalt påmind enbart pga att sambon gjorde en låneansökan på prov, bara för att se om det var möjligt att vi kunde köpa hus.

Anmärkningen försvinner efter tre år, och efter fem år om du varit egen företagare.

• Hannah76

De gör ju en rkreditkoll på er, då skickas en kopia hem till er- där kan det ju stå att du har en prick, så du lär inte låta henne öppna det brevet.

• Anonym

tack för era svar.

• Annica30

Man kan inte bara ha en annmärkning! Antingen har man 2, eller ingen. Detta på grund av sekretess på den första. Alltså, när du får din första anmärkning så blir de sekretess på den, den syns inte. MEN, får du sedan en till inom, ja tror de e 2 år, så kommer den första synas + den nya, o då har du 2.. Deta blev kanske lite luddigt, men de jag vill säga är, att har du bara fått en anmärkning, så kan man säga, att du inte har nån, för den syns inte.. Lycka Till!!

• Anonym

annica30: det har jag aldrig hört talas om. men om det stämmer är det ju verkligen bra.
    nåväl ska till banken om en vecka och får berätta läget och se vad de kan göra (eller inte göra).

• gertie
    Anonym skrev 2007-09-06 16:49:21 följande:
    Men självklart berättar jag för banken, det är ju därför jag ska dit... för att kolla om vi får lånelöfte alls. De lät ganska positiva trots allt.Saken är den att vi från första början inte tänkt flytta förrän om ett par år men vi såg en lägenhet som skulle passa (dock redan såld nu) och tanken om möjlighet till lånelöfte kom upp i mitt huvud. Hade mer eller mindre glömt min gamla anmärkning och den går ut nästa höst. Saken är den att JAG VEEEET det är löjligt att "hemlighålla" det men jag VILL INTE berätta om jag helt enkelt inte måste. Säga vad ni vill. Jag tycker det är PINSAMT och skäms! Vi har förtroende för varandra.Min fråga är inte om jag ska berätta eller inte utan ifall hon ÄNDÅ får reda på det via eventuellt godkännt lånelöfte.Jag menar min fråga är om det på ngt sätt står på lånelöftet att en av oss har en anmärkning??????Är det väl godkännt (hypotetiskt) att vi får låna så borde det väl inte komma på tal om denna förbannade anmärkning eller???
    Måste ni inte gå gemensamt till banken och ansöka om lånelöfte? Då lär det ju anmärkningen komma upp, anmärkningen är trots allt ett hinder för att få ett lån.
    Jag har aldrig provat en mulltoa förut. Det ska bli riktigt spännande! Ernst Kirchsteiger
  • Anonym

När jag ringde banken så gick det bra att endast jag kom och gjorde en ansökan om lån, då skulle vi även diskutera min anmärkning och se om det gick att ordna ändå beroende på omständigheterna.
    Sedan om lånelöftet gick igenom dvs blev godkänt så skulle vi båda komma ner och skriva på.

Det jag undrade var ifall det stod på själva lånelöftet att jag hade en anmärkning.

• Anonym

Kan tillägga att min tjej inte vet om att jag bokat tid med handläggare angående lånelöfte eftersom vi trots allt tänkt vänta med att flytta tills ett par år.

Det är jag som undrar ifall vi skulle ha möjlighet att få lån tidigare och i så fall finns det i alla fall en möjlighet att flytta tidigare även om vi inte tänkt det.

• olympia71
    Anonym skrev 2007-09-07 08:53:46 följande:
    Kan tillägga att min tjej inte vet om att jag bokat tid med handläggare angående lånelöfte eftersom vi trots allt tänkt vänta med att flytta tills ett par år.Det är jag som undrar ifall vi skulle ha möjlighet att få lån tidigare och i så fall finns det i alla fall en möjlighet att flytta tidigare även om vi inte tänkt det.
    jag VET att du säger att du inte vill ha moralkakor.... *men kan inte hålla mig*

ser du inte att lögnen/undanhållandet leder vidare till fler lögner och undanhållanden?

jag skulle ta ganska illa vid mig om min partner till att börja med inte varit ärlig om sin ekonomi när vi slog våra påsar ihop...och sedan går till banken och kollar lånelöfte för oss båda utan att jag vet något. visst är man en "enhet", men man är ju inte livegen för det...

dessutom, du kommer inte att kunna få något lånelöfte utan att dom tar upplysningar. kopior på detta skickas hem vilket dels gör att din sambo kommer att undra vem som tagit upplysning och varför. dessutom får hon en rad i sin upplysning där det står att hon är omfrågad. många omfrågningar kan sänka kreditvärdigheten. så jag tycker det är ganska fräckt att låta banken göra kreditupplysning på henne utan att hon vet om det...

men var och en gör som dom vill, det var bara mina personliga tankar...
  • Anonym

nej du har helt rätt. vill inte ha några moralkakor ifrån personer som talar om vad jag borde göra eller vad dylikt.
    jag har flera gånger i denna tråd sagt vad jag känner och visst det är inte kanske moraliskt rätt men jag har mina skäl och dem tänker jag inte rada upp här.

min enda fråga när jag la in detta inlägg var ifall det står på ev lånelöfte/lån att ena parten har betaln.anmärkning. tänkte att det dessutom inte är bra ifall man visar uppp det för en mäklare. att få godkännt ifrån banken om lånelöfte trots anmärkning är ju mellan låntagaren och lånegivaren... eller?

hur som helst tack för alla svar åter igen men som sagt min fråga var ifall det står på lånelöftet och om så inte kommer banken ändå tala om det för min tjej?

jag vet detta är ett känsligt ämne och att många refererar till sig själv och ekonomi är trots allt viktigt, tillit likaså. MEN... jag har mina skäl och vill inte ha skäll/tillrättavisande när jag la in detta inlägg!

Svar på tråden Betalningsanmärkning - lånelöfte. Får min sambo reda på min gamla anmärkning? Info?!?