Betalningsanmärkning - lånelöfte. Får min sambo reda på min gamla anmärkning? Info?!?
Jag har en gamal betalningsanmärkning på en ganska stor summa men som är betald sedan länge. Efter att jag fick min anmärkning har jag hunnit med att bli sambo och få barn. Nu växer vi nästan ur vår lägenhet och vill gärna söka ny bostad och behöver därav lånelöfte. Både jag och sambo har swedbank.
Saken är att min sambo inte vet att jag har en betalningsanmärkning, dumt jag vet men det har inte varit aktuellt att ta upp det förrän nu och nu känns det bara pinsamt och vill helst undvika detta. Tror anmärkningen går ut nästa år.
Har talat med banken och de sa att jag skulle komma förbi och boka tid hos handläggare så skulle banken överlägga om det var möjligt för oss att ändå få låna till bostad.
När jag fick anmärkningen var jag arbetslös och singel medans idagsläget sedan flera år tillbaks så har jag fast jobb, är sambo och har barn.
I dagsläget äger min sambo vår bostad, vi båda har fasta anställningar på våra jobb sedan flera år tillbaks. Vi har varit noggranna att betala våra räkningar i tid och amorteringar har vi betalat ner i förtid.
Är jättenervös nu när jag ska till banken... kommer min sambo få reda på att jag har en anmärkning? Jag ska ner och ansöka om lånelöfte och om det blir beviljat kommer vi båda att gå tillsammans och skriva på papper. Hoppas på så sätt att min anmärkning inte kommer på tal.
Är det ngn som vet om det kommer att stå på lånelöftet att jag har anmärkning eller dylikt?
Känns helfåningt men nu har det gått så lång tid så det bara känns helfel. Min tjej skulle bli väldigt besviken så jag vill gärna undvika att berätta.
Är inte slarvig för övrigt.
Snälla hjälp mig.