• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Frill

Tack för idag, Hellur och ni andra!

Murgrönan, jag ammar iofs en gnutta... Idag gick jag förbi konsum för att handla gräddfil, tunnbröd, rödlök och blöjor. Blöjor var dödsviktigt, vi hade typ tre kvar. Det fanns inte såna jag ville ha så jag sa hejdå sunk-konsum och gick till ica i stället. Där tog jag vad jag skulle ha, köade till kassan och började gå ut - utan blöjor. Fick gå in och trängas och köa igen och stackars A höll på att dö av värmeslag.

Vi hade barnfritt bröllop (förutom två ammande bebisar). Vi räknade till 21 barn under fem år och nix pix, vi ville ha vuxenfest. Folk skulle få sitta ner, äta, dricka snaps och kunna lyssna på tal i lugn och ro och sen rocka loss i bar och på dansgolv utan barn som sprang runt.
    Men gifter man sig på nyårsafton eller midsommarafton tycker jag det är lite djärvt att tro att folk kan fixa barnvakt. Men som min krassa kompis (och Ribbing) brukar säga - det är ingen mänsklig rättighet att få gå på bröllop
    Däremot får barn (och alla andra som vill titta) alltid vara med i kyrkan, för kyrkan är öppen för alla. T.ex hade E:s arbetskamrat sin mamma med sig som barnvakt åt deras son, och både mamman och sonen var med i kyrkan. Och min kompis föräldrar var där och kikade utan att sen vara med på festen. Det var ju bara kul.

I morgon ska jag på kurs. En hel dags arbetsliknande vuxenliv utan A. Ska bli spännande att se om jag kan tillgodogöra mig fakta över huvud taget.

Nä, nu ska ni slippa mig och mitt svammel

• Swenglish

Plutten- jag är lite inne på samma taktik. Tror vi båda ska sova i vardagsrummet inatt och så får J gå in när F vaknar. Kanske ska man fixa ersättning istället och se om det är hunger eller snuttning som behövs? Gav dessutom F en alvedon nu precis innan läggdags ifall det är tänderna som gör ont.

TH- du får sätta in bilder sen på hur din klädkammare blir! Jag vill fixa Fs rum NU! Synd bara att vi har tusen millioner grejer här inne just nu (tex datorn), och ingen källare att ställa ner det i.

Lillen- de som bjuder har inte barn va? Tror inte folk som har barn fattar riktigt. Vi var också med för det mesta och somnade lite varsomhelst. Däremot menade de säkert inget illa, utan tänkte att ni verkligen vill komma ifrån Inez och festa? Fast som sagt lätt att få barnvakt på nyår...

Pippi- skönt att det går så bra med E!

Barn eller ej på bröllop: det beror verkligen på. Är det många barn kanske det finns nåt lekrum eller nåt åt dem, och då kan de ha roligt med varandra. Vi var på bröllop när F var 4 månader, och jag hade gärna gått utan honom om det hade gått, kunde inte alls njuta av maten, talen osv. (J var best man så han kunde inte ha hand om F). Det var typ tre barn i 8-10årsåldern där och de hade tråååkigt. Tycker det är skillnad på bröllop och "vanlig" fest. Kyrkan är ju öppen för alla, så där får barn såklart vara med. Gissa vilka som kommer sitta på rad i Värmdö Kyrka nästa sommar Hellur?

• Plutten forever

frill: kände precis som du inför att ha massor av barn på bröllopet... hade inte blivit kul, varken för barnen eller de vuxna! tror jag. Och vi hade inga vänner med spädbarn, hade vi haft det hade de fått komma såklart.
    Lycka till med kursen imorgon förresten!

Swe: men då får vi önska varandra lycka till då med nattens sömn! Lycka till! Smart taktik att sova i vardags. Vi vill flytta in Alvin i hans rum inom en snar framtid, därför känns det mer angeläget än någonsin att han ska sluta nattäta.

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Pippil8

Vilken diskussion det blev om barn på bröllop, kul! Jag har inte direkt funderat över det själv tidigare. Och jag tycker nog det är ok att välja själv om man vill ha barn med på sitt eget bröllop eller ej. Men då får man kanske räkna med att föräldrar med barn under året (eller så) som inte har hunnit lära känna sina mor- och farföräldrar tillräckligt tackar nej? Tror inte vi kommer tacka nej. Om det bara inte varit nyårsafton... Då hade ju mormor/morfar/farfar/morbror kunnat vara med i kyrkan och sen åkt med lilleman.

Pluttmamman - är det inte enklare att ta bort nattmålet helt om ni ändå ska ta strid med A på natten? För jag antar att det BLIR strid vid 01-02-tiden när han inte får mat? Fast jag förstår att du vill att han ska sova längre, fem är ingen rolig tid att gå upp. Jag känner mig verkligen SUPERTRÖTT då.

Kvällens nattning: 8 minuter. Undrar hur det går i natt, hoppas trenden håller i sig. Nätterna börjar alltså bli bra här, men maten är det värre med. Ingen mat verkar vara god enligt Edvins smaklökar. Varken gröten som var "mmm" förut eller riktig mat. Fruktpuré går ner, men det är allt.

Frill - vad är det för kurs i morgon? Är E hemma med A? Jag jobbar oxå i morgon.

• Hellur

Även vi var med på fester när vi var små. Har somnat till ljudet av musik, skratt, prat och tjoande många gånger. Vill att W ska vara med på fester och tillställningar.
    Håller med om att vem som helst kan komma till kyrkan, barn som vuxna, om ett barn skriker tar jag för givet att man går ut.
    Om det finns "barnpassning" på festen tycker jag det är ok med barn, men annars tror jag att de har väldigt tråkigt samt att föräldrarna inte kan koppla av, de kan även "störa" i tal (har varit med om det och det var jobbigt, hörde ingenting).
    Ja ja, nog pratat om det. Så länge man själv är nöjd och gör som man själv känner och tycker, sedan får alla rätta sig därefter.

Klart ni ska sitta på rad i kyrkan när vi gifter oss Men då kommer jag vara ännu mer nervös

Pippil8 - Skönt att det går så bra med E's nattning. Har han flyttat till eget rum? Blev det i så fall så här bra då?

Swe och Plutten - Lycka till med natten. Hoppas det går bra!
    Är sugna på det vi med. Ni får gärna berätta hur ni gjorde sedan när det fungerar.

• Pippil8

Hellur - han flyttade till eget rum och vi hade stålsatt oss för att natta utan tutte samt att inte mata på natten. Men av någon anledning så har han inte vaknat de här två nätterna som han har sovit i eget rum och nattats utan tutte. Slump eller samband - man vet inte...

Ja, lycka till Plutten och Swe!!

• bianca2

ang bröllop eller fest med eller utan barn. jag o mina syskon var oxå m på massa fester. inte alltid så nice att se fulla vuxna. och det e ju det som e så bra när man ordnar själv. man får själv bestämma hur man vill ha det
    Och på mitt bröllop vill jag ha massa alkohol och inga barn!
    Jag var ju på ett bröllop 1 september. då tog jag inte med mig A. Jag ville festa!

och jag har fakrtiskt sån tur så jag tror faktiskt jag kan få barnvakt även på nyår. Fast då VILL jag ju vara med A!

Pippil8
    Lycka till!!!!

• Frill

Pippil8, glömde säga det, men vad bra att du fick sällskap av Swe igår!
    Kursen är en dag för nya frilansjournalister och handlar om upphovsrätt, försäkringar, konsten att ta betalt osv. Är ju inte helt ny, men det känns bra att få lite tips inför jobbstarten. Börjar i december.
    Har just kommit på att sen får jag säga "när jag var hemma med Adam" och det känns lite hemskt, för så säger ju MIN mamma om oss, och hennes barn är ju jättegamla. Läskigt att den perioden så snart är över.

Usch, är lite upprörd just nu. A vaknade och E skulle försöka få honom att somna om. Men när han till sist grät och skrek och snyftade helt hysteriskt och inte blev lugnare gick jag in (dum mamma som lägger sig i) och E hade inte ens tagit upp honom utan tyckte att allt var helt OK. Jag fick helt ont i magen och fick ta upp honom, och han blev inte lugn förrän jag vyssjat honom ett tag och till sist ammade honom, fast att han ätit gröt ganska nyss
    E tycker bara att jag är känsligare än han, men det är ju skillnad på skrik och skrik! Nu har "jag kommit överens" om att vi alltid ska ta upp honom om han är hysterisk, vilket jag tycker är helt självklart. Extra mycket så eftersom A inte alls brukar vara särskilt svår att få att somna på kvällarna och alltså inte behöver "läras", utan skriker han sådär så är det nåt som inte är som det ska.
    Är det bara jag som är mesig? Jag vill verkligen inte vara en sån mamma som "vet bäst". Är ni alltid överens om hur mycket skrik som är ok?

• bianca2

Frill: Vi är inte alltd automatiskt överens utan får som ni, bestämma tillsammans vad som e ok

• Pippil8

Nä, vi är inte heller alltid överens och jag måste erkänna att jag vid ett par tillfällen har "kört över" m. Har känts lite dumt i efterhand.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6