• Anonym

    Känner mej utanför i min klass =(

    Jag har påbörjat termin 2 på universitet och jag känner mig så enormt utfryst och ogillad i min klass... där jag kommer ifrån så har jag aldrig haft svårt för att få kompisar om jag velat det och har några bra vänner. Jag har inte så stort behov av att umgås, även om jag inte kan påstå att jag är osocial... får dock det mesta sociala umgänget från min familj, men man vill ju gärna ha någon att vara med på skolan också!!
    Är rätt tillbakadragen och i en ny social situation tar det lång tid för mig att smälta och oftast brukar de flesta ha överseende med det, men inte denna gång. Känns som om alla har hittat sin grupp i klassen och alla har någon att vara med och jag sitter själv... folk svarar inte när jag pratar med dem! Det känns hemskt och jag vet inte hur jag ska hantera denna situation... känns lite bittert att sitta ensam på varje lektion och föreläsning i flera år framöver =(

  • Svar på tråden Känner mej utanför i min klass =(
  • Alderia

    Jodå. Jag trivdes inte alls på Juridicum i Lund. Tur i oturen var att jag upptäckte att jag inte tyckte att juridik var särskilt roligt så jag bytte inriktning på mina studier.
    Om du är säker på att du valt rätt utbildning är det nog bara att bita ihop och försöka hitta kompisar utanför klassen istället.

  • Excellence

    Men vad tråkigt
    Jag vet hur det känns för jag är också lite försiktig i början i nya sociala sammanhang, men det brukar de flesta vara också.
    Svarar de verkligen inte när du pratar med dem?? Iså fall låter det som utfrysning/mobbning tycker jag.
    Har du försökt med alla grupperna? Det kanske går lättare om du går till någon annan grupp? Sånt här är jättesvårt alltså, försök stå på dig, det kommer ordna sig på ett eller annat vis tror jag
    Styrkekram!

  • Anonym (Samma här)

    TS, jag känner precis samma sak som du! Jag har börjat 1:a terminen på en lång utbildning och känner mig redan utanför. Jag är blyg och lite tillbakadragen med nya människor, även om jag verkligen försöker att prata mer spontant med folk. Nu känns det rent tungt att fara till skolan pga de grupperingar som bildats. Jag har missat alla kvällsaktiviteter pga ett annat åtagande, men jag har varit med på en fest som inte alls kändes kul eftersom jag kände mig sååå utanför. Alla vet redan vad alla andra heter osv, utom jag. I övrigt har jag nära relationer med andra kompisar och familjen.

    Tyvärr har jag alltså inget råd till dig utan hoppas på bra svar i den här tråden!

  • Anonym
    Alderia skrev 2007-09-10 15:15:49 följande:
    Jodå. Jag trivdes inte alls på Juridicum i Lund. Tur i oturen var att jag upptäckte att jag inte tyckte att juridik var särskilt roligt så jag bytte inriktning på mina studier. Om du är säker på att du valt rätt utbildning är det nog bara att bita ihop och försöka hitta kompisar utanför klassen istället.
    Jo, jag är säker på att jag vill gå den här utbildningen och ska inte låta min klass få mej att sluta! Det är redan en jag vet som har slutat dvs på grund utav hon blev utmobbad... Jo, det är nog så att jag får umgås med folk enbart utanför skolan... eftersom jag har barn så är det nog inte så svårt att hitta kompisar, men delvis så har jag inte mkt tid att gå på familjecentraler och träffa folk att fika med från FL t.ex.
  • Anonym
    Excellence skrev 2007-09-10 15:17:51 följande:
    Men vad tråkigt Jag vet hur det känns för jag är också lite försiktig i början i nya sociala sammanhang, men det brukar de flesta vara också. Svarar de verkligen inte när du pratar med dem?? Iså fall låter det som utfrysning/mobbning tycker jag. Har du försökt med alla grupperna? Det kanske går lättare om du går till någon annan grupp? Sånt här är jättesvårt alltså, försök stå på dig, det kommer ordna sig på ett eller annat vis tror jagStyrkekram!
    Nej, jag kan säga Hej och le, men flera stycken i min klass har bara tittat på mej som om de hört ett spöke, så jag går förbi och känner mej såklart jävligt besviken och kränkt.
    Nej, jag har inte försökt med alla grupper, men i början innan grupperingarna skedde så fick jag ingen kontakt alls med någon individ från vissa grupper så de känns helt främmande för mej. Jag tror inte ens de vet vem jag är ibland! Men man kan ju alltid försöka!
  • Sadie

    Om ni har olika grupper i klassen så kan du ju faktiskt prata med din lärare om att få byta grupp?

  • Anonym
    Anonym (Samma här) skrev 2007-09-10 15:47:59 följande:
    TS, jag känner precis samma sak som du! Jag har börjat 1:a terminen på en lång utbildning och känner mig redan utanför. Jag är blyg och lite tillbakadragen med nya människor, även om jag verkligen försöker att prata mer spontant med folk. Nu känns det rent tungt att fara till skolan pga de grupperingar som bildats. Jag har missat alla kvällsaktiviteter pga ett annat åtagande, men jag har varit med på en fest som inte alls kändes kul eftersom jag kände mig sååå utanför. Alla vet redan vad alla andra heter osv, utom jag. I övrigt har jag nära relationer med andra kompisar och familjen. Tyvärr har jag alltså inget råd till dig utan hoppas på bra svar i den här tråden!
    Jo, jag har verkligen försökt vara social också! Prata, ställa frågor och så... men jag tror delvis jag är utmobbad nu är för att i början hamnade jag i grupparbete med klassens två "nördar" så de kanske tror att jag är "sån" också... Men jag är inte efter på nät sätt, ser bra ut, är framgångsrik och allmänt trevlig och inte en ond människa liksom... det enda är att jag kanske ser lite bithig ut men det är bara jag som är blyg och tillbakadragen som person... har inte gjort någon nåt! Jag har inte varit med alls på någon aktivitet utanför skolan, för jag vill inte supa och har inte fått barnvakt... och nu är jag gravid, så därför vill jag absolut inte hänga på någon krog mitt i natten! Funderar på att skicka ut ett mejl till alla och fråga om någon vill hitta på ngåot på en helg, och göra nåt barnvänligt så att alla som har barn kan ta med sina barn osv... För det är väl dom med barn i min klass som verkar någorlunda normala...
  • Anonym
    Sadie skrev 2007-09-10 16:03:32 följande:
    Om ni har olika grupper i klassen så kan du ju faktiskt prata med din lärare om att få byta grupp?
    Nej, alltså jag menar att det har skett sociala grupperingar... markerade gäng!
  • Sadie
    Anonym skrev 2007-09-10 16:08:26 följande:
    Nej, alltså jag menar att det har skett sociala grupperingar... markerade gäng!
    Ja, men jag menar att OM ni har olika grupper i klassen (vilket vi hade, på t ex övningstimmarna var klassen uppdelad på 6 grupper för att det blev för många studenter annars), så kan du ju byta grupp.
Svar på tråden Känner mej utanför i min klass =(