Smink Smink Smink!
Solstraalen: Jag använder budget-budget ögonmakeupremover från Nivea Visage, den som heter "gentle eye-makeup remover" sedan flera år tillbaka, den tar bort allt (dock ej vattenfast). Kostar 55-60kr
Solstraalen: Jag använder budget-budget ögonmakeupremover från Nivea Visage, den som heter "gentle eye-makeup remover" sedan flera år tillbaka, den tar bort allt (dock ej vattenfast). Kostar 55-60kr
... glömde säga, anledningen till att jag håller fast vid den är att jag dels är allergisk och dessutom har linser, så mina ögon är ganska känsliga. Men jag har aldrig upplevt besvär av denna eller att den svider etc.
Linny: det finns nån tråd här på FL om naturliga skönhetsmedel och där skriver de en del om att använda olja (t ex fin olivolja) för att ta bort ögonmakeup. Jag tror säkert att fett löser makeupen men jag vet inte om jag tror på att det är så bra för den tunna huden runt ögonen med så pass mycket fett. Fast det är bara mina egna hobbyteorier, jag har inga direkta belägg för det.
Här är en länk till den tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html
Morr... skrev just ett långt meddelande som försvann när FL kraschade för en stund. Ja ja, jag försöker sammanfatta lite kort...
Tror inte att olja i sig är dåligt, men jag tror inte att det funkar med vilken olja som helst, och jag tror inte att man ska ha det på huden runt ögonen. Har positiv erfarenhet av Decléors produkter och deras koncept bygger ju på att man kombinerar en ansiktskräm med en essentiell olja (vilken man ska ha beror på hudtyp, ev. problem, etc). Dock ska man inte ha dessa oljor runt ögonen.
Är skeptisk till att ha "vanlig olivolja från köket" i min dagliga ansiktsvård. Vet dock personer som börjat med att stryka ut några droppar olivolja under sin dag- och nattcrème och som upplevt att huden blivit mer balanserad, mindre fet och mindre oren.
Däremot har jag gärna några droppar olivolja i vattnet om jag tar ett bad. Jag tycker också att ett av de bästa sätten att snabbt mjuka upp och återfukta torra och nariga händer är genom att ta en rejäl skvätt olivolja och nästan lika rejäl nypa flingsalt att massera händerna med som peeling. Sköj av med ljummet vatten och dutta händerna torra med hushållspapper.
... det borde för övrigt bli väldigt kleggigt i ögonen om man använder olja som ögonmakeupremover!? Tycker att mina ögon blir kleggiga så fort jag råkar få in ngt som är minsta fett, t ex om man råkar peta sig i ögat efter att ha haft fett (olja, kräm, etc) på fingret.
Ok, ja då är det kanske lite skillnad. Vet ju dock folk som använder "vanlig olja" också, men de är väl inte rättrogna (eller ens medvetna om?) den metoden
Som kuriosa kan för övrigt berätta att min mormor är helt insnöad på sånt där, hon gör egna crèmer och blandningar etc. Så jag kanske halkar in på det där spåret när jag blir äldre jag med
Majestic: coolt! Men du blir inte kladdig och kletig i ögonen av det då?
Efter eye primer brukar jag ta den ljusare skuggan på hela locket. Sedan en mörkare antingen längs franskanten på yttre halvan och tona upp mot globlinjen, alt. mer i den yttre triangeln och med tydligare markering av själva globlinjen. Ibland tonar jag med en tredje skugga mellan globlinjen och inåt/nedåt, mot inre ögonvrån. Till sist highlighter under ögonbrynet.
Solstraalen: om man känner med fingret från ögonbrynet och ned så är globlinjen ungefär där benet "slutar" och själva ögonhålan börjar. Beroende på om man har djupt liggande ögon eller inte, eller om man har "plufsiga" ögonlock eller ej så syns den olika tydligt.
He he, ja det är svårt att förklara!!