• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Majestic
    Fridapida skrev 2007-10-24 22:35:31 följande:
    Lone Star State skrev 2007-10-24 20:33:12 följande: Jag har en av dem som heter saturn, var inte med på hemsidan.
    Jag med, jag med....den är SNYGG till solbrännan !!!
    kent - Ett tidsfördriv att dö för!!
  • Fridapida
    älsa skrev 2007-10-24 21:06:09 följande:
    Alla ni duktiga smink fantaster!Får man smyga in en fråga i er tråd?Blir det någon skillnad med en primer under den vanliga foundation? Och vad är då skillnaden i så fall?Använder Face liguid foundation så tänkte testa deras fall ni rekommenderar den!Kram
    Alla är så klart välkomna i tråden.

En primer under foundation ger ett jämnare resultat, mer lyster i huden. Jag använder FACE primer, den är jättebra.

Jag har inte provat den foundationen du nämner, men vet att FACE håller hög kvalité på sina foundation.
  • Fridapida
    neoaliya skrev 2007-10-24 22:15:55 följande:
    Jag gick efter gatan när jag blev tilltalad av en väldigt smutsig  skabbig, hemlös kvinna som tiggde om pengar till mat.  Jag öppnade börsen och tog ut hundra kronor och frågade: Om du får  denna peng, kommer du att använda dom till vin i stället för mat? -  Nej, jag har slutat dricka för flera år sedan, svarade kvinnan. Kommer  du att använda dom till shopping i stället för mat? Frågade jag. -Nej,  jag vill inte använda min tid till shopping. All min tid går till att  försöka hålla mig vid liv, svarade kvinnan. Kommer du att använda dom  för att gå till en frisör i stället för mat? Frågade jag - Är du inte  klok, jag har inte varit hos frissan på 20 år, svarade kvinnan. Ok,  sade jag. Du får inte pengarna, jag vill att du istället följer med  mig och min man ut på middag i kväll. Den hemlösa kvinnan svarade  chockad: Tror du inte att din man vill bli arg om jag gör det? Jag vet  att jag är smutsig och luktar förmodligen ganska illa. Då svarade jag:  Det är helt ok, det är viktigt för honom att se hur en kvinna ser ut  när hon slutat med shopping, frisör och vin.
    Hahaha! Smart brud!
  • Fridapida
    Majestic skrev 2007-10-24 22:22:34 följande:
    En fråga bara, jag och ni alla andra också har massor med smink nu undrar jag hur länge är hållbarheten på skuggor tex?? Jag har en skugga från NARS som jag köpte för ett antal år(läs två) sen och den använder jag ff. Kvinnan på MUS sa att deras cover all mix ska kastas efter ett år, är det sant???????
    Cover all mix är ju fetsmink. Det har kortare hållbarhet. Det samma gäller läppstift, foundation, concealer, mascara, lipgloss och allt annat "våtsmink". Torra produkter håller mkt längre. Man känner ju på lukten när ngt är gammalt.

Jag tycker att ögonskuggor blir dåliga när de blir gamla, fäster sämre. Men det är nog inte lika dåligt för huden som en dålig foundation.
  • MajaLarsson

slänger in lite frågor om smink som nyligen blivit ett intresse för mig!

*några bra tips på foundation? hittills har jag haft en lumene men den har nu utgått ur sortimentet! vill ha en bra, men inte alltför dyr!

*gillar sotiga ögon! har bara billiga hm-skuggor som jag börjat tröttna rejält på! vad ska man satsa på för skuggor om man som jag vill ha sotiga eyes?

*till dessa ögon, vad ska jag då ha på läpparna?? vill inte va FÖR MYCKET...
    nu kör jag bara med lite idomin.

några mer måste-ha-prylar i sminkväskan??

har ögonbrynspenna, men behöver snart köpa en ny, tips?
    precis köpt ny mascara å kajal å har även såna där kulor till kindbenen från oriflame!

• elma

go morron alla, nu har jag tentat av franska och individbeskattning, så nu är jag förhoppningsvis en höjdare på alla avdrag man kan göra i deklarationen, pust! Varit nästan utan smink i flera dagar.....abstinensbesvär till max. Har ju inte fått leka med mina nya mac paintpots.

såg att ni skrivit om hållbarhet på skuggor! Kan inte uttala mig jättemycket men det jag vet är att mineralskuggor, som PL, ID och andra mineralprodukter har en hållbarhet på minst 50år(ja ni läste rätt)om man använder den rätt och inte blandar i vatten, doppar smutsiga penslar i och så! Samma gäller mineralfoundation om de inte tillsatt några tillsatser som aloe eller annat! Super med tanke på att min foundation från Meow är en 83g burk innehållande 30g pulver, jämför ID:s stora burk 30g burk med 9g pulver. Den kommer vara i evighet! Oc meow:s är inte den ända jag har så jag har så jag klarar mig med andra ord!

• Linny

Sessan85: Jag har just nu Everydayminerals mineralfoundation och är jättenöjd. Billigt är det också.

HM-skuggorna är tyvärr väldigt pigmentfattiga och sitter inte alls bra. Satsa på en skugga från tex. MakeUpStore. De har många fina nyanser och bra skuggor att sota med.

När jag har mörk ögonskugga så kompletterar jag med ett ljust läppstift eller helst ett lipgloss. Inte mörkt. Just nu använder jag tex. MakeUpStores Rio som lipgloss. Har även ett persikofärgat från Nivea Beauté som jag är nöjd med.

Måste-ha: För mig är det absolut concealer, bra penslar, rouge, lipgloss, mascara.
    Detta måste jag ha även en ganska osminkad dag.
    Annars vill jag ha hela kittet med foundation, concealer, finishing dust, skuggor, rouge, eyeliner, mascara, lipgloss, ögonbrynsskugga, ögonbrynsfix osv

elma: Det lät tungt, men skönt att du tentat klart! Lek med dina färger nu

Idag blev det färgglatt!!! Kombinerade Make Up Stores skuggor; Aqua, Eclipse och Wave. Lite mörkare blå i globlinjen (Sapphire från PL). Celerbration som eyeliner och som liner på insidan av ögat nere. Aqua under fransarna nere. Lägger in bild ikväll.

• lilja71

Åh, ser fram emot dina bilder ikväll, Linny! Det är så kul att se!

• elma

jag har lagt in dagens sminkning....gråt, grått och åter grått!

Svar på tråden Smink Smink Smink!