• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Linny
    k girl skrev 2007-12-04 21:20:06 följande:
    Det är nog en av de få fördelarna med runt ansikte - man får få rynkor (jag har i och för sig torrhetsrynkor, men de försvinner om jag återfuktar ordentligt). Lillsyrran som är mycket magrare i ansiktet har betydligt mer rynkor än vad jag har. Mormor är likadan, hon är väldigt slät i ansiktet för att vara 92 - folk tror att hon är ungefär 70!
    äh jag har till och med rynkor på mina ögonlock Kan bero på att de är så stora att de blir som dragspel
    Nä, så gammal är jag inte, jag är 30. Men det är otroligt vad mycket huden har åldrats sedan jag blev gravid och fick barn.
  • Fluffguf
    Linny skrev 2007-12-04 21:22:09 följande:
    äh jag har till och med rynkor på mina ögonlock Kan bero på att de är så stora att de blir som dragspel Nä, så gammal är jag inte, jag är 30. Men det är otroligt vad mycket huden har åldrats sedan jag blev gravid och fick barn.
    Ja, det har jag hört av andra också, att huden förändras efter att man får barn alltså...
  • Linny
    Fluffguf skrev 2007-12-04 21:34:42 följande:
    Ja, det har jag hört av andra också, att huden förändras efter att man får barn alltså...
    Ja, skojar du! Men men, jag har ju fått världens underbaraste lilla busgris, så det är inget att gnälla för mycket om. Men det är klart att man blir lite avis när man ser den porfria, babysläta, spända huden på en 18-åring (nu lät jag nästan lite porrigt pedofilig)
  • Fluffguf
    Linny skrev 2007-12-04 22:01:25 följande:
    Ja, skojar du! Men men, jag har ju fått världens underbaraste lilla busgris, så det är inget att gnälla för mycket om. Men det är klart att man blir lite avis när man ser den porfria, babysläta, spända huden på en 18-åring (nu lät jag nästan lite porrigt pedofilig)
    Nej, det är klart att det är värt det, så fåfäng är jag inte
  • Linny
    Fluffguf skrev 2007-12-04 22:03:16 följande:
    Nej, det är klart att det är värt det, så fåfäng är jag inte
    Nä inte jag heller. Då hade det ju varit rätt illa

Just det... Ska ju önska mig nån exfolieringskräm i julklapp också. Men den lär jag väl köpa innan dess så slösaktig som jag är Däremot måste jag faktiskt göra slingor nu. Ser för jäkligt ut när det blir utväxt!
  • k girl

Visst är det hemskt? Jag ser tjejer som har felfri hy och som smetar på massor med kompaktpuder för att dölja obefintliga plitor så de ser helt kakiga ut. "Youth is wasted on the young" - det är så sant!

Porerna är ju ett kapitel för sig. Det har jag en hel del av. Och små acneärr som ser ut som röda pormaskar, på håll ser det ut lite som om jag har en massa ytliga blodkärl på kinderna. Och vuxenacne har jag också! Jag rökte tills dess att jag var 28, en hel del av skadorna har försvunnit (en hel del små rynkor bland annat) men jag misstänker att det har med varandra att göra. Nu använder jag en a-vitaminsyrekräm mot min akne (Boots kräm innehåller a-vitamin som är något mindre potent men inte har samma bieffekter), så få se om den kan hjälpa mig med det här. Fick för övrigt ett tips från Aftonbladets skönhetsskribent att använda krämen Calmuril som binder oerhört mycket fukt och är uppmjukande (den innehåller karbamid och mjölksyra, svider men gör huden jättemjuk) - och den fungerar faktiskt på mina torra, sträva ytor.

• Knott

Jag måste säga att min hud nog blev bättre efter första graviditeten! Dels bättre under själva graviditeten (men det säger ju många, att hyn strålar och hår och naglar växer så det knakar) men också bättre efteråt. Jag har alltid haft väldigt torr och känslig hy, men efter grav blev den lite mindre torr, så nu har jag inte alls samma problem som jag hade förr t ex vintertid. Sen ska man kanske inte prata om hur man var när man ammade, då var varken hår, hud eller naglar på topp...

Jag är också 30 och börjar ana lite små fina linjer under ögonen, men inte så farligt ändå tycker jag (... förnekelse är en stark försvarsmekanism )

Jag tipsar igen om Idéalist från Estée Lauder som verkligen ger hyn lite mer av den där babymjuka känslan, och som även hjälper till att dra samman porerna (inte en effekt man tvättar bort, utan de minskar faktiskt successivt!).

• Majestic
    Linny skrev 2007-12-04 20:34:54 följande:
    Jag har köpt massor med samples från www.pureluxecosmetics.com, mac-samples från www.thebodyneeds.com och mineralsmink från www.everydayminerals.com.Bra grejer alltihopa, men vissa pigment både från mac och pureluxe sitter inte så bra.Ett måste är en bra eyeprimer (rekommenderar den otroliga Urban Decay Primer Potion som finns på www.blush.se)Mineralfoundation är bra för huden och sitter bra. Det enda jag är missnöjd med är att mina porer syns lite mer. Även mineralconcealer toppen. Jag väntar just nu på en flytande mineralfoundation, ska bli kul att testa!
    Linny- Vad konstigt att MAC pigment inte sitter så bra, du har väl UDPP??

På min önskelista har jag:

* Nars Orgasm rouge och läppglans
    * Nars ögonskugga (LuLu)
    * Nars duoskuggor ( Island fever, Persepolis och Bohemian gold)
    * MAC´s Metal x-cream shadow (Metalblu och Plum Electric)
    * I.d mineralskugga (Celery) och
    * Masakï Matsushïma´s parfym MAT!!
    Tellement loin de ce monde...
  • Linny
    Majestic skrev 2007-12-04 22:19:43 följande:
    Linny- Vad konstigt att MAC pigment inte sitter så bra, du har väl UDPP??På min önskelista har jag:* Nars Orgasm rouge och läppglans* Nars ögonskugga (LuLu)* Nars duoskuggor ( Island fever, Persepolis och Bohemian gold)* MAC´s Metal x-cream shadow (Metalblu och Plum Electric)* I.d mineralskugga (Celery) och * Masakï Matsushïma´s parfym MAT!!
    Jadå. Jag tycker bara att de där med strora flagor fäster dåligt från början. När jag väl fått dit skuggorna så ser de likadana ut hela dagen. Men det ligger massa glitter i resten av ansiktet.
  • Fridapida
    Minnisen skrev 2007-12-04 17:15:07 följande:
    hej!på lördag ska jag ha 25års fest och behöver lite hjälp med maken. äskar lite guldbruna nyanser på ögonen, hittade en fin skugga i fridapidas galleri (true gold) i like!men grejen e att jag inte har så fina ögon eller jag har inte så mycket ögonlock eftersom den skunker in lite bakom ögat alltså. hoppas ni förstår vad jag menar! hur ska jag lägga skuggan för finast resultat då? gärna bild om det finnes.så här ser jag ut....så ös massa tips över mig nu. vill ju givetvis vara fin på stora dagen
    Jag ska tänka lite! Nu har jag lite bråttom, morgonmöte... Men jag tittar snart på det.
Svar på tråden Smink Smink Smink!