-
Under foundationen kan du inte ha en primer som slätar ut huden samt ger lyster. Jag har en från FACE, lätt och prisvärd 300 kr.SnuttanSnuttan skrev 2007-09-20 15:33:59 följande:Nån som kan tipsa om en bra foundation ? Som gör huden slät o fin ? Nåt underlag innan man lägger på foundation ?*såå tacksam för hjälp
-
Tack allesammans för de fina orden.
Snuttansnuttan:
Jag kan fixa det ska du se. -
elma skrev 2007-09-20 20:14:06 följande:Fridapida: skitsnygg sminkning!Tackar
[/citat]Yoyna skrev 2007-09-20 20:18:26 följande:[citat]
Fridapida: Älskar dina grön-guldiga sminkningarna!!
-
SnuttanSnuttan
En vardags sminkning...
Grunda alltid med en fuktcreme. Lägg sedan primer för att foundationen ska sitta bra samt för att släta ut ojämnheter i huden. Primer brukar även ge lyster samt hjälpa huden att hålla sig matt.
Bas
Foundation
Concealer
Löspuder (eller "vanligt" pressat puder)
Börja med att täcka finnar o andra "skavanker"i hyn med concealer. Lägg även concealer runt näsvingarna och under ögat. Concealer har man för att dölja ojämnheter samt ljusa upp under ögat. En concealer bör vara ljusare än din egen ton. Hur täckande den ska vara beror på dina behov. Har du inte dålig hy så är en lättflytande consealerpenna en bra produkt. Finns t.ex. på FACE magic wand, ska även dälja fina linjer. En concealerpensel ska inte användas direkt på finnar, bakterier... tvätta regelbundet.
Foundation läggs lite olika beroende på vilket resultat du vill ha. Många gillar att lägga med fingrarna, blir ofta väldigt bra. Vill man ha mer täckande så är foundationpensel bra, för mindre täckande så använd en fuktad svamp. Tänk på att byta svamp regelbundet. Bakterier...
Avslutningsvis så fixerar du med löspudret. Lägg med en mjuk puderborste.
Jag tycker att det du ska lägga pengar på är underlaget, det är a och o.
Ögon
För att skuggan ska sitta ordentligt använd på dag-make up en eyeshadow-primer. MUS 145 kr.
Börja med att lägg kajal längs med övre fransraden. Sudda lädd med en tops eller pensel.
Lägg en ljus skugga på hela ögonlocket. Använd en fast, lite mindre pensel.
I globlinjen lägger du en mörkare skugga. Lägg det som ett V med spetsen i yttre ögonvrån, längs globlinje och utmed fransrad. Hur långt du ska gå in beror på hur ögats form är och hur mörk skuggan är. Tänk på att mörkt förminskar och ljust förstorar. Har du små ögon var sparsammare än om du har störa. Ju mer mörkt desto mer "dramatiska" ögon.
Ta en mjuk borste och sudda ut den mörka skuggan så att inga kanter syns, färgerna ska gå in i varandra.
Vill du ha mer markerad eyeliner lägg en flytande nära fransraden (kajalstrecket är en fin grund att måla på). Sudda lite på eyelinern.
Lägg lite lite av den mörkare på nedre fransraden, såvida den inte är för mörk, ta då hellre den ljusa.
Jag gillar att lägga mascaran efter rouge o bronzer så man inte får puder i den. MEN om man sitter i en bil eller på ett skakigt tåg kan man lägga den först så att man inte förstör den andra sminkningen om det blir fel.
Jag gillar att lägga en bronzer som är väldigt nära min hudton, meningen är inte att bli brun av en bronzer utan att ge tillbaka lite liv till ansiktet som foundationen tar bort. Lägg med en srot puderborste på kinder, i panna, haka o halsen. Svep ev. över hela ansiktet om den inte är för mörk o glittrig.
Ta sedan rouge på kindbenen, lite vid hårfästet i pannan.
Ett tips är att lägga lite av rougen i globlinjen så får du en snygg oväntad effekt, var ganska sparsam.
Gillar du läppglans eller läppstift? Jag gillar mest glans, men har hittat fler läppstift som jag gillar det senaste. Viktigt att tänka på är att (ang. läppstift) mörkt förminkar, ljust förstorar. Har man smala läppar, välj en ljusare färg.
Personligen tycker jag att läppglanset är pricken över i på makeupen.
Lycka till!
-
Var är det du köper teatersmink?MajaMaria79 skrev 2007-09-20 20:24:01 följande:krayolan ska kajalpennorna heta förresten.
-
Var ligger det i GBG?Honey1982 skrev 2007-09-20 21:04:55 följande:perukmakarna i göteborg har det teatersminket.vi använder nämligen en del av kryolans produkter i utbildningen.
-
Vad menar du? Lila makeup?MajaMaria79 skrev 2007-09-20 21:43:58 följande:Fridapida, jag inser att det där jag sa om den lila make-upen lät dumt och drygt. Jag menade inte så. Det skulle bara vara ett oansenligt tips.Dumt av mig.
Tips är alltid välkomna i alla former! -
Såg nu var du skrev det. Jag gillar lila, mitt favoritdust just nu är lila! Tipsade om det i början.
Om du gillar lila så tycker jag att du bör kolla upp det. Väldigt lätt att sota med.
-
Här kommer du få MASSOR av input! Jag ligger vaken på nätterna o fantiserar om allt jag vill köpa (som student stannar det ofta där...).MajaMaria79 skrev 2007-09-20 22:01:10 följande:Aha vad bra att du såg det. Jag jag är nog lila-addict. Undrar om man kan ha för många lila färger jag tror inte det. Och som sagt så har kryolan en jättefin penna att kombinera med.Men jag behöver nog lite ny input. Jag gillar grönt också. Eller egentligen alla starka färger som inte är röda/orange. Men det kanske bara är jag som är feg, de är kanske också coola.Majestic, jag vet att de syns dåligt. Ska ta och lägga upp lite nya. Kanske i morgon.Majestic är dessutom en av mina favoritfärger från MUS
Blå ögon framhävs av guld o brons, vad gillar du sådana färger? Jag älskar eyedust, mycket färg! MUS har massa snygga eyedust, i alla färger. Jag gillar att blanda lila o guld, t.ex. lounge o empire. -
Det finns ett par oranga på MUS som är råsnygga! Lite svåra för bleka blondiner som jag, men passar de med mörkare färger. De jag tänker på är väl mer rödoranga.Yoyna skrev 2007-09-20 22:13:06 följande:Jag älskar grönt! En av mina bästa sminkningar -all time- gick från guldgult genom grönt till turkost! Sen har jag sminkat orange oxå, och rött men då har det varit Halloween!
Men... jag kan tänka sig att man kan använda de oranga ihop med celebration. Sota med det svarta o ha orange i överkanten och sudda ut, låta den svarta "fade'a" ut i orange... hmmm var det någon som förstog?