• lolalamba

Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?

Anonym (ja du) skrev 2007-09-13 22:06:59 följande:

Ja du... Vad hade du tyckt om ngn som inte ger sitt barn mat, inte sköter sitt barns hygien, struntar i att lämna sitt barn på förskola/fritids, ligger och sover när de stänger så att din sambo får göra uttryckningar och hämta även på hennes veckor (när fritids ringer och vill stänga), lär sitt barn att det är okej att stoppa fingrarna i halsen när man vill hålla vikten, berättade lögner för barnet (pappa vill ta dig ifrån mig, pappas nya tycker inte om dig o.s.v.), stänigt imtroducerar nya pojkvänner, som vägrar skärpa sig trots att socialen gett henne flera varningar om att hon måste skärpa sig annars förlorar hon sin del av vårdnaden... m.m. ?Avundsjuk? Knappast. Önskar att hon kunde ta tag i sitt liv och öbrja ta hand om sitt barn? Absolut.
    Jag hade tyckt väldigt illa om denna bion eftersom hon missköter barnet och så hade jag oxå därefter aggerat o tagit barnet till mig och försöka fått det på heltid till hos oss!

Jag tror inte TS syftade på sånna här extrema fall, för då är det ju förståligt att man kanske tittar lite snett när hon är sån här..?

Men hur vanligt är detta?
    Se på stastistiken istället...

En annan hör till "de normala fallen" som advokaten säger...

Jag har barn med mitt ex, barnet har bott VV hos honom...han träffar en ny kvinna o POFF det finns inget umgänge längre!
    Får bara höra att JAG LÄGGER MIG I DERAS LIV!

Gör jag? Jag skiter fullkomligt i deras liv! Bara jag vet att mitt barn mår bra så är jag nöjd, men jag anser att om mitt barn kommer hem o är ledsen för att bonusen sagt att "Jag är så jävla trött på dig o din mamma...Hon är dum i huvudet" så ska jag prata med barnets pappa...
    Men nej, då lägger jag mig i deras liv!

Fy för kvinnor som beter sig så!

Skit samma om mitt barns bonus AVSKYR mig, men låt det inte gå ut över barnet för tusan!
  • lolalamba
    Anonym skrev 2007-09-14 07:48:20 följande:
    jag skulle främst vilja säga att det drabbar barnen ngt oerhört, jag har en styvmamma och hon är så dominant o bestämd så vi tre syskon från pappas förhållande m mamma träffar pappa o deras dotter ett fåtal gånger per år,och vi bor två mil ifrån varann...hon har jätte svårt att föstå att vi fanns där först, vi barn...(vi är vuxna visserligen nu) men oavsett så borde vår pappa vara vår pappa livet ut...men hon är hans nya familj nu med deras dotter.....Jag tycker det är vidrigt om man träffar en med barn från tidigare realtion att man låter elelr kräver att perosnen ska sätta en själv före barnen från den tidigare relationen..Det viktigaste ska alltid vara barnens bästa, för gger man sig in i leken med en person som har familj sen tidigare så får man respektera o acceptera det.Tyvärr är det sällan så, mannen väljer sin fru före sina tidgare barn o barnen blir bortglömda (oavsett ålder)
    Jag förstår precis hur du menar!

Är själv skilsmässobarn o är vuxen idag! Därför tycker jag att det är hemska att detta med styvmödrar bara blir värre o värre ju längre tiden går!
    Jag vill inte att mina barn ska få må så som en annan har gjort under barndommen!

Fy fy...
  • lolalamba

Hepp... nu känner jag för att ta "ton" igen!

Vart ska jag börja?

Av alla här inne på FL har säkert några en positiv inställning till bonusar, säkert MÅNGA som har en negativ syn på bonusar och detsamma om biosar!
    Tycker inte att man ska påpeka att det inte är ALLA som tycker och tänker lika för det tror jag att TS är medveten om! Men frågan är riktad till folk som har problem med boisarna!

Jag tycker att allt liknar skit rentutsagt!

Det finns biosar som är rena rama pesten som är ena riktiga ragator. De är "sotis" som folk skriver på den nya kvinnan osv, de lägger sig i hur barnen ska skötas, inte litar på pappan och den andra kvinnan, ringer i tid och otid!
    För det första... Jag som bio födde mitt barn för att ta hand om det själv tillsammans med pappan. Det är hur JAG/VI vill forma mitt barn till en vuxen individ som ska gälla. Finns ingen annan människa på denna jord som kan komma o tala om för mig vad som är rätt o fel! Helt plötsligt så står man i en seperation o pappan träffar en ny kvinna som jag då helt plötsligt ska lämna över barnet till då o då... Då kommer den naturliga reaktionen " Vem är hon? Vart står hon i livet? Hur ser hon på barnuppfostran? Etc... Där kanske NI står helt olika i tyckande o tänkande! Helt plötsligt så står inte mannen för era regler utan då har de SINA regler!

Som mamma märker man att barnen kanske har svårt att anpassa sig efter det! O som mamma så vill man ju sitt barn bästa! Eller hur? Då försöker man prata med pappan om barnet men DÅ LÄGGER MAN SIG I DERAS LIV och blir en PISSJOBBIGT EX!

Sen finns det bonusar då... Som inte klarar av detta! Klart att man vill som kvinna ha sin man, sina barn, sin egna familj i fred, men som det ser ut i dag så är det MÅNGA som är skilda, har barn sedan tidigare och jag tycker att ALLA tillsammans ska kunna försöka mötas upp för alla barns bästa! Hans barn/Hennes barn/ Deras gemensamma barn... Så det blir lika för alla!

Jisses, jag har själv varit bonus och har mina regler o uppfostran med mig för mina tre barn! Träffar en man som har två barn som har sina regler och uppfostran! Weee.... Hur löser man detta?

kompromissa! Tala med bion, berätta vem du är, fråga vad hon har för regler hemma, dela med dig dina åsikter/tankar/rädslor för hur det kan komma att bli så kan man oftast mötas upp!
    Det är väl inte en fråga om konkurans? Utan det hela borde gå ut på hur man kan göra detta för allas trevnad!

Det kan bli mycket med bion/bonus i en början, men det lönar sig i slutänden!
    Ni vet var ni har varandra, barnen kan inte spela ut er mot varandra!

Härom dagen så ringde mitt barns bonus. Vi pratade om ett föräldrarmöte som ska vara...
    Då kommer det fram att min son är lite uppkäftig, lat o likgiltig! (Barnet bor hos´mitt ex o henne) Usch vilken tråkig ålder han är i nu sa hon...
    Jisses, jag tog mig ett snack med grabben och talade om vad som gällde!
    Han vrålade till mig" Ska du oxå börja nu...Pappa ringde nyss o skällde på mig!"
    Stackars barn... 4 vuxna (min sambo oxå gick på honom) som ser efter honom o försöker få honom att få en bra uppväxt o växa upp till en fin ung man!

Egentligen, tänk vilken lyx för barnen om allt fungerar! 4 personer som bryr sig om dem!

Hepp.. nu har lolalamba kramp i fingrarna. Skulle nog kunna diskutera detta i en evighet!

Nu menar jag inte att ALLA kan ha en bra relation till ex, men i det stora hela så tror jag att saker går o ösa om inte bitterhet, svartsjuka, hämd o allt skit som finns fanns!

Vi är vuxna människor och borde ta o lägga mer energi på det som är viktigt än på det som är oviktigt!

• lolalamba

Anonym (styvmamma) skrev 2007-09-14 14:32:36 följande:

Jag tänker inte lämna min åsikt, eller förklara varför jag känner som jag gör. Situationen och bakgrunden är så komplicerad att skulle jag bara säga bu eller bä i frågan skulle jag bli påhoppad och i frågasatt direkt.Jag är svartsjuk och lider av panikångest då mitt bonusbarn kommer ja. Det står jag för, men bakgrunden och situationen är så pass invecklad och komplicerad att jag varken har tid eller ork att förklara mig.
    Ingen som trackar dig för dig!
    Tycker synd om dig som inte kan njuta med din familj!

Jag hoppas det ordnar sig för dig i framtiden så alla mår bra! Inge kul o gå med ångest när barnen ska komma!

*varm kram*
  • lolalamba
    Jussan skrev 2007-09-14 15:02:48 följande:
    BRAVO Lolalamba! Vilket kononinlägg! Alla är vi människor. Ingen ÄR "bio" eller "bonus". Det är livet som gett oss dessa ROLLER. Ingen blir galen bara för att hon eller han genomgår en separation med barn, heller inte blir man en häxa bara för att man träffar någon med barn. Det ÅR svårt att sätta sig in i någon annans situation, men vi kan väl respektera varandras olikheter. Alla tänker och känner inte som jag... Jag vill inte ha mer med mannens X att gör än ytterst nödvändigt. Men det nödvändiga enligt mig är att man pratar och ibland umgås tillsammans allihop (tex vid födelsedagskalas). Däremot är hon inte välkommen vid våra familj- och vänsammankomster. Vi är heller inte bjudna till deras tillställningar (trots att bonustjejen brukar bjuda oss -Typ: Ni ska få komma på vår inflyttningsfest hos mamma...). Detta funkar bra för oss. Men vi har ytterligare tre barn att ta hänsyn till där bara ett är gemensamt.Lolalmba: Hoppas skrivkrampen gett sig...
    Tackar så mycket!
    Sån relation som ni verkar ha till varandra låter toppen! Precis som det ska vara! *Tummen upp för er*

Jag kan bli så uppretad vid diskussioner ang detta pga att jag är själv skilsmässobarn, pappa träffade en ny som inte gillade läget! Idag är jag 33 år, 3 barns mamma utan en mamma i livet. Hon dog för 10 år sedan! Önskar så innerligt att jag hade haft en pappa idag! O det värsta är att han bor nästan granne med mig så jag ser honom var o varannan dag!
    Alla barn behöver sina föräldrar! Vad som än händer!

Jag sa till min sambo när vi träffades. "Vad som än händer, be mig aldrig att välja mellan dig o mina barn för det är bara du som förlorar!"
    Idag finns han här o är en underbar bonus till min dotter som förlorat sin pappa pga ett nytt samboförhållande!
  • lolalamba
    Mandi74 skrev 2007-09-15 01:48:40 följande:
    .Men jag tror att vissa som skriver inte blir mer snälla mot sina bonusbarn bara för att de skriver här, utan den frustration eller vad det nu kan vara som de skriver om här tar de med sig hem och låter det gå ut över barnet oxå. Tror inte att man kan generallisera på något håll, utan det är nog induviduelt från familj till familj.
    Jag tror inte samma som dig där...
    Jag tror när bonusen sitter o skriver så har de kvar känslan när de kommer ut till tex köket o barnet är där... Klart att barnen märker att det är nått!

Sen samma sak när de får medhåll så blir de inte mer rakryggade och tar tag i problemet utan vill mer hävda sin rätt!
    Tycker att om man har sånna problem med bonusen så pratar man med sambon om det... Talar om att det inte är nått som man VILL känna utan det bara finns där och be om hjälp!
    Eller annars gå till en kurator eller nått... Få utlopp där istället för många ggr tror jag inte att det har med att man är "sotis" på barnen utan man har helt enkelt en dålig självkänsla om det är avundsjuka vi pratar om då...

Måna bonusar har skrivit att de känner avundsjuka osv o det tror jag beror på att man ser snett på barnet för att man vill vara nummer 1 för mannen och man kan inte konkurera mot ett barn!
  • lolalamba
    TeamX skrev 2007-09-15 16:43:29 följande:
    Att vara vän med SITT ex är en sak, en annan är om den nya frun eller mannen vill vara det. Inte så vanligt tror jag men när det finns barn med i bilden så har man ju oftast någon form av kontakt med sin mans eller kvinnas ex, helt naturligt!! Kanske kan det leda till vänskap också, men det är nog inte så vanligt. Oftast är exet bara något nödvändigt ont, som "hänger med på köpet" eftersom ens partner har barn. I mitt fall tycker jag att det är trist att inte kunna ha någon kontakt alls med min stysons mamma, men efter drygt fem år så har jag gett upp försöken. Hade varit skönt att kunnat prata med henne om vardagliga saker som rör hennes son, som dessutom bor här på heltid, men hon är en vuxen människa, vill hon inte så vill hon inte. Det är ju faktiskt hennes son det handlar om och det borde rimligtvis i första hand vara i hennes i intresse att lära känna mig (eller åtminstonne ha en viss hum om vilken typ av människa jag är). Jag tar ju hand om HENNES son på heltid!! De gånger hon ringer hit så har det tom hänt att hon lagt luren i örat på mig, höjden av barnslighet!! Ringer man hem till någon kan man iaf säga hej, och be att få prata med den man söker. Om det beror på svartsjuka eller ej har jag ingen aning om, fattar överhuvudtaget inte hur en vuxen människa som gör så tänker! Speciellt inte med tanke på att det är 8 år sen min sambo och hans ex separerade och jag och min sambo bott tillsammans i fem år!
    Hejsan!

Gud så underbart att se att det finns en bonus SOM VILL att biomamman ska visa ett intresse av att vilja veta lite om bonusen!
    Här har man försökt med nope..."lägg dig inte i...Jag har inget intresse av att vilja lära känna dig eller lämna ut info om mig till dig" får jag till svar! *suck*
  • lolalamba
    kjempejente skrev 2007-09-16 09:48:33 följande:
    Jag har insett att jag är lycklig lottad, då jag har min exmake som en god vän idag och hans sambo är en mycket klok kvinna.Barnen har, precis som lolalamba skrev, MÅNGA vuxna som bryr sig om dem, kan det bli bättre??Jag var bjuden på mina söners lillasysters dop, det säger väl ganska mycket?!Det som jag vill säga är att detta kommer inte automatiskt, det ligger hårt jobb bakom.
    Underbart att höra! Blir så lycklig i hela min kropp när man hör att det faktiskt existerar en fin relation!
  • lolalamba
    Mandi74 skrev 2007-09-16 19:41:34 följande:
    Fast det var ju det jag skrev men på ett krångligare sätt..Formulerade mig lite illa.
    *fnissar* Lätt hänt, JAG VET!
Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?