• Anonym (fundersam)

    omyndig gifter sig i smyg?

    Vet inte riktigt under vilken kategori jag ska posta detta inlägg så det fick bli i den här, vill vara anonym pga många anhöriga som surfar runt på FL.

    Jag har en vännina, som är omyndig och har en pojkvän som är muslim, han är myndig och de väntar barn tillsammans. Enligt dom så ska de gifta sig, de ska gå till någon person och "ordna det" med barn och äktenskap på ett fint sätt, så det står i papprerna att de gifte sig i början av året (innan hon blev gravid). De ska alltså fiffla lite, dom har kontakter till att ordna det. Men samtidigt så tror jag att det inte alls går, hon kan väll inte gifta sig utan tillstånd osv? Personen dom ska gå till ska enligt hennes pojkvän bara fråga om föräldrarna tillåter och hon behöver bara säga ja så kan dom gifta sig.
    Kan tillägga att hon ivll gifta sig, men det kommer på något konstigt serr "ske i smyg" utan att hennes föräldrar vet nånting. Hon kommer inte byta efternamn eller så, men hur sjutton kommer det gå till? Det är ju massa papper osv man måste ordna med?

  • Svar på tråden omyndig gifter sig i smyg?
  • Anonym

    Det äktenskapet kan ju inte bli lagligt gällande i sverige...
    för att få lov att gifta sig innam man är 18 måste man väl"gå till kungs" som det heter alltså ansöka om det förr hos kungen numera antar jag att det är hos någon myndighet..och den ansökan måste säkert styrkas av vårdnadshavarna dvs tjejens föäldrar.
    Laglig kan dock vigseln bli i ett musslimskt land där man får lov att gifta sig tidigar men ingås vigseln i sverige så är det ju svenska lagar som gäller..dvs de kan få ett "gilltigt" äktenskap enl den musslimska tron men inte enl den svenska lagen..
    Lika som när jag gifte mig, den vi ville skulle förätta vigseln hade inte vigselrätt enl sveriges lag så för att få ett juridiskt lagligt äktenskap var vi tvugna att gifta oss borgeligt också så enl lagen är vi gifta ett datum enl oss är vi gifta ett par dagar senare

  • Anonym (gift)

    man måste anöka hos länstyrelsen för att få gifta sig om man är omyndig!!
    är det i Sverige de ska gifta sig? då är det olagligt + att det är olagligt att fiffla med datum.

  • Anonym

    men dom får gifta sig om dom vill!?
    varför skaman bry sig?

  • Alicia05sMamma

    Man måste ju först & främst ansöka om hinderprövning. Man måste vara myndig för att få gifta sig i sverige. Är man inte myndig ska man ha sina/sin föräldrars/ers godkännande påskrivet på papper har jag för mig.


    (¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Anonym skrev 2007-09-20 11:26:55 följande:
    men dom får gifta sig om dom vill!? varför skaman bry sig?
    Klart man får om man är fyllda 18 år. Är man inte myndig får man inte gifta sig enligt svensk lag utan förälders "godkännande".
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (fundersam)

    finns en till tråd om det här, i en annan kategori.. där kom jag fram och förstod att det antagligen handlade om ett muslimskt bröllop, alltså inte jurudiskt i sverige på något sätt.där kan man tydligen vara hur ung som möjligt, och det är mest för religionen eller något. om jag förstod de rätt alltså ..

  • Anonym

    Anonym (fundersam) skrev 2007-09-20 11:41:53 följande:


    finns en till tråd om det här, i en annan kategori.. där kom jag fram och förstod att det antagligen handlade om ett muslimskt bröllop, alltså inte jurudiskt i sverige på något sätt.där kan man tydligen vara hur ung som möjligt, och det är mest för religionen eller något. om jag förstod de rätt alltså ..
    Ja, enligt islam så får man gifta sg när man är omyndig. Men sen när mn är myndig gifter man sig enligt lag
  • Solrosen77

    En gammal klasskompis till mej fick tillstånd så hon gifte sig innan hon fyllt 18!

  • Anonym (fundersam)

    Ja, man kan söka tillstånd till att gifta sig innan man fyllt 18.. Lästa en artikel om det och nu för tiden är det tydligen ytterst sällan man får ett godkännande. Graviditet eller religion är ingen anledning till att få ett godkännande tydligen.
    Nån av er som kan nånting om islamskt giftermål? Hur kan det påverka henne om hon inte vill vara med honom längre? Om hon gifter sig med en annan man i framtiden tex? Hur blir det då? Ska googla lite, det är en väldigt nära vän.. Vill inte att hon gör någonting som kommer ha dåliga konsekvenser i framtiden.. Hon är trots allt ung nu!

  • Anonym

    Anonym (fundersam) skrev 2007-09-20 12:05:13 följande:


    Ja, man kan söka tillstånd till att gifta sig innan man fyllt 18.. Lästa en artikel om det och nu för tiden är det tydligen ytterst sällan man får ett godkännande. Graviditet eller religion är ingen anledning till att få ett godkännande tydligen.Nån av er som kan nånting om islamskt giftermål? Hur kan det påverka henne om hon inte vill vara med honom längre? Om hon gifter sig med en annan man i framtiden tex? Hur blir det då? Ska googla lite, det är en väldigt nära vän.. Vill inte att hon gör någonting som kommer ha dåliga konsekvenser i framtiden.. Hon är trots allt ung nu!
    Jag kan mycket om islamiskt giftermål. Fråga på
Svar på tråden omyndig gifter sig i smyg?