• Anonym (förtv­ivlad)
    Tor 20 sep 2007 21:02
    1501 visningar
    5 svar
    5
    1501

Sjukskriven, men FK nollade mitt SGI= får 0 kr! Hjälp!=(

Hej!Jag blev sjukskriven för ca 2 veckor sen... mådde (mår) jättedåligt och var tvungen att åka in på akutpsyk! Dom sjuksrev mig direkt (har mååånga olika diagnoser, bl a svår social fobi, panik ångest, ocd, självmordstankar, djup depression o.s.v.), började medicinera mig och jag fick börja prata med en kurator 1 gång/ veckan. Skickade in mitt läkarintyg till Försäkringskassan direkt, gjorde studieavbrott (meddelande både skolan och Csn). Anledningen till studieavbrottet är att det i nuläget inte finns nån chans i helvetet att jag kommer att kunna börja plugga igen den här terminen. Så jag ansåg att bara ta ett uppehåll var bara att skjuta alllt framför mig. Jag har varit sjukskriven tidigare under ca 1 månader 2005- början av 2006. Hade då ett SGI på 185 900 (fick ut ca 8600 kr efter skatt). Efter sjukskrivningen 2006 så började jag att jobba igen, sen flyttade jag till annan stad och började studera. Funkade bra hela hösten 2007, men sen på våren började jag må sämre igen och var därför tvungen att avbryta min studier tidigare (april). Var hemma under sommaren och nu till hösten började jag studera igen med studiemedel, tyvärr så rasade hela mitt liv samman på bara 2 veckor-> akutpsyk+ sjukskrivning. Och nu sitter jag här och stortjuter. Försäkringskassan ringde i dag, de kommer att nolla min SGI p.g.a att jag inte studerade en hel termin i våras! =( Men jag trodde att man trots 0 kr i SGI kunde få den lägsta nivån (180 kr/dag) men detta gällde tydligen bara FP och inte sjukskrivning. Bostadsbidrag får vi inte heller då vi har tjänat för mycket förut. Vad gör vi nu? Har 0 kr på våra sparkonton och jag kommer att inte få någon ersättning! kanske bör tillägga att min sambo är student och lever på studiemedel (7364 kr/mån). Vi måste ha minst 11 000 kr/ månad för att klara alla räkningar och mat (då är INTE fickpengar inräknat eller kläder+ andra nöjen). Vad ska vi ta oss till? usch det känns verkligen som att det är kört nu... =(

Svar på tråden Sjukskriven, men FK nollade mitt SGI= får 0 kr! Hjälp!=(
  • Min familj
    Tor 20 sep 2007 21:07

Kan inte socialen hjälpa er om det inte finns någon annan utväg? Kanske inget roligt ställe att gå till...

Mamma till Rasmus 1 år & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Auris
    Tor 20 sep 2007 21:07

Kontakta CSN! När jag var sjukskriven under mina studier fick jag också 0kr från FK, däremot så fick jag behålla mitt studiemedel och CSN avskrev de lån jag tog under sjukskrivningsperioden så i praktiken funkade CSN som sjukförsäkring.

• Anonym (TS)
    Tor 20 sep 2007 22:13

Problemet är ju att jag har gjort ett studieavbrott, så jag kommer ju inte att studera nått mera under den här terminen. Behövde dock inte betala tillbaka det som jag fick den här månaden, så det är vi MYCKET tacksamma över... så därför så tror jag inte att csn kan hjälpa mig.

• Auris
    Tor 20 sep 2007 22:28

Ja, det gjorde jag också. Men eftersom jag gjorde studieavbrott pga sjukdom så fick jag behålla mitt studiemedel under tiden jag var sjukskriven utan några krav på att jag skulle ta några poäng och de lån jag tagit under den tiden avskrevs dessutom. Jag har för mig att det bara var att skicka in sjukintyget till CSN. Detta var ju fem år sedan så reglerna kan ha ändrats men det är ju ändå värt att kolla med CSN.

• Anonym (hmm..­)
    Fre 21 sep 2007 01:38

hur gammal är du? om du är mellan 19-29 kan du få aktivitetsersättning.

Svar på tråden Sjukskriven, men FK nollade mitt SGI= får 0 kr! Hjälp!=(
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...