• skriva

Skydda sig mot magsjuka?

Finns det något bta knep för att skydda sig mot magsjuka? Sonen har börjat på dagis och jag vill bara ta ledigt för att vårda honom, inte för egna sjukdomar. När det gäller förkylning så bekämpar jag allt med echinacea och Kan Jang. Finns det något liknande för magen?

• Svar på tråden Skydda sig mot magsjuka?
  • Avelyn

Det enda skyddet så vitt jag vet är bra hygien. Själv har jag köpt alkogel från apoteket till mig själv. När det går magsjuka på dagis brukar jag försöka hitta annan barnpassning för dottern, ev ta ut komp ledighet etc. Har hört att det ska finnas kapslar som ska vara bra för att förhindra maginfektioner på hälsokosten. Själv tror jag inte de funkar alls. Det enda man kan göra är väl att tvätta händerna noga varje gång man kommer hem från dagis/utelek/affär etc samt undvika att träffa folk som nyligen varit magsjuka. Samt att hålla sig hemma 48 timmar efter sista symtomet när man väl haft magsjuka - för andras skull om man nu insjuknat själv.

• ich

Jag jobbar inom vården, och där blir det ibland epidemier av magsjuka. Det enda vi kan göra är att hålla god hygien.
    På avd isolerar man den sjuke och har engångsskyddskläder + tvätta/sprita händer.

• Nyfiken gul

Problemet är att om sonen får sjukdomen med sig hem från dagis så riskerar du att bli sjuk också - inkubationstiden för magsjuka är ju omedelbar...

• ich

Sen så finns det en liten procent människor som ALDRIG får magsjuka (lyckliga dom).
    Som tur är så är ju sjukan rätt snabbt avklarad, fast det känns som om livet är slut när man väl har det.

• Avelyn

Jag får inte alltid magsjuka när mina barn är sjuka. Kan vara en tröst att man inte alltid blir smittad. När mina barn blir sjuka är jag jättenoga med att direkt tvätta alla kläder som blivit nedkräkta samt torka av alla ytor med klorin och vatten. Samt att jag använder alcogel och torkar av handtag, spolknappar etc.

Jag är emetofob därav alla detaljer ( magsjukefobi )

• skriva

Ok, inga tips om kapslar man kan ta eller liknande? jag hoppas fortfarande...

Som tur är har de pappershanddukar på förskolan, och plasthandskar när de byter blöja på barnen, annars hade jag oroat mig för det också.

• Prillan73

10 vitpepparkorn har jag hört ska hjälpa....vet inte OM det gör det men jag brukar ta det (svälja hela) när det går på jobbet...........inbillar mig att det hjälper !

• Avelyn

Biobics Plus heter kapslar som en vän köper på hälsokosten och tar för att slippa magsjuka. Om de hjälper eller ej ska vara osagt. Har aldrig testat själv. Jag är en sådan som inte tror på sådant där.

• skriva

Alveline: Vad tycker din kompis om kapslarna?

Det finns ju kapslar som säkerställer en bra abkteriebalans i magen och det är inget man behöver tor eller inte tro på, men kan de skydda mot vinterkräksjukan, det undrar jag...

• jolisa

har precis köpt hem hela vitpepparkorn inför "magsjukesäsongen" tar minst 10 varje gång barnen har det, tar det efter varje måltid. Samtidigt är jag supernoga med hygienen. Jag har inte haft maginf. på 8 år, peppar peppar. Vet inte om det är korna som hjälper men jag säger till mig själv att de gör det.

Svar på tråden Skydda sig mot magsjuka?