• Fairy77

    Frågor Ang Photoshop del 5

    Här har vi tråden som vi ställer frågor i för Photoshop och även PSP


    Jag vill bara påminna om att det inte är tillåtet att diskutera hur man laddar ner upphovsrättsskyddat material på FL. Alla såna inlägg kommer att plockas bort och medlemmen tilldelas en varning.

    här kommer lite photoshop sidor som man kan kika i
    www.webdesignskolan.com/

    photoshoptips.devello.se/default.asp


    www.moderskeppet.se/
    hette saga o kevin innan
  • Svar på tråden Frågor Ang Photoshop del 5
  • Minnisen

    Hejsan, Har en fråga!

    Om jag har gjort ett monogram som jag gärna skulle vilja ha med i mina bröllops kort. Alltså jag villa ha pappret i typ a4 (grått) men så sja ju det vara vikt ock på 1a sidan där vill jag ha monogramet. Men jag vet liksom inte hur jag ska göra för att få till det. Väljer jag att infoga fil i word och klistrar in monogramet som man gjort i ps eller? Då får man väl med det bokom taxten me va? Och det vill jag ju inte ha då pappret ska vara grått. Jisses hoppas att någon förstår vad jag menar!

  • Myspysan74
    skorpionen80 skrev 2007-12-21 14:21:16 följande:
    Förstår inte vad du menar med om alla kommandon är mellanslag.Om det står tex Alt+Backsteg, så ska du trycka in Alt samtidigt som backsteg (den man suddar på). Du kan skriva ut en lista själv, gå via Edit - Keyboard Shortcuts. Välj Summarize och spara filen tex på skrivbordet. Sedan kan du öppna den och skriva ut om du vill. Eller så kan du söka på nätet, men iom att du kan lägga till och ändra bland dem så blir det säkrast om du gör din egen.
    Jag tror att hon undrar vilken knapp som är kommando? Space-knappen? Jag har också undrat det nämligen
  • inze
    Minnisen skrev 2007-12-22 11:10:17 följande:
    Hejsan, Har en fråga!Om jag har gjort ett monogram som jag gärna skulle vilja ha med i mina bröllops kort. Alltså jag villa ha pappret i typ a4 (grått) men så sja ju det vara vikt ock på 1a sidan där vill jag ha monogramet. Men jag vet liksom inte hur jag ska göra för att få till det. Väljer jag att infoga fil i word och klistrar in monogramet som man gjort i ps eller? Då får man väl med det bokom taxten me va? Och det vill jag ju inte ha då pappret ska vara grått. Jisses hoppas att någon förstår vad jag menar!
    Du får göra monogramet med transparent bakgrund (gif eller png bild).
  • Minnisen
    inze skrev 2007-12-22 17:18:53 följande:
    Du får göra monogramet med transparent bakgrund (gif eller png bild).
    Oj men hur gör jag det då? E det super svårt eller? Så tacksam för att ni hjälper mig!!
  • mexisis
    Sexymala skrev 2007-12-21 20:25:52 följande:
    Jasså, vad tråkigt. har ni dålig internetuppkoppling? vi har 380 kb, o det är ju inte såå mycket, men det går snabbt för mig. Har bredband... Jag kan kolla runt lite o lägga in direktlänk till dig där det går för mig att ladda ned, så får du jämföra.
    vi har väl inte världens snabbaste uppkoppling men det borde duga, 2mbit. ska kika på länkarna. tack testade lite till igår innan jag la mig och det tråkiga är att när jag valde såna som jag inte ville ha (tråkiga enligt mig, inte min smak) så gick det hur bra som helst. det är de få jag fastnar för som hela tiden krånglar
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • inze
    Minnisen skrev 2007-12-22 17:36:44 följande:
    Oj men hur gör jag det då? E det super svårt eller? Så tacksam för att ni hjälper mig!!
    Har du Photoshop?
    Enklaste beskrivningen är nog att gå in på Lager och välja Duplicera Lager. Du har då två lager av samma bild. Högerklicka på bakgrundlagret att ta bort det. Väl  Spara för webben och välj GIF ovh kryssa i att det ska vara transparent.
  • skorpionen80
    Myspysan74 skrev 2007-12-22 11:22:55 följande:
    Jag tror att hon undrar vilken knapp som är kommando? Space-knappen? Jag har också undrat det nämligen
    Hmm, finns inte kommandoknappen på MAC, och inte på PC?
  • KRAM

    undrar om ni kan hjälpa mig.

    har pysslat med olika filter och ska nu omvandla bilden så att jag kan spara den som jpg, men har GLÖMT hur man gör!!! det var ett tag sedan om man så säger

    någon som kan hjälpa mig. snälla.


    ♥ Mina små hjärtan Ethel (16/8-05) & Alve (1/2-07) ♥
  • 78Misan
    KRAM skrev 2007-12-22 20:28:11 följande:
    undrar om ni kan hjälpa mig.har pysslat med olika filter och ska nu omvandla bilden så att jag kan spara den som jpg, men har GLÖMT hur man gör!!! det var ett tag sedan om man så säger någon som kan hjälpa mig. snälla.
    Markera ett lager hö klicka  o merge visible/ eller merge down
  • KRAM

    äsch, det var ju inget svårt alls. ni behöver inte svara. lite trött tror jag


    ♥ Mina små hjärtan Ethel (16/8-05) & Alve (1/2-07) ♥
  • KRAM

    tack för svaret missade att jag hade fått det. lät ju lite oförskämt med mitt tidigare inlägg.


    ♥ Mina små hjärtan Ethel (16/8-05) & Alve (1/2-07) ♥
  • 78Misan

    Jag blir GALEN på min skrivare. Har köpt fotopapper som är 10*15 har gjort bilder i PS som är 10*15 o när jag förhandsgranskar på skrivaren ser allt bra ut, men när jag skriver ut så försvinner typ 12 mm på långsidan o sen blir det en 15-20 mm vit kant längst ner Nån som är duktig med skrivarskrällen;-D

  • mindless
    Minnisen skrev 2007-12-22 11:10:17 följande:
    Hejsan, Har en fråga!Om jag har gjort ett monogram som jag gärna skulle vilja ha med i mina bröllops kort. Alltså jag villa ha pappret i typ a4 (grått) men så sja ju det vara vikt ock på 1a sidan där vill jag ha monogramet. Men jag vet liksom inte hur jag ska göra för att få till det. Väljer jag att infoga fil i word och klistrar in monogramet som man gjort i ps eller? Då får man väl med det bokom taxten me va? Och det vill jag ju inte ha då pappret ska vara grått. Jisses hoppas att någon förstår vad jag menar!
    Varför blanda in word över huvud taget? Jag skulle gjort allting i ps.
  • Myspysan74
    skorpionen80 skrev 2007-12-22 19:43:29 följande:
    Hmm, finns inte kommandoknappen på MAC, och inte på PC?
    Ja, i så fall var det som jag trodde. Inte konstigt att jag inte hittar den då
  • inze
    78Misan skrev 2007-12-22 21:08:04 följande:
    Jag blir GALEN på min skrivare. Har köpt fotopapper som är 10*15 har gjort bilder i PS som är 10*15 o när jag förhandsgranskar på skrivaren ser allt bra ut, men när jag skriver ut så försvinner typ 12 mm på långsidan o sen blir det en 15-20 mm vit kant längst ner Nån som är duktig med skrivarskrällen;-D
    Har du en skrivare som kan skriva ut kantlöst?
  • Cdolcee

    Hejsan.
    Jag har gjort som man ska och lagt in dem.
    Men bara vissa kommer in.
    Laddar in nya flera olika "bruishes" men dom vill inte visa sig, bara dom jag ladda in innan.
    Vad gör jag för fel?

  • avilo

    Någon som kan förklara hur man gör för att få ett foto att se tecknat ut, i Programmet GIMP?

Svar på tråden Frågor Ang Photoshop del 5