Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

Fanny?

Ja, som flera har skrivit så är det slang för både baken och slidan, på olika ställen i den engelsktalande världen. Dessutom slutar det på -y, och det är ett smeknamn och inget riktigt namn. Ett riktigt dåligt val alltså, enligt mig.

• Gabriella S

Frances. DET däremot är ett vackert, feminint, högklassigt namn - men det passar inte så bra in i svenska språket.

• Gabriella S

Nu står det faktiskt så här på www.behindthename.com, som är en erkänd internationell namnsajt:

FANNY

Usage: English

Pronounced: FAN-ee [key]

Pet form of FRANCES. Since the late 19th century this has been a vulgar slang word, and the name has subsequently dropped out of common use.

I överstättning: namnet används inte längre, eftersom alla bara tänker på slangordet.

Jag skulle inte heller bry mig om ifall ett namn betydde ett könsord på - låt oss säga japanska eller swahili.

Men med tanke på att alla svenskar kan engelska idag, att vi tittar på engelska och amerikanska TV-serier och lyssnar på låtar med engelsk text, och att väldigt många ungdomar vistas antingen i England eller något annat engelskspråkigt land en tid, så anser jag att det ÄR viktigt vad namnet betyder på just engelska.

Men där kan man tycka olika, så klart.

Svar på tråden Fanny?