• Jan 39

    Hur många ÄR homosexuella egentligen ?

    Det finns många trådar om sexuella varianter.
    Bl a diskuteras homosexualitet flitigt på Fl.

    Många tycks tro att homosexualitet är mycket vanligt medan andra hävdar att det är en försvinnande liten folkgrupp som fått ta exceptionellt stor plats sista åren i vårt samhälle.

    Ytterligheterna;
    RFSL påstår att så många som 10 % av vår befolkning kan vara homosexuella.
    Kyrkan som ansvarat för registrering av partnerskap visar med statistik från 1999 och framåt att de homosexuella utgör drygt 3 promille av befolkningen ( 100 registrerade partnerskap per år mot runt 36.000 heterosexuella äktenskap)

    Den siffran kan också stämma i stort om man ser på PRIDE-festivalen. årets stora HBT-begivenhet, som lockar 30.000 deltagare i en befolkning om 9.000.000 människor (3 promille litet drygt, dvs en(1) per trehundra människor.

    Min fråga är: Finns det någon slags tillförlitlig statistik att tillgå eller handlar det bara om partsinlagor ?
    Vad säger SÄPO t ex ?

    HOMO ( den särskilda ämbetsmannen) är ju tidigare ordförande för RFSL så han är väl inte speciellt tillförlitlig?

  • Svar på tråden Hur många ÄR homosexuella egentligen ?
  • fia sthlm
    Chloe skrev 2007-10-07 08:45:36 följande:
    fia sthlm skrev 2007-10-06 13:51:10 följande: Hur vet du det? Alla homo- och bisexuella lever inte öppet utan många lever i garderoben och kan t.o.m. vara gifta med någon av ett annat kön och leve ett typiskt heteroliv i omgivningens ögon.
    jo jag är medveten att många lever i garderoben men jag tror ialf inte det handlar om 10% homosexuella, det låter inte rimligt för mig.
    Men ni kanske tror d, jag gör det inte
  • mindless

    Utan att lägga någon som helst värdering i det tycker också jag att 10 procent låter högt. Någon som vet varifrån den siffran kommer?

  • isisisis

    Vad jag hört (genom åren) här och där....
    har ingen källa jag kan referera tilll
    så har de pratat om att ca 2 peroner i en vanlig klass på 30 peroner är homosexuella.
    Vad blir det i procent?

  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies

    fia sthlm skrev 2007-10-07 08:50:28 följande:


    jo jag är medveten att många lever i garderoben men jag tror ialf inte det handlar om 10% homosexuella, det låter inte rimligt för mig.Men ni kanske tror d, jag gör det inte
    Men å andra sidan har troligen någon annan mer än 10% i sin bekantskapskrets som är homosexuella, så det jämnar ut sig. Så du kan inte avfärda den siffran av bara det argumentet. Det är ju ofta så att man umgås med likasinnade. Småbarnsfamiljer med varandra osv, så det är ju inget konstigt med det.
  • Deoran

    Citat Jan39: "Kyrkan som ansvarat för registrering av partnerskap visar med statistik från 1999 och framåt att de homosexuella utgör drygt 3 promille av befolkningen ( 100 registrerade partnerskap per år mot runt 36.000 heterosexuella äktenskap)"

    Under år 2006 gifte sig 91,102 personer heterosexuellt.

    Samma år registrerades 660 personer i (homosexuella) partnerskap.
    (Källa: www.scb.se/templates/pressinfo____192728.asp )

    Således totalt 91762 personer som ingick nån form av registrerad samlevnad. Därav i procent uttryckt c:a 0,72% registrerade partnerskap.

    Nu är det väl sannolikt att fler homosexuella än heterosexuella väljer att INTE registrera sin samlevnad vartill kommer att säkert många även inte alls vill leva ut sin homosexualitet så denna andel 0,72% får nog antas vara några gånger större.

    RFSL säger på sin hemsida att " Det är alltså mycket svårt att uppskatta antalet homosexuella. Men man räknar med att mellan fem och tio procent lever homosexuellt eller har homosexuella känslor som man inte vågar leva ut på grund av det sociala trycket." (Källa: www.rfsl.se/)

    Om RFSL har rätt så skulle alltså en heterosexuell vara ungefär 10 gånger (mellan 7 och 14 gånger) mer benägen att leva i registrerade samlevnadsformer.

    Det tycker jag låter högt ...

    Gissar på 3 eller högst 4% homosexuella ...

    Kanske RFSL har något skäl att inte underskatta antalet homosexuella i samhället ?

    Dock bör tilläggas att bisexuella böjelser och fantasier är synnerligen vanliga och inte får ses som homosexualitet om vi ska hålla siffrorna så låga som bara 3-4 %

  • Jan 39

    Om RFSL erkände att andelen HBT-personer är så försvinnande liten som den är skulle troligen deras statsbidrag reduceras kraftigt.

  • fia sthlm
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-10-07 18:30:05 följande:
    Men å andra sidan har troligen någon annan mer än 10% i sin bekantskapskrets som är homosexuella, så det jämnar ut sig. Så du kan inte avfärda den siffran av bara det argumentet. Det är ju ofta så att man umgås med likasinnade. Småbarnsfamiljer med varandra osv, så det är ju inget konstigt med det.
    jo men väldigt få gissar jag?
    Och jag menade inte bara i närmsta bekantskapskretsen.
    Menar folk man träffar i allmänhet, på jobbet osv.
    Tycker några % låter rimligt som någon skrev men inte 10%
  • mammacatta

    Det fanns de som inte dolde det ALLS.
    Agatha Chirstie hade tex nästan undantagslöäst med homosexuella par i sina böcker: gamla fröknar och män som lever i par utan make/maka och mina favorist: Hercule.
    Jan 39 skrev 2007-10-05 23:00:47 följande:


    Ordet "fanns" är ironiskt menat.Eftersom ironi är svårt borde jag ha använt ordet "syntes" i stället. Klar att det fanns homofiler också på 40-talet men dom syntes inte och hade ingen röst i debatten.Människor som - vilket har framkommit senare - var homosexuella fick dölja det noga.T ex Karin Boye och Selma Lagerlöf. Selmas älskade var en moster till min mor för övrigt.SÄPO ja. Säpo registrerar alla som kan tänkas vara säkerhetsrisker. I ett samhälle som INTE accepterar homosexuella är det en säkerhetsrisk att vara homosexuell eftersom man kan tänkas utsättas för utpressning och därvid lämna ut hemligheter.SÄPO bör alltså ha haft en uppfattning om detta.
  • Solli
    Kristina E skrev 2007-10-04 16:37:15 följande:

    Om man väljer att blunda så slipper man ju se. Tycker också man hör många som säger att barn inte misshandlades förr, det förekom inga sexuella övergrepp osv. Naturligtvis har det alltid funnits.

    Det är ju förfärligt att homosexuella spärrades in och att man kom att betrakta det som en sjukdom. Vilken tur att vi kommit längre än så.


    Om homosexualitet inte anses vara en sjukdom varför skall då sjukvården betala exempelvis könsbyte.
  • Aniiee
    Solli skrev 2020-03-30 02:28:14 följande:
    Om homosexualitet inte anses vara en sjukdom varför skall då sjukvården betala exempelvis könsbyte.
    För det första. Grattis till veckans trådlyft.

    För det andra. Homosexuatiltet och transsexualitet är väldigt olika saker.

    Bry dig inte om att svara, btw.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Solli
    Aniiee skrev 2020-03-30 18:30:14 följande:

    För det första. Grattis till veckans trådlyft.

    För det andra. Homosexuatiltet och transsexualitet är väldigt olika saker.

    Bry dig inte om att svara, btw.


    Så transsexuella är sjuka därför

    får de nyttja sjukvården?
  • Solli

    I nya NT står det att:

    Fyllda med all orättfärdighet, ondska, girighet, fulla av avund, mord, strid, och svek. Bara intresserade av att tjäna pengar och bli rika för att krossa de svaga.

    Belackare, hatar Gud, oförskämda, högdragna, skrytsamma, skapar vad ont är, olydiga mot sina föräldrar.

    Obs att det är Bibeln som säger detta, inte jag.

Svar på tråden Hur många ÄR homosexuella egentligen ?