• tinni78

    Intyg om lön till försäkringskassan

    Idag skickade jag in mitt moderskapsintyg till försäkringskassan, hur ska jag göra med intyg om hur mycket lön jag har haft? Måste jag vänta tills jag får papper från försäkringskassan?

    Vad ska i så fall stå på det intyget, är det hur mycket jag har i månadslön eller hur mycket jag har tjänat per månad (jag har jobbat en del övertid och jag vet inte om det ska räknas med).

    //Marina

  • Svar på tråden Intyg om lön till försäkringskassan
  • Noklen

    Om jag inte minns helt galet så är det ett arbetsgivarintyg som du ska skicka in. Där står både lön och arbetstid med.


    ♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 11/3 -08 ♥
  • mapo51

    Jag fick en blankett från FK som lönekontoret skulle fylla i och som du skickar in. Avvakta någon vecka för att se om du får blanketten så att det blir rätt uppgifter som fylls i.

  • tinni78
    mapo51 skrev 2007-10-03 12:37:59 följande:
    Jag fick en blankett från FK som lönekontoret skulle fylla i och som du skickar in. Avvakta någon vecka för att se om du får blanketten så att det blir rätt uppgifter som fylls i.
    Så det går inte att få tag på den blanketten före? Jag har BF imorgon så det vore skönt att ha det klart så fort som möjligt. Jag har sökt på försäkringskassans hemsida och där kunde jag inte hitta den.
  • Höstäpplet

    Man får en blankett som är personlig med ens namn på efter att man skickat in moderskapsintyget. Så du måste nog invänta den blanketten. Men om du ringer kan de kanske skicka den snabbare. Den blanketten skriver jobbet i. Framgår där vad som ska tas med.

  • bananamama

    Tyvärr får inte övertid räknas med din sgi! Blev själv lite snopen när det stod en lägre årsinkomst på intyget till fk än vad jag deklarerat för:(

  • tinni78
    bananamama skrev 2007-10-03 12:56:01 följande:
    Tyvärr får inte övertid räknas med din sgi! Blev själv lite snopen när det stod en lägre årsinkomst på intyget till fk än vad jag deklarerat för:(
    Det var ju typiskt. Men hur är det med OB räknas det?
  • tinni78

    En annan fråga jag kom att tänka på är hur min sambo ska anmäla sin inkomst med tanke på pappadagarna? Kan han göra det innan eller måste han vänta till de är registrerade?

  • Honey79

    Om din övertid är årligen återkommande kan du få räkna med den. Ob ska du också räkna med. Be ditt lönekontor skriva ett intyg med din årsarbestid, din årsinkomst med och utan ob och då övertiden om den är återkommande samt när lönen gäller från och när du blev anställd. Det räcker som underlag för din sgi. Förfrågan anställds som skickas ut är bara om man inte har något underlag alls, om man inte har nån SGI sen tidigare, nytt jobb eller om handläggaren inte kan bedöma att inkomsten är skälig.
    Men det jag har sagt ovan är fullt tillräckligt och bara tacksamt om du skickar in det självmant..

  • Honey79

    Din sambos inkomst fyller han in på sin blankett om pappadagar som han får när han gjort en anmälan efter att barnet är fött. Han kan också bifoga ett intyg från arbetsgivaren som jag skrev ovan.

  • Skylark

    Hej Tinni 78! Mitt omedelbara råd är RING FK och be om blankett, och gör det gärna tydligt att det är bråttom... (Jag fick ringa 3 ggr (!) innan de tillslut skickade en... och då blev det med B-post - tog 4 dgr...) Har du mkt bråttom och vill vara säker på att få blanketten så skicka ngn att hämta den på FK eller gå dit själv o be om den. En del FK kontor tar dock ej emot besök om man ej har tidsbokat, så kolla hur det är med just ditt kontor! Jättemycket lycka till och låt inget strul med FK kasta skugga över baby-lyckan!! Kram!

  • tinni78
    Honey79 skrev 2007-10-03 14:24:06 följande:
    Om din övertid är årligen återkommande kan du få räkna med den. Ob ska du också räkna med. Be ditt lönekontor skriva ett intyg med din årsarbestid, din årsinkomst med och utan ob och då övertiden om den är återkommande samt när lönen gäller från och när du blev anställd. Det räcker som underlag för din sgi. Förfrågan anställds som skickas ut är bara om man inte har något underlag alls, om man inte har nån SGI sen tidigare, nytt jobb eller om handläggaren inte kan bedöma att inkomsten är skälig.Men det jag har sagt ovan är fullt tillräckligt och bara tacksamt om du skickar in det självmant..
    Vad menas med årligen återkommande, jag har jobbat på mitt jobb i 2 år nu och har haft övertid så gott som varje månad. En del har jag tagit ut i pengar och en del som komptid.
  • Thisisthestoryofmylife
    mapo51 skrev 2007-10-03 12:37:59 följande:
    Jag fick en blankett från FK som lönekontoret skulle fylla i och som du skickar in. Avvakta någon vecka för att se om du får blanketten så att det blir rätt uppgifter som fylls i.
    Jag fick samma! men jag gick och hämtade min!
  • Honey79

    Ja men då så, då är juh din övertid återkommande och du kan räkna med den i din SGI. Det är juh alltid en bedömning handläggaren gör. Fixa ett intyg o skicka in det så slipper du vänta på förfrågan.

  • chessi100

    pratade med fk idag och dom vill ha in moderskaps intyg, kopior på lönespecifikation där det står vad får i lön varje månad 12 månader tillbacks.

  • attiensi

    Vad händer efter att man skickat in jobb-intyget? Får man någon form av beslut hur mycket som ska betalas ut? Hur lång tid tar det?

Svar på tråden Intyg om lön till försäkringskassan