• Äldre 4 Oct 17:03
    12534 visningar
    14 svar
    14
    12534

    Svullen underlivet drygt 2 veckor efter förlossning = normalt??

    OBS! Känsligt! Känner mig orolig... efter min förlossning för drygt två veckor sedan upplever jag fortfarande tyngdkänsla i underlivet och är mycket svullen "inuti" och både känner och ser att något liksom "hänger" ner innanför blygdläpparna. Det kan vara urinröret som är svullet. Jag har blivit undersökt av gynekolog efter förlossningen som sa att det bara är svullet, men jag undrar nu om det är normalt att känna så här mer än två veckor efteråt. Det svider och gör ont emellanåt också, i synnerhet när jag har rört på mig och stått upp. Jag kommer kontakta gynekolog igen om det inte blir bättre, men vore väldigt tacksam för att få lite gensvar från andra som ev. har haft/har samma erfarenheter... enligt gynekologen är det troligtvis inte ett framfall, men det känns verkligen som att något "fallit" ned... tack för svar!!

  • Svar på tråden Svullen underlivet drygt 2 veckor efter förlossning = normalt??
  • Äldre 4 Oct 18:33
    #1

    Har du bokat tid för efterkontrollen? Ta upp det när du ändå ringer och bokar???!!

    Jag hade också tyngdkänsla mm efter promenader i början.......men vid efterkontrollen 7,5 v efter kändes allt normalt igen och vad jag njöt av att cykla dit!!!!!!!!!!!!!

    Efter förlossningen trodde jag aldrig att jag skulle kunna cykla eller spinna igen

    Jag tror att det går över för dig också! 2 veckor är ingenting!

  • Disela
    Äldre 4 Oct 18:35
    #2

    Tror det går över. Klart att det känns! Fasen, jag kunde inte sitta normalt på två tre veckor. Men om du är orolig så kontakta MVC. Men avvakta ett par dagar till tror jag nog att du kn göra. Lycka till


    (¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • aurora­1827
    Äldre 4 Oct 20:32
    #3

    Japp, kändes som om allting höll på att ramla ut där nere i ca tre veckor, sen blev det ganska snabbt bättre, men var fortfarande öm till 4-5 veckor, speciellt om jag gick långt. Det är nog helt normalt, nu efter 7 veckor känner jag mig äntligen helt återhämtad....det tar längre än man tror.

  • Äldre 4 Oct 22:18
    #4

    TACK för era svar! Hoppas på att det kommer ordna sig med tiden... annars får jag boka ny tid hos gyn. Avvaktar några dagar...

  • mammat­illalf­red
    Äldre 5 Oct 12:44
    #5

    Oj jag kände mig märklig i flera månader...... kändes som att jag skulle få framfall vilken minut som helst när jag var ute och gick fast BM sa att min livmoder satt så högt upp att det var det ingen risk för ;o) Kolla om du är orolig, men säger de att det ser ok ut, är det nog bara känslan. Ta det lugnt med rörelser också. Jag började på Friskis 3 månader efter förlossningen men utan att hoppa eller göra sit-ups.

  • Lilla Prutta­n
    Äldre 7 Oct 00:30
    #6

    Jag kunde sitta smärtfritt först efter 10 veckor eller nåt. Måste blir bättre på att knipa för jag kan fortfarande få den där tyngdkänslan, som att nåt ska trilla ut.

  • Triple Troubl­e
    Äldre 7 Oct 00:31
    #7

    kniip!

  • LillaÄ­rtan
    Äldre 7 Oct 00:32
    #8

    Jag hade så i över 3 MÅNADER
    Det är ju riktigt obehagligt.... Hoppas det snartf örsvinner!!


    ~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
  • Äldre 7 Oct 22:30
    #9

    Det känns "skönt" att höra att det finns fler som känt likadant och att det blivit bättre med tiden... dock undrar jag om något ändå är fel, för förutom tyngdkänslan trycker det liksom på urinröret och är svullet runtomkring + att det svider massor så jag nästan undrat om jag har urinvägsinfektion, men det har jag troligtvis inte. Nån som känner igen (??) Suck! Borde börja med knipövningar, men har även brustit väldigt mycket vid förlossningen så får ej börja med de ännu. Men återigen, tack för era svar!!

  • Lilla Prutta­n
    Äldre 7 Oct 23:10
    #10

    Visst kan det väl vara UVI du har fått eller? Prata med BM och kolla om du hon inte kan ta en urinsticka.

    Sprack också mycket vid förlossningen, fick en sfinkter ruptur och djup vaginalruptur. Det blir bättre med tiden, men det tar tid.

    Det som tynger neråt är förmodligen slidväggarna som är slappa efter den påfrestning som de varit utsatta för under grav och förlossning. Jag fick rådet att vänta i 6v innan jag kunde börja knipa pga bristningen i ringmuskeln.

  • Sophie­Maria
    Äldre 12 Oct 19:21
    #11

    Jag känner lika. Fick min son för tre veckor sedan imorgon. Håller tummarna varje dag att det ska bli helt bra men har accepterat att det kommer ta tid... jobbigast är att det är obehagligt att stå längre stunder så långa blöjbyten är smärtsamma. Samt långa promenader och jag längtar verklgen efter långa promenader med Charlie...

    Jag har också varit och kollat och de sa att allt så toppen ut. Tog alvedon och ipren ett tag och det hjälpte jätte mycket men efter att ha tagit det i en vecka så fick jag inte längre för mamma som är sjuksköterska, tydligen ska det inte vara så snällt mot levern.

    Kämpa vidare :) det ska vi göra... varje dag är det ju en liten anning bättre så tillslut ska det väl ha gått över tycker jag

  • Äldre 12 Oct 22:35
    #12

    SophieMaria skrev 2007-10-12 19:21:15 följande:


    Jag känner lika. Fick min son för tre veckor sedan imorgon. Håller tummarna varje dag att det ska bli helt bra men har accepterat att det kommer ta tid... jobbigast är att det är obehagligt att stå längre stunder så långa blöjbyten är smärtsamma. Samt långa promenader och jag längtar verklgen efter långa promenader med Charlie... Jag har också varit och kollat och de sa att allt så toppen ut. Tog alvedon och ipren ett tag och det hjälpte jätte mycket men efter att ha tagit det i en vecka så fick jag inte längre för mamma som är sjuksköterska, tydligen ska det inte vara så snällt mot levern. Kämpa vidare :) det ska vi göra... varje dag är det ju en liten anning bättre så tillslut ska det väl ha gått över tycker jag
    Ja vi får verkligen kämpa på... men skönt att veta att vi inte är ensamma i vart fall! Jag var hos gynekologen igen i förrgår och återigen sa de att allt ser helt normalt ut och att det kommer bli bättre. Inget framfall eller så. Vissa blir nog bara mer svullna än andra och jag hade ett långdraget och jobbigt utdrivningsskede så kanske beror det på det. Hur var det för dig? Dessutom brast jag massor så jag har ont av stygnen som jag fått infektion i, men även det ska nog snart bli bättre med hjälp av antibiotika... Lycka till med allt! Hör gärna av dig igen framöver och berätta hur det går, så kan vi "följas" åt :)
  • Sophie­Maria
    Äldre 17 Oct 20:32
    #13

    I måndags var jag till mödravården och då tog de bort fyra stygn som satt kvar och skavde precis där jag har haft som ondast. Så nu har vi haft två nästan smärtfria dagar

    Vi har kunnat tagit långa promenader och myst en massa, hur går det för dig då? För mig gör det fortfarande ont om kvällarna så jag tar alvedon till kvällen så minskar svullnaden.

    Hoppas det har vänt för dig också.

  • Äldre 17 Oct 20:40
    #14

    SophieMaria skrev 2007-10-17 20:32:30 följande:


    I måndags var jag till mödravården och då tog de bort fyra stygn som satt kvar och skavde precis där jag har haft som ondast. Så nu har vi haft två nästan smärtfria dagar Vi har kunnat tagit långa promenader och myst en massa, hur går det för dig då? För mig gör det fortfarande ont om kvällarna så jag tar alvedon till kvällen så minskar svullnaden.Hoppas det har vänt för dig också.
    Hej igen! Ja det blir allt bättre tycker jag även om inte helt ok ännu. Jag har kunnat ta kortare promenader i vart fall. Skönt att du känner dig bättre! Jag var hos gynekologen förra veckan och då hade jag fått infektion i stygnen så det kan ha bidragit en del, men jag har tagit antibiotika nu och hoppas det är borta för gott. Jag känner dessutom att min muskulatur "där nere" inte är vad den en gång har varit... så det är knipövningar som gäller framöver, i mängder, för att det ska bli normalt igen antar jag! Stort lycka till med allt framöver :)!
Svar på tråden Svullen underlivet drygt 2 veckor efter förlossning = normalt??