Inlägg från: Solitär |Visa alla inlägg
  • Solitär

Varför är nunnor heltäckta?

yuzz skrev 2007-10-12 16:41:45 följande:
    Ja man kan ju alltid undra varför muslimska kvinnan anses vara förtryckt när hon täcker sig medans nunnan ger uttryck för sin religion. Och när en muslimsk man har skägg så är han terrorist men en biskop har skägg så är han en fredlig man.
    Nunnan har alltid gjort ett aktivt val, vilket en minoritet av muslimerna gjort. För att få bli en riktig nunna måste man vara novis en tid, innan man avlägger klosterlöftena.

Kristna uppfostrar inte sina döttrar till nunnor. När hörde du senast om ett hedersmord på grund av att en västerländsk kvinna inte drog på sig nunnedräkten?

Jämförelsen med islamiska hucklen haltar betänkligt.
  • Solitär
    Halal skrev 2007-10-12 21:17:54 följande:
    MuminpappanDet heter inte huckle. Huvudbonaden kallas för hijab/slöja eller khimar. Huckle brukar användas i nedvärderande syfte.
    Huckle är ett svenskt ord, till skillnad från hijab och khimar. Slöja brukar man använda om det en brud som skall gifta sig använder.
  • Solitär

Med uttrycket huckle vill jag visa att plagget hör hemma i en gången tid, dvs det hör inte hemma i vårt samhälle.

• Solitär
    Halal skrev 2007-10-12 21:51:05 följande:
    MuminpappanNej det svenska bondesamhällets huckle lär då sett sina bästa dagar. Tack för infon Ms Beauty. Till skillnad från hijab/slöja/huvudduk som är här och nu för att stanna.
    Tanter som lever i en förfluten låtsasvärld. Måhända vi inte kan bli av med dem, men jag tänker inte visa överdriven hänsyn till individer som inte vill integrera sig i det svenska sekulära samhället. Ta seden dit du kommer är en bra regel. De huckleklädda tanterna i tält har definitivt inte förstått att hucklen och tält inte är en del av svenska seder och bruk.
  • Solitär
    yuzz skrev 2007-10-12 21:59:07 följande:
    MuminpappanSå du tycker bara att man är integrerad om man tar av sig slöjan? Så då räcker det inte med att lära sig det svenska språket, utbilda sig, och arbeta? Och vi som är födda här i Sverige och fungerar i samhället som vilken annan människa som helst, raderas allt helt och hållet den dag vi börjar använda slöja?
    Personer som tar på sig det muslimska hucklet har alienerat sig från den svenska demokratiska och frisinnade traditionen. Tar man på sig det muslimska hucklet har man visat att man inte vill vara en del av det svenska samhället utan hellre vill ha religiös diktatur à la Khomeinis Iran eller kung Fahds Saudiarabien.

Det muslimska hucklet är med andra ord en förtryckssymbol i stil med svastikan, hammaren och skäran, pilkorset och Che Guevara. Bärare av det muslimska hucklet förtjänar samma förakt som bärare av de 4 andra förtryckssymbolerna.
  • Solitär
    yuzz skrev 2007-10-12 22:20:37 följande:
    Du menar slöja?!?Iallfall.. Så du menar att man som muslim med slöja inte kan ha ett demokratiskt tänkande? Jädrans vad slöjan är effektiv. Muminpappan vi kanske ska ta på dig slöja en dag så kanske vi lyckas radera alla dina fördomar imot islam På vilket sätt menar du att man vill ta del av khomeinis diktatur om man tar på sig en slöja? En bit tyg?? Fattar det inte!Jag har precis börjat med slöja och jag kan säga det att jag inte det minsta är förtryckt, fast det spelar ju ingen roll vad jag säger eftersom du/ni har fått för er att det bara är så -att man är förtryckt om man har slöja. Min man ville inte ens att jag skulle börja. Det är mitt egna självständiga val. Jag kände att jag var redo.
    Ett hakkors i sig är inte heller farligt, men ideologin bakom det är avskyvärd. Detsamma gäller hucklet och islam: Det handlar inte om ett tygstycke, utan om ideologin som ligger bakom användandet av detsamma. Islam är ingen demokratisk ideologi. Islam vill, till skillnad från andra religioner, beblanda sig i politiken på ett ytterst obehagligt sätt.

Islams långsiktiga mål är upprättande av Kalifatet, islams version av Tredje riket.
  • Solitär
    Halal skrev 2007-10-12 23:50:46 följande:
    Muminpappan''Tanter som lever i en förfluten låtsasvärld.''Hehe låter lite fördomsaktigt - if you ask me. ''Måhända vi inte kan bli av med dem, men jag tänker inte visa överdriven hänsyn till individer som inte vill integrera sig i det svenska sekulära samhället.''Aha man är integrerad utan tyg på huvudet men inte med? Ìntressant teori - allvarligt alltså. En idé i tiden kanske man kan säga....''Ta seden dit du kommer är en bra regel. De huckleklädda tanterna i tält har definitivt inte förstått att hucklen och tält inte är en del av svenska seder och bruk. ''Ska börja köra det med våra gäster som besöker det islamiska land som jag bor i tror jag. ''Ta på er 'tält' för att ta seden!''NEJ - skulle aldrig falla mig in. De är lika välkomna i sina shorts och linne. Tacka vet jag valfrihet och tolerans! Slår det mesta av visad nordiska inskränkhet. Kylan i norr kanske sätter sina spår - i tänkandet och toleransen - after all. Trist.
    Ska min flickvän åka till Iran, Saudi eller Yemen få hon nog ta på sig tältet och hucklet. Annars lär trakasserierna bli övermäktiga även för oss.

Inskränktheten i den muslimska arabvärlden kan inte ens min inskränkthet slå! Hur jag än försöker!
  • Solitär
    Halal skrev 2007-10-13 00:22:06 följande:
    Muminpappan''Ska min flickvän åka till Iran, Saudi eller Yemen få hon nog ta på sig tältet och hucklet. Annars lär trakasserierna bli övermäktiga även för oss.''Konstigt att hon väljer just att resa till något av dessa länder när det finns ca 50 andra íslamiska länder där hon kan klä sig som hon vill. ''Inskränktheten i den muslimska arabvärlden kan inte ens min inskränkthet slå! Hur jag än försöker! ''Aha 'arabvärlden' - där kom det! Var liksom på G...Araber är inte bara muslimer. Finns kristna, judar bla som är det. Vet du att endast ca 20 procent av muslimerna är araber förresten? Alla tror eller vill tro att alla araber är muslimer - långt från sanningen dock. Så resten av oss muslimer ca 80 procent är icke araber. Rätt intressant - inte sant?
    Dina siffror spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget, då alla muslimer innerst inne är "wannabe-araber". För muslimer är arabiskan det heliga språket och araber och den arabiska kulturen något man ser upp till.

Och vad har jag för belägg för detta? Ta vilken muslimtråd på detta forum som helst, så är den fylld med "insallah" och "almuhadillah" och en massa andra arab-uttryck.
  • Solitär
    Halal skrev 2007-10-13 19:01:11 följande:
    Muminpappan''Dina siffror spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget, då alla muslimer innerst inne är "wannabe-araber". För muslimer är arabiskan det heliga språket och araber och den arabiska kulturen något man ser upp till. ''Jag skrev inte heller 'att det spelar roll' utan skrev det som en intressant notering. Då många faktiskt tror att alla araber är muslimer, vilket inte stämmer alls. Arabiskan är dock vårt gemensamma språk, eftersom Koranen är på arabiska. Oavsett vilket modersmål vi har. Rätt fantastiskt inte sant? - eftersom vi är ca 80 procent som INTE har arabiska som modersmål.''Och vad har jag för belägg för detta? Ta vilken muslimtråd på detta forum som helst, så är den fylld med "insallah" och "almuhadillah" och en massa andra arab-uttryck.'' Frågar du mig så känns det mycket mer i djupet av hjärtat att säga 'om Allah så vill' (inshaAllah) för på arabiska ''säger det mera'' än på svenska tex. Och det spelar ingen roll vilken muslim jag pratar med, hon förstår vad jag säger och förstår även INNEBÖRDEN av ordet, vilket är än viktigare än själva uttrycket.
    Jag tycker inte att det är särskilt fantastiskt. Tidigare hölls alla predikningar i Sverige på latin. Ingen fattade budskapet. Att använda ett främmande språk gör alltid att en del av budskapet försvinner.

Egentligen är det skrämmande att 80% av muslimerna inte kan tillgodogöra sig koranens budskap och bilda sig en egen uppfattning.

Att använda diverse arabiska uttryck visar bara att det är formen, inte innehållet som är viktigt i islam.
  • Solitär

"Ok jag frågade kanske fel person när det gällde det fantastiska. Orden bara flödade. Kan jag då dra slutsaten att idag, när predikningar är på svenska så är kyrkorna välfyllda mot vad de då kan ha varit när latin var rådande? OT men intressant att veta ändå."

Tror inte att det har med språket att göra. Tror det fanns ett tvång att gå i kyrkan då på 1500-talet. Det enda tillfället då kyrkorna fyllts frivilligt är under väckelserna under andra hälften av 1800-talet och börja av 1900-talet. Då var predikospråket svenska.

"Jag skrev 'icke arabiska' och 'inte har arabiska som modersmål'. Hur vet du att ingen av dessa inte har lärt sig arabiska? Hur drog du den slutsatsen?"

Kan själv flera språk, men vet att på vissa språk missar jag nyanserna. Eftersom utbildningsnivån är rätt låg i stora delar av den muslimska världen, tror jag inte att arabiska läsförståelsen är särskilt hög. Steget från den direkta översättningen till egen analys och egna slutledningar är ofta långt även på det egna modersmålet för en stor del av befolkningen.

"Kanske för att du inte förstår innehållet som du tycker så. Inte omöjligt. Men du kan ju knappast jämföra en troende muslim med dig själv i den här frågan. Slår ju onekligen fel."

Det har du kanske rätt i.

• Solitär
    Halal skrev 2007-10-13 20:56:55 följande:
    Muminpappan''Eftersom utbildningsnivån är rätt låg i stora delar av den muslimska världen, tror jag inte att arabiska läsförståelsen är särskilt hög. ''Och detta påstående grundar du på - ja vad då?
    U-länder har sällan hög utbildningsnivå. De muslimska länderna är ju i allmänhet inte särskilt högindustrialiserade.
  • Solitär
    Halal skrev 2007-10-13 21:42:51 följande:
    Muminpappan''U-länder har sällan hög utbildningsnivå. De muslimska länderna är ju i allmänhet inte särskilt högindustrialiserade. ''Det är de inte, men det betyder inte nödvändigtvis att utbildningen är sämre. Där jag bor är tex matematik och fysik på en högre nivå än i USA. Man går inte automtiskt vidare till nästa klass i grundskolan bara för att det är dags att göra det, utan man måste kvalificera sig för det via bra betyg. Annars får man gå om klassen om man inte kvalificerat sig. Ta det i jämförselse med Sverige där man går vidare oavsett om man kan läsa eller skriva eller klarat sig genom kursmaterialet.
    Att jämföra med USA:s skolsystem säger inget. Man har allmänt låga krav där i grundutbildningen. Det finns elituniversitet i USA som är världsbäst på specifika områden, men den allmänna standarden är låg även på universitetsnivå. Inte undra på att svenska utbyteselever ofta framstår som rena underbarn i USA, för att fort bli nertagna på jorden då de kommer tillbaka.

Det samma kanske gäller det land du bor i. Handen på hjärtat, hur hög är utbildningsnivån för gemene muslim? Är den tillräckligt bra för att kunna tillgodogöra sig ett material på främmande språk, och dessutom analysera det och dra sina egna slutsatser?
  • Solitär
    Halal skrev 2007-10-13 22:57:25 följande:
    MuminpappanPoängen var att du valde att generalisera 'u-land' vilket KAN vara missvisande. Kan jag dra slutsatsen att när det gäller tex grundskolenivå så är USA ett 'u-land'? Det kan således bli missvisande inte sant?Undervisning bedrivs från första början på två språk, vilket jag ser som en bra utgångspunkt. Som jag ser det är det inte direkt utbildningen som är problemet utan problemet är att skolorna privatiseras så att 'gemene man' inte alltid ens har råd att gå i skolan. Något som faktiskt går stick i stäv med Islams vikt av att utbildning är för alla. Ekonomiska intressen har således ''smugit'' sig in och får överta istället för ALLA rätt till utbildning. DÄR klämmer verkligen skon.
    USA är ett statsförbund. I detta statsförbund ingår flera u-länder. Då tänker jag ffa på de sk sydstaterna.
  • Solitär

Hursomhelst, man kan betrakta nunneklädseln som en uniform. Nunneklädseln är en tjänstedräkt, liksom polisuniformen. Nunnorna är i tjänst för stt kloster dygnet runt, året om.

Att den ser ut som den gör i många ordnar har att göra med att den avspeglar ett mode som rådde för flera hundra år sedan. T ex Birgittanunnorna är klädda i enkla kläder som skall avspegla hud fattiga människor var klädda, men för väldigt länge sedan.

Sedan tror jag inte att heltäckande klädsel är något självändamål för nunnorna.

• Solitär
    Velour skrev 2007-10-14 12:10:41 följande:
    Men om de klär sig sådär så betyder ju det att de tycker så som du har skrivit o då blir det väl ett självändamål?
    Det är en tjänsteuniform, som ingen brytt sig om att reformera de senaste århundradena. Dräkten används för att visa att de vänt sig från det världsliga samhället och inte är tillgängliga för sexuella förslag.
  • Solitär
    Velour skrev 2007-10-15 17:29:44 följande:
    Men sluta nu, va? Var inte så inskränkt.Bara för att man inte hör talas om forskare, professorer och dylikt i våra länder så betyder det inte att de inte finns.Jag är fortfarande helt säker på att det finns nåt politiskt bakokm.
    Tittar man på vilken folkgrupp som fått flest Nobelpris i relation till befolkningsmängden, så är det judarna. Det är i princip samma ras som araber. Men kulturen och religionen är en helt annan. Hur förklara judarnas framgång, och den muslimska världens totala misslyckande när det gäller vetenskap? Jag tror orsaken stavas i-s-l-a-m.
Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?