Varför är nunnor heltäckta?
Kristna uppfostrar inte sina döttrar till nunnor. När hörde du senast om ett hedersmord på grund av att en västerländsk kvinna inte drog på sig nunnedräkten?
Jämförelsen med islamiska hucklen haltar betänkligt.
Med uttrycket huckle vill jag visa att plagget hör hemma i en gången tid, dvs det hör inte hemma i vårt samhälle.
"Ok jag frågade kanske fel person när det gällde det fantastiska. Orden bara flödade. Kan jag då dra slutsaten att idag, när predikningar är på svenska så är kyrkorna välfyllda mot vad de då kan ha varit när latin var rådande? OT men intressant att veta ändå."
Tror inte att det har med språket att göra. Tror det fanns ett tvång att gå i kyrkan då på 1500-talet. Det enda tillfället då kyrkorna fyllts frivilligt är under väckelserna under andra hälften av 1800-talet och börja av 1900-talet. Då var predikospråket svenska.
"Jag skrev 'icke arabiska' och 'inte har arabiska som modersmål'. Hur vet du att ingen av dessa inte har lärt sig arabiska? Hur drog du den slutsatsen?"
Kan själv flera språk, men vet att på vissa språk missar jag nyanserna. Eftersom utbildningsnivån är rätt låg i stora delar av den muslimska världen, tror jag inte att arabiska läsförståelsen är särskilt hög. Steget från den direkta översättningen till egen analys och egna slutledningar är ofta långt även på det egna modersmålet för en stor del av befolkningen.
"Kanske för att du inte förstår innehållet som du tycker så. Inte omöjligt. Men du kan ju knappast jämföra en troende muslim med dig själv i den här frågan. Slår ju onekligen fel."
Det har du kanske rätt i.
Hursomhelst, man kan betrakta nunneklädseln som en uniform. Nunneklädseln är en tjänstedräkt, liksom polisuniformen. Nunnorna är i tjänst för stt kloster dygnet runt, året om.
Att den ser ut som den gör i många ordnar har att göra med att den avspeglar ett mode som rådde för flera hundra år sedan. T ex Birgittanunnorna är klädda i enkla kläder som skall avspegla hud fattiga människor var klädda, men för väldigt länge sedan.
Sedan tror jag inte att heltäckande klädsel är något självändamål för nunnorna.