• Pumpalicious

Går detta under dolda fel?

Vi köpte en lägenhet nyligen, och hade tillträde den 1 oktober.
    Vi upptäckte redan från början att det var mycket slarv med städningen med vi valde att ignorera detta eftersom vi bokat in hantverkare som skulle renovera, och tiden var knapp.
    Vi renoverade i en vecka, därefter flyttade vi möblerna då och då under en vecka. Vi bodde alltså i den nya lägenheten parallelt med den gamla. Vi åt alla våra måltider på restaurang alternativt i den gamla lägenheten.

I måndags åt vi vår första måltid i vårt nya hem, och efteråt skulle vi för första gången starta diskmaskinen. Den går ungefär halva programmet, men där stannar den och hackar på samma ställe. Går alltså inte vidare i programmet och låter förskräckligt mycket. Vi försökte då stänga av maskinen, men den fortsatte att hacka trots att off-knappen var intryckt! Enda sättet att få stopp på den var att dra ut strömkabeln. När man sätter i strömkabeln igen fortsätter den hacka på samma ställe, på samma sätt.
    Uppenbarligen är något fel! Vi har haft en exakt likadan maskin tidigare och vet hur de fungerar.

Jag kontaktade en kompis som jobbar med vitvaror, han säger att det förmodligen är fel på programverket, och att det kostar massor med pengar - förmodligen billigare att köpa en ny diskmaskin!

Säljaren har dessutomendast sparat FINSKA bruksanvisningar - hon är finsk. Finns inte en enda svensk i hela lägenheten

Jag kontaktade då fastighetsmäklaren, som nu har försökt att få tag på säljaren i två dagar - utan respons. När mäklaren får tag i dem kommer de självklart neka och säga att maskinen fungerade för dem - vad händer då?

Det irreterande är att det är så mycket som vart fel som vi valt att fixa själva. Bland annat var ugnslampan trasig, kranen till badkaret trasig (fick be handverkarna att fixa den genom att skruva i sär allt och sätta in någon del som saknades!), elkablar trasiga, saker kvarlämnade i källare och lägenhet (toaborste, lampa, gardiner, gardinstänger m.m).
    Det enda i form av städning hon gjort vad att skura golven och dammsuga. Fläken i köket var hur skitig som helst, hon har inte gjort rent under badkaret och i golvbrunnen, ovanpå fönster och dörrar är det tjocka dammlager.
    Som sagt, småsakerna orkade vi inte bry oss om, utan fixade det själa. Men när diskmaskinen inte fungerar blir man lagom irriterad.

Vad händer nu? Någon som vart i samma situation?

• Svar på tråden Går detta under dolda fel?
  • marran71

Jag tror tyvärr att ni inte kommer kunna få kompensation för maskinen om det inte uttryckligen står i kontraktet alt i visningshäftet att vitvarorna fungerar. Det är ju er "skyldighet" att ta reda på om sakerna fungerar innan ni köper huset. Förstår dock att det känns jävligt, ursäkta språket, irriterande. För man förutsätter ju att sånt ska fungera.

• Pumpalicious
    marran71 skrev 2007-10-18 09:35:03 följande:
    Jag tror tyvärr att ni inte kommer kunna få kompensation för maskinen om det inte uttryckligen står i kontraktet alt i visningshäftet att vitvarorna fungerar. Det är ju er "skyldighet" att ta reda på om sakerna fungerar innan ni köper huset. Förstår dock att det känns jävligt, ursäkta språket, irriterande. För man förutsätter ju att sånt ska fungera.
    är jag den enda som inte går på en lägenhetsvisning och sätter på kranar, diskmaskin, ugn m.m.?
  • morotsland

Dolda fel är sånt som varken köpare eller säljare kände till eller kunnat upptäcka ens vid en noggrann undersökning. Det här nog inte ett dolt fel utan något som säljaren måste ha känt till och i så fall hade skyldighet att upplysa om vilket gör att du borde få ersättning.

Om säljaren verkligen inte kände till felet (aldrig hade använt diskmaskinen som var felinstallerad från början?)är frågan om du borde ha upptäckt det vid en undersökning och vad du kan förvänta dig i form av bostadens skick. Att pröva och kolla alla vitvaror ingår normalt i undersökningsplikten men tveksamt om det ska krävas att man kör ett helt program på alla maskiner. Jag säger spontant att det är du som har rätten på din sida men jag är inte fastighetsjurist.

• Pumpalicious

Min största oro är ju att vi varit ägare i två veckor INNAN vi ens testade diskmaskinen. Detta eftersom vi renoverade och därefter flyttade in pö om pö.
    Det kan ju ifs. både förra grannarna, nuvarande grannarna, hantverkarna intyga om.

• jezzzzzika
    Låter nästan precis som att jag har skrivit trådstarten!! Känner igen mig så väl!

När vi flyttade in i våran lägenhet 1 mars var de också skitigt o förra ägarna hade lämnat kvar massa bröte! Men vi orkade inte tjafsa om de utan städade själva. När vi hade bott där i 1,5 månad upptäckte vi en vattenläcka från diskmaskinen. Hela köksgolvet blev förstört.... när vi drog fram diskmaskinen hade säljarna stoppat in massa papper och bomull där för att dölja läckan....Vi kontaktade vårt försäkringsbolag som ansåg att tidigare ägare skulle stå för detta men dom hade inte haft någon hemförsäkring och vägrade betala en krona till oss! De hela slutade med att vi fick stämma dom och nu ska dom betala 12 950 kr till oss istället för 1500 kr som självrisken hade gått på om dom hade haft hemförsäkring!
    Förlåt att de blev lite OT.

Innan vi flyttade in frågade vi mäklaren vad som hände om tex. spisen var trasig när vi flyttade in... Han sa då att eftersom vitvarorna inte var sprillans nya så möts man på halva vägen, alltså delar på betalningen av en ny spis.

Lycka till!
    *Timmy & Alwin, utan Er är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Pumpalicious
    jezzzzzika skrev 2007-10-18 10:02:23 följande:
    Låter nästan precis som att jag har skrivit trådstarten!! Känner igen mig så väl!När vi flyttade in i våran lägenhet 1 mars var de också skitigt o förra ägarna hade lämnat kvar massa bröte! Men vi orkade inte tjafsa om de utan städade själva. När vi hade bott där i 1,5 månad upptäckte vi en vattenläcka från diskmaskinen. Hela köksgolvet blev förstört.... när vi drog fram diskmaskinen hade säljarna stoppat in massa papper och bomull där för att dölja läckan....Vi kontaktade vårt försäkringsbolag som ansåg att tidigare ägare skulle stå för detta men dom hade inte haft någon hemförsäkring och vägrade betala en krona till oss! De hela slutade med att vi fick stämma dom och nu ska dom betala 12 950 kr till oss istället för 1500 kr som självrisken hade gått på om dom hade haft hemförsäkring! Förlåt att de blev lite OT.Innan vi flyttade in frågade vi mäklaren vad som hände om tex. spisen var trasig när vi flyttade in... Han sa då att eftersom vitvarorna inte var sprillans nya så möts man på halva vägen, alltså delar på betalningen av en ny spis.Lycka till!
    Ok skönt att höra att det är inte helt kört eftersom vi varit ägare i två veckor innan felet noterades.
    Vitvarorna är från 2000 - tycker ju ändå att de borde fungera...
  • timberhochmandie

Det är inte samma regler som gäller när man köper en bostadsrätt som när man köper en villa... Dock är chanserna små att ni ska få igenom det här, för ni måste visa att det verkligen var noga för er vid köpet att diskmaskinen fungerade. Omnämndes diskmaskinen vid köpet så att det framgick att hela affären var avhängig av att diskmaskinen fungerade? (Troligen inte.) Visst kan ni med fog förvänta er att en relativt ny (?) diskmaskin ska fungera, men eftersom det inte är en diskmaskin ni har köpt, utan en bostadsrätt så blir det inte så viktigt "i det stora hela".

• jezzzzzika
    Pumpalot skrev 2007-10-18 10:04:19 följande:
    Ok skönt att höra att det är inte helt kört eftersom vi varit ägare i två veckor innan felet noterades.Vitvarorna är från 2000 - tycker ju ändå att de borde fungera...

Borde verkligen fungera ja! Våra är över 10 år gamla... men vi köpte ju lägenheten med fungerande vitvaror och därför får säljaren hjälpa till om dom skulle gå sönder. Men eftersom dom var så gamla så kunde man inte kräva säljaren på hela beloppet. Nu funkade ju allt förutom kopplingen på diskmaskinen...eller ja, den e bytt o funkar nu oxå!
    *Timmy & Alwin, utan Er är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
Svar på tråden Går detta under dolda fel?