Hel kyckling i ugn???.....
Någon som har ett bra recept på vad man kan krydda och stoppa i en hel kyckling som ska stekas i ugnen??? Vill ha mycket smak på den....
Någon som har ett bra recept på vad man kan krydda och stoppa i en hel kyckling som ska stekas i ugnen??? Vill ha mycket smak på den....
sist så provade jag att lägga den i marinad ett dygn innan jag lade den i ugnen. Det blev jättesaftigt!
Hade i soja, olja, sweet chili sås, rosmarin, timjan, salt, peppar (hade ingen citron annars hade jag tagit det också.)
Sen kan du även skära snitt i kycklingen där du trycker in lite örter. det gör susen!
lycka till!
Ska ha den i kväll och den ligger på upptining nu så det blir lite svårt att marinera den så länge innan!! Men det verkar vara ett gott recept!!...
***FUFFAR*** ingen annan som har något smarrigt recept???.......
Jag tar bara färdig grillolja/marinad som finns att köpa i affären, gärna med chilismak. Det blir jättegott. Inte alls avancerat.
Lägger till detta i din tråd då jag oxå skulle vilja ha bra tips på hel kyckling i ugn. Jag önskar bra marinadrecept till kyckling som innehåller honung.
Jag brukar fylla kycklingen med citronklyftor och vitlök. Sen lossar jag lite på skinnet vid bröstet och trycker in ett kryddsmör gjort på vitlök, färsk basilika och färsk timjan mellan skinnet och köttet. *mums*
Jag har precis fyllt en kyckling med äpplebitar och plommon. Utvändigt kryddade jag bara med salt och peppar. Hoppas det blir gott, jag tror det iaf.
jag brukar steka kycklingen i stekpåse, blir jättesaftigt och gott, kryddar m citron, tandoorikrydda, sambal olek, en klick smör.
RIKTIG VITLÖKSKYCKLING
Jag kör kycklingen i lergryta.
Först tar jag en bunke och häller i lite olja, finhackad vitlök,lite chiliflarn, en skvätt kycklingfond,lite salt och peppar. Vispar runt lite.
Sedan lägger jag i botten av lergrytan champinjoner delade på halvor. Över det strör jag ytterligare lite finhackad vitlök och skvätter lite olja.
Sedan penslar jag undersidan av kycklingen med "marinaden" och lägger undersidan uppåt i lergrytanm. Sätter in i ugnen på ca 200 grader.
Jag låter den vara därinne till den är halvklar. Sedan tar jag ut den och vänder den. Penslar marinaden på ovansidan och in i ugnen igen. När kycklingen är nästan helt klar så sätter jag in potatis som jag gjort till hasselbackspotatis, över detta droppar jag resten av marinaden. Kycklingen får stå längst ned i ugnen. När potatisen är nästan helt klar så tar jag ut potatisen och läggr över valfria grönsaker som man kan göra i ugn, tex blomkål,broccoli eller vad man vill ha.
Till sås brukar jag ta något syrligt och fräscht, tex nån färdig creme bonjour (den med svamop är utsäkt till detta!)
Eller så gör jag helt enkelt en kall eller varm svampsås, för det brukar passa bäst.
Vill man ha sallad till så rekommenderar jag babyspenat,rostade pinjenötter,körsbärstomater och en topp med fetaost och oliver.
Jag brukar stoppa kycklingen med citron (eller lime), lök, färsk timjan, vitlöksklyftor. Häller in lite flytande margarin inne i kycklingen. Bara saltar utanpå. Av spadet gör jag en sås, det går att göra med både grädde och creme fraiche. Känns väldigt fräscht!
Catchie80: lät ju hur smaskigt som helst!
Jag har aldrig vågat mej på hel kyckling men nu när jag läser alla inlägg blir man frestad...
Har alla lergryta eller lägger ni kycklingen i ngt annat?
Hur länge är den i ugnen???
Stekpåse rekommenderas verkligen- kycklingen blir saftig och mör, man får massor av sky att göra sås på med.
Stoppa kycklingen full med citronskivor, lök, äpple och morot. Gnid in den med citronsaft, havssalt och nån örtkrydda. In i stekpåsen och in i ugnen. När den är klar tar man moset och pressar det, silar, kokar upp med grädde och ev kryddor!
Man finner stekpåsar vid plastpåsarna på affären.
Kattfoten: Förlåt för min säkert dumma fråga men blir kyckligen stekt eller blir den mer ljus i köttet??
Nu har vi ätit och det blev gott!!
Gjorde så här!!
En hel kyckling
marinad av flytande milda
soya
pressad vitlök
sesam olja
salt och svartpeppar
innuti hade jag lagt en halv lök i bitar och resten av marinaden....